Majoritatea copiilor nu fac mișcare. Preșcolarii riscă să se dezvolte sub standard

copii, elevi, scoala

SURSA FOTO: Pexels

Orientările canadiene privind mișcarea de 24 de ore în primii ani de viață (de la naștere la patru ani) și orientările globale ale Organizației Mondiale a Sănătății privind activitatea fizică, comportamentul sedentar și somnul pentru copiii cu vârsta sub cinci ani sunt esențiale pentru creșterea și dezvoltarea sănătoasă a copiilor de vârstă preșcolară.

Preșcolarii nu fac sport și stau mult pe telefoane

Cu toate acestea, un studiu recent a arătat că doar 14% dintre preșcolarii din întreaga lume respectă aceste orientări, care includ trei sau mai multe ore de activitate fizică totală, o oră sau mai puțin de timp petrecut în fața ecranului și 10 până la 13 ore de somn de bună calitate.

Aceste orientări oferă beneficii pentru sănătate, cum ar fi reducerea riscului de obezitate, îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale și abilități motorii performante.

Un studiu global la care au participat peste 7000 de preșcolari din 33 de țări diferite, a arătat că 49% au respectat recomandările privind activitatea fizică, 42% au respectat recomandările privind timpul petrecut în fața ecranului și 81% au respectat recomandările privind somnul.

Acest număr alarmant îi expune pe preșcolarii din întreaga lume riscului de a avea o sănătate și o dezvoltare sub standarde.

Băieții au petrecut mai mult timp pe ecran și au avut un somn de calitate mai slabă, ceea ce ar putea fi legat de cercetările anterioare care au arătat că timpul petrecut pe ecran în general și timpul petrecut pe ecran seara sunt asociate cu un somn mai slab și cu o calitate mai scăzută a somnului.

SURSA FOTO: Dreamstime

Diferențele dintre țări

Țările cu venituri mici au avut cele mai ridicate niveluri de aderență la ghidurile privind comportamentul de mișcare (17%), în timp ce țările cu venituri medii au avut cele mai scăzute niveluri (14%), scrie Medical Express.

Țările cu venituri ridicate au fost mai active și au avut un somn de mai bună calitate, dar au avut, de asemenea, cele mai rele comportamente legate de timpul petrecut în fața ecranului în comparație cu țările cu venituri mici și medii.

Țările cu venituri medii cu cele mai scăzute rate de aderență la comportamentul de mișcare ar putea simboliza tranziția de dezvoltare a unei regiuni în care infrastructura din case și comunități nu poate susține încă mai multă activitate fizică și un somn de bună calitate, dar disponibilitatea telefoanelor mobile, a televizoarelor și a altor ecrane conduce la creșterea comportamentelor sedentare.

Regiunea africană a înregistrat cele mai bune niveluri ale timpului petrecut în fața ecranului, 63% dintre aceștia îndeplinind recomandările, probabil din cauza accesului limitat la dispozitivele care permit petrecerea timpului în fața ecranului.

Inițiative precum proiectul Active Healthy Kids Global Alliance Global Matrix pot ajuta la o mai bună înțelegere a motivului pentru care comportamentele privind timpul petrecut în fața ecranului sunt mai bune în Africa.

De exemplu, Canada ar putea fi un model pentru țările mai puțin active, încercând în același timp să modeleze stilul de viață redus al regiunii africane privind timpul petrecut în fața ecranului.

În concluzie, OMS are Linii directoare globale privind mișcarea pentru copiii preșcolari și un plan de acțiune global pentru creșterea activității fizice, dar nivelurile de comportament privind mișcarea pentru sănătate în întreaga lume rămân nesatisfăcătoare, ceea ce duce la noi provocări de sănătate globală, inegalități și la îndepărtarea de Obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite.