este avantajoasa doar daca firma obtine o rata a profitului de 18,75%, astfel incat impozitul de 3% aplicat la venit sa nu fie mai mare decat impozitul de 16% aplicat la profit”, ne explica Gabriel Biris, consilier, Salans. „Cresterea ar putea fi criticata, dar nu trebuie sa uitam ca sistemul ofera si avantajul unei evidente mult simplificate”, mai spune Gabriel Biris. Microintreprinderile pentru care impozitul de 3% nu mai este convenabil – cele care au o rata a profitului mai mare de 18,75-19%, li s-a dat posibilitatea sa opteze pentru plata impozitului pe profit. Este obligatoriu, insa, ca aceasta optiune sa fie exprimata pana la finele lunii ianuarie a acestui an.Ministrul finantelor, Ionut Popescu, a anuntat la finele anului trecut ca, pentru a acoperi golul de venituri care va aparea la buget prin aplicarea cotei unice de impozitare, Guvernul se vede nevoit sa majoreze impozitul aplicat la cifra de afaceri a microintreprinderilor. In felul acesta, Ionut Popescu a declarat ca bugetul va incasa in plus 5.400 de miliarde de lei. Trebuie mentionat ca masura impozitarii cifrei de afaceri in locul aplicarii impozitului pe profitul microintreprinderilor a fost luata de cabinetul Nastase, pentru a stimula libera initiativa si infiintarea de IMM-uri si microintreprinderi. Insa, masura a avut un alt rezultat decat cel scontat: pentru a nu plati CAS si impozit pe venit la cote de pana la 40 la suta, sistemul microintreprinderilor a devenit, in mare parte, un mod mascat de plata a salariilor. Or, noul Guvern isi doreste sa remedieze situatia si sa pastreze in piata doar firmele active economic.”Microintreprinderile vor fi afectate, asta este clar. Dar nu intrevad motive pentru ca acestea sa se desfiinteze, cel putin nu in numar mai mare decat in restul anilor”, comenteaza Ovidiu Nicolescu, presedinte al Consiliului National pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (CNPIMMR). Nicolescu spune ca CNPIMMR a pledat pentru mentinerea impozitului la 1,5% pe cifra de afaceri, dar si pentru introducerea, concomitent, a obligativitatii ca toate firmele sa plateasca impozit: fie pe venit, fie pe profit. „La sfarsitul anului 2003 erau 221.000 de firme care nu au platit nici un fel de impozit. In plus, foarte des, am intalnit si firme care optau pentru plata impozitului pe profit, dar nu plateau nimic, pentru ca isi ascundeau profitul. Noi vrem ca firmele sa poata opta, dar, daca o microintreprindere nu are profit, vrem sa fie obligata sa plateasca impozit pe cifra de afaceri”, spune Ovidiu Nicolescu. Nici presedintele Agentiei Nationale pentru IMM-uri, Eugen Ovidiu Chirovici, nu intrevede vreo schimbare dramatica a numarului microintreprinderilor, ca urmare a introducerii cotei duble de impozit pe cifra de afaceri. „Nu e o masura dramatica. Sa nu uitam ca microintreprinderile beneficiaza de mai multe facilitati, intre care mentionez doar decontarea anumitor cheltuieli”, sustine Chirovici. In plus, in opinia sa, masurile adoptate de noul Cabinet conduc la simplificarea procedurilor si lasa resurse materiale la dispozitia intreprinzatorilor. Eugen Ovidiu Chirovici a declarat, de asemenea, ca daca rezultatele vor fi cele asteptate si veniturile bugetare vor fi mai consistente, nu este exclus sa se revina la vechea cota de impozitare, de 1,5% pe cifra de afaceri.