Este în echipa L'Oréal de18 ani. A început în Franţa, a fost trimis în diferite țări, şi, de un an încoace, Gilles Antoine (45 de ani) dezvoltă compania în România cu un obiectiv clar: L'Oréal să ajungă, pe termen mediu, nr. 1 pe piaţa de cosmetice, dominată acum de Avon.
Capital: Credeţi că s-a atins vârful crizei în industria în care activaţi? Piaţa se îndreaptă spre un proces de consolidare…
Gilles Antoine: Primii trei ani de criză au fost dificili pentru toţi jucătorii din industrie, dar ce-a fost mai rău pare să fi trecut, de vreme ce, anul trecut, piaţa a crescut cu puţin peste un procent, pe toate canalele de distribuţie (retaileri, farmacii, saloane de înfrumuseţare). E un prim semn că piaţa, per ansamblu, revine pe creştere. Nu cred că vom vedea schimbări majore anul acesta. Cel mai probabil, 2013 va fi cam la fel cu 2012, cu o creştere a pieţei între 1% -1,5%. Nu spun ca va fi un «shift» major în piaţă, dar o creştere tot va fi.
Capital: De la general la particular, în ce măsură au fost afectate afacerile L’Oréal de criză?
G.A: Am avut câteva probleme, dar, în acelaşi timp, am luat deciziile potrivite ca să ne revenim. L’Oréal a avut un 2012 bun, cu o creştere solidă, peste cea a pieţei. Am depăşit criza, e în spatele nostru. Nu spun că de-acum încolo va fi uşor… mai sunt multe de făcut, mereu e ceva de rezolvat, dar, în general, suntem într-o formă mult mai bună decât eram în urmă cu un an.
Capital: Ați lucrat o perioadă de circa un deceniu în America Latină. Cum ați descrie piața românească de cosmetice, în comparație cu celelalte piețe pe care ați avut ocazia să le analizați?
G.A: O piaţă mare și cu potențial și vrem să contribuim și noi la creșterea ei în continuare.
Când te uiţi la cifre, piaţa autohtonă este încă departe de ţările occidentale, unde consumulul de cosmetice e de cinci-şapte ori mai mare, iar asta înseamnă că există mult loc de creştere. Mai exact, românul prins în statistici cheltuie anual pe cosmetice în jur de 32-35 de euro, adică nici trei euro pe lună.
Ameninţările sunt,de fapt,oportunităţi. Există realităţi care pot fi privite ca veşti bune. Rata de penetrare a unor categorii de produse e încă departe de a ajunge la maturitate. Spre exemplu, numărul celor care folosesc balsamul de păr, tratamentele de păr, crema de noapte sau crema împotriva ridurilor e încă foarte mic. Cu o abordare corectă de piaţă, putem avea o creştere semnificativă şi pe aceste segmente. Un motiv în plus care mă face să cred că avem multe oportunităţi de creştere este legat de vârstă, şi mă refer la consumatorii de peste 50 de ani care cumpără puţine cosmetice. Pe scurt, ne uităm la consumul „per capita”, penetrare pe toate segmentele pieţei şi vârstă, pentru a gândi strategii pe care să le dezvoltăm în piaţă.
Capital: Dar consumatorul român cum îl vedeți?
G.A: Expert în produse cosmetice. Cunoaşte brandurile şi este foarte exigent şi atent să cumpere produsul cu cel mai bun raport calitate-preţ. E un consumator matur, care ştie exact ce vrea. Altfel spus, trebuie să fim buni în ceea ce facem.
Capital: Cât de mult contează preţul în decizia de cumpărare?
G.A: Evident, preţul e important, dar nu sunt sigur că e singurul lucru care contează. Uitaţi-vă la industria luxului, inclusiv în România, şi veţi vedea că s-a conservat destul de bine în criză.
Capital: Care sunt motivele care stau la baza deciziei de integrare a diviziei de lux in structura proprie filialei locale?
G.A: În toată lumea, L’Oréal este organizată pe patru divizii operaționale, în funcție de canalele de distribuție: divizia de retail (cu L’Oreal Paris, Garnier și Maybelline), divizia dermo-cosmetice (cu Vichy și La Roche-Posay), divizia de produsele profesionale (cu L’Oreal Professionnel, Matrix și Kerastase), precum și divizia de lux (cu Lancome, Yves Saint Laurent, Biotherm, Giorgio Armani, Diesel și Cacharel). Prin integrarea acestei ultime divizii mentionate, L’Oréal România asigură aplicarea și pe piața locală a aceluiași model de afaceri de succes pe care grupul îl are în majoritatea țărilor.
Brandurile existau pe piaţa locală, dar erau vândute prin agenţi zonali, iar raportarea se facea catre o entitate regională L’Oréal, localizată în Zagreb. Divizia nu era sub managementul direct al L’Oréal Romania. A fost o decizie strategică.
Această nouă structură va facilita relația directă cu consumatorii și părțile interesate și va permite o abordare de marketing mai eficientă, contribuind la accelerarea pieței de lux locală. Sunt convins că România are un mare potențial de creștere, în special în ceea ce priveste piață produselor de lux, segment în care L’Oréal a realizat o creștere foarte puternică în 2012, la nivel de grup (plus 16% în vânzări).
La nivel local, cosmeticele de lux –parfumerie (67%), machiaj (19%) și îngrijire a feţei (14%) – ajung la circa 60 de milioane de euro. Nu e puţin. Noi avem deja o cotă de piaţă de circa 15,2%, deci o poziţie importantă pe acest segment. Cu brandurile pe care le avem în portofoliu putem creşte şi putem câştiga încă unul sau două puncte procentuale în 2013, până la 17-18% din acest segment de piaţă.
Acest lucru este unul din motivele pentru care am decis să ne consolidam echipa, proximitatea și abordarea de marketing, în scopul de a ținti poziția de lider pe acest segment dinamic al pieței. În plus, privind în perspectivă, divizia de lux are multe de oferit… sunt multe branduri care încă nu sunt prezente pe piaţa locală, ca de exemplu Clarisonic.
Capital: Care este obiectivul dumneavostră strategic?
G.A: Să devenim numărul unu pe piaţa locală de cosmetice. Avem ce ne trebuie ca să creştem în următorii ani: suntem aici din 1997, brandurile sunt stabile în piaţă, consumatori sunt destui… (…) Avem ambiţia de a deveni un lider şi în ceea ce priveşte dezvoltarea sustenabilă. Rezultalele şi modul în care facem noi lucrurile devin pe zi ce trece din ce în ce mai legate …şi cer această abordare sustenabilă.