Conducerea Ministerului Finantelor Publice a testat, din nou, rabdarea si reactia cetatenilor si a intreprinzatorilor din Romania prin anuntarea unor potentiale masuri fiscale, fara insa a fi precizate modalitatile de impunere si cotele de majorare a respectivelor impozite. Ministrul Ionut Popescu a declarat ca intentioneaza sa majoreze impozitele locale, in special cele aplicate locuintelor peste 100 de metri patrati si masinilor cu o capacitate cilindrica ce depaseste 2.000 de centimetri cubi.
La fel ca in cazul altor masuri “intentionate” de Popescu, respectiv majorarea cotei de TVA sau diminuarea cotelor contributiilor sociale, oficialul roman nu precizeaza exact nivelul viitoarelor impozite si nici nu prezinta informatii despre acuratetea bazei impozabile, asa ca fiecare dintre romani se poate astepta la majorari de impozite pentru 2006. “Este o incalcare a propriei politici construite in jurul cifrei 16. Sigur ca, de regula, si in vestul Europei ce este scump se impoziteaza mai mult, dar in cazul nostru este o dovada de inconsecventa a Guvernului fata de propria politica fiscala”, ne-a declarat Radu Zilisteanu, consultant imobiliar.

Acelasi principiu al inconsecventei Guvernului in privinta impozitarii este prezentat si de Societatea Academica Romana (SAR) in ultimul studiu despre reforma impozitelor pe proprietate. “Simpla adoptare a unui sistem neutru, in care fiecare sa plateasca un procent fix din valoarea proprietatii este absolut suficienta. Nu trebuie sarit in extrema cealalta, la o impozitare progresiva”, sustine raportul SAR.

Conform consultantului imobiliar Zilisteanu, valorile de impozitare din sistemul actual de impunere a bunurilor detinute de catre o persoana, aflate in gradina autoritatilor locale, sunt “in general aiuristice”. Despre lipsa principiului echitatii si neutralitatii din impozitarea proprietatilor aminteste si raportul SAR. “In Romania, impozitul pe proprietate genereaza mai putini bani decat ar fi putut sa o faca si apasa mai tare pe proprietatile mici si ieftine decat pe cele mari si scumpe. Avem un impozit regresiv – cu cat valoreaza mai mult pe piata libera proprietatea pe care o detii, cu atat platesti mai putin, raportat ca procentaj din aceasta valoare”, se arata in raportul SAR.

Dupa lansarea pe piata a “intentiilor” Finantelor, majoritatea oamenilor de afaceri recunosc ca este nevoie de o reforma in sectorul impozitelor locale, dar se tem ca actualul Guvern va continua seria de anunturi “pompieristice”. Dragos Anastasiu, fondatorul Touring Europabus Eurolines, crede ca inainte de a fi aplicate noile cote de impozite ar trebui discutate cu toti factorii implicati, pentru ca altfel exista riscul ca masura sa loveasca in alta categorie sociala decat cea vizata direct. La prima vedere, un pensionar care are o masina veche de 15 ani, cu o capacitate cilindrica de peste 2.000 cmc, si un apartament de trei camere in Dorohoi, ar putea plati un impozit la fel de mare ca un bucurestean, patron de firma, detinator al unei masini de lux noi si a unei case in centrul Capitalei.
“Problema este de a gasi balanta modalitatii de impunere si nu doar de a mari aceste taxe de zece ori. O diferentiere nu este anormala, dar proportia de impozitare trebuie sa fie logica”, mai spune Dragos Anastasiu.




“Sigur ca, de regula, si in vestul Europei ce este scump se impoziteaza mai mult, dar
in cazul nostru este o dovada de inconsecventa a Guvernului fata de propria politica fiscala.”



Radu Zilisteanu,

analist imobiliar