Noua taxă a fost anunțată într-un moment cum nu se poate mai dificil pentru companie: în prezent, doar 800 de vagoane sunt în circulație, de cele mai multe ori supraaglomerate. Practic, numărul lor a scăzut cu 400 în ultimii ani, din cauza lipsei fondurilor pentru modernizări. 
Așa că, acciza de 7 eurocenți care va fi introdusă de anul viitor pentru fiecare litru de carburant vândut se va transforma în cheltuieli uriașe pentru transportatori, cu efecte directe în ”buzunarul cetățeanului”.
”Un cost în plus pentru toate companiile de transport din România, bani care ar fi putut fi folosiți pentru modernizări și alte probleme. Rămâne de văzut câți kilometri de autostrăzi se vor construi de pe urma acestei taxe. Este explicația dată de oficiali: "sunt necesari mai mulți bani pentru autostrăzi”, spun reprezentanți din industria feroviară.
Punctual, pentru cei 50 de milioane de litri de motorină, anual, CFR Călători va plăti aproape 4 milioane de euro (în jur de 16 milioane de lei), adică 30% din bugetul alocat pentru reparații.
”Teoretic, pentru a acoperi cererea, CFR Călători ar trebui să folosească 1.300 de vagoane. Însă, nu există bani pentru reparații și modernizări. Iar acum, mărindu-se acciza, se vor tăia încă 16 milioane de lei”, punctează Ștefan Roșeanu, director al Asociației pentru Mobilitate Metropolitană și fost director general al CFR Călători.
Pentru anul acesta, bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Calatori, aprobat în iulie prin hotărâre de guvern, prevede venituri de 2 miliarde de lei, cheltuieli de 2,4 miliarde de lei și pierderi de 400 milioane de lei. Anul trecut, compania a înregistrat venituri de 1,99 miliarde de lei (în scădere cu 22% față de 2011), cheltuieli de 2,98 miliarde de lei (cu 16% mai mari) și pierderi de 992 milioane de lei, de la un profit net de 1,5 milioane de lei în anul precedent.