Doar 3% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban au foarte multă încredere în bănci, în general, în timp ce 41% au multă încredere, 40% puțină, iar 13% foarte puțină încredere, conform rezultatelor cercetării Programul Național de Evaluare a Serviciilor Instituțiilor Bancare din România – National Banking Index 2011, primul program integrat de evaluare a percepției pietei bancare derulat în România, realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES.
Derulat în luna ianuarie 2011, studiu relevă că 65% dintre romanii care utilizeaza servicii bancare au un cont curent (inclusiv card de salariu), 35% au un card de credit, 22% au un cont de economii, in timp ce 16% au luat un credit pentru nevoi personale.
O treime din respondenti folosesc bancomatul saptamanal, o cincime ocazional, in timp ce o alta treime foloseste bancomatul o data pe luna. Restul respondentilor il folosesc mai rar (6%) sau deloc (15%). Un alt aspect interesant este că 47% dintre romani nu folosesc niciodata cardul pentru a face plati la comercianti, iar 33% il folosesc in acest scop ocazional; 15%, in schimb, il folosesc de cele mai multe ori pentru plata cumparaturilor, iar 5% declara ca il folosesc de fiecare data.
De asemenea, 31% dintre cei care au raspuns la sondaj sunt de acord cu afirmatia ca dobanda pe care o practica bancile este corecta. De asemenea, 32% au raspuns ca sunt partial de acord cu aceasta afirmatie. In cadrul studiului nu se precizeaza insa daca este vorba despre dobanda la credite sau dobanda la depozite.
Serviciile bancare on-line sunt accesate in prezent de doar 17% dintre utilizatorii serviciilor bancare. Conform studiului, procesul de alegere a bancii de catre o persoana este determinat, mai degraba, de factori perceptuali de tipul: incredere sau amabilitate si într-o proporție mai scazuta de oferta efectiva a bancii.
Aproape jumatate (48%) dintre utilizatorii serviciilor de banking din Romania declara ca nu ii nemultumeste nimic cu privire la relatia pe care o au cu banca. In mod paradoxal, cu toate ca se declara multumiti per total de serviciile bancare, dar si de aspecte mai specifice ale colaborarii cu bancile, oamenii tind sa mentina o distanta fata de aceste institutii si recepteaza serviciile lor ca fiind doar in favoarea bancilor si nu a clientilor.
Topul notorietății bancare
Dintre bancile prezente pe piata din Romania, BCR se bucura de cea mai ridicata notorietate (top of mind) – 34%. Aceasta este urmata de BRD, menționata de 18% dintre respondenti, Banca Transilvania – 13%, Raiffeisen Bank – 11%, Bancpost – 5% si ING – 5%. Restul bancilor au fost mentionate de sub 5% dintre respondenti.
Potrivit studiului, unul din 10 utilizatori de servicii bancare, cu rezidenta in mediul urban, intentioneaza sa ia un credit de la banca in viitorul apropiat. Intr-o lună normală, doar 39% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban reusesc sa faca economii.
Rezultatele National Banking Index reprezinta un feedback al clientilor cu privire la experienta lor cu piata bancara. In studiul realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES, perceptiile acestora sunt analizate atent si interpretate intr-o maniera coerenta, astfel incat sa serveasca drept barometru pentru eficienta bancilor, pe de o parte, dar și drept linii directive pentru viitor, pe de altă parte. Prin evidențierea punctelor nevralgice, dar și a punctelor forte a relației client-bancă, rezultatele studiului pot conduce la o mai buna raliere a serviciilor si produselor oferite de banci la nevoile clientilor.
Pentru mai multe detalii accesati raportul de cercetare si analiza datelor.