A doua parte a anului 2011 va aduce primele semne ale revenirii din criza economică pentru piața de telecomunicații, după ce primul semestru va marca stabilizarea mediului economic și adaptarea la toate măsurile implementate în 2010, potrivit lui Dinu Malacopol, CEO-ul Digital Cable Systems, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa autohtonă de telecomunicaţii.
“Principalii factori care pot influența în mod pozitiv evoluția pieței sunt reprezentați de reluarea investițiilor străine, a cererii de bunuri și servicii, a angajărilor, pentru redresarea sectoarelor economice cele mai afectate. Aceste lucruri vor conduce cu siguranță la nevoia mai mare de comunicare și la un apetit mai mare pentru divertisment, prin urmare vor influența pozitiv sectorul telecomunicațiilor, “ a adăugat Dinu Malacopol, CEO al DCS.
În ceea ce privește evoluția celor mai cerute servicii/ oferte, CEO-ul DCS se așteaptă ca Internetul să-și continue dezvoltarea, pentru că România este încă departe de saturarea pieței. De asemenea, o evoluție pozitivă ar urma să aibă și serviciile de televiziune digitală.
Bugetul de Capex al companiei pentru 2011 este la nivelul de circa 10 milioane euro, alocat dinamic între dezvoltarea serviciilor și a rețelei, respectiv achiziții, în funcție de oportunități, potrivit reprezentanților DCS.
Pentru 2011, operatorul telecom vizează o creștere a veniturilor de minim 10% pentru serviciile de televiziune, provenită în special din produsele de televiziune digitală, o majorare a veniturilor și clienților de minim 20% pentru serviciile de acces Internet dar și o creștere de cel putin 3 ori a numărului actual de clienți pentru telefonia fixă.
“Piața de telecomunicații este una relativ robustă și a fost în acest sens mai puțin afectată decât alte domenii de framântările economice din ultimii 2 ani. O reluare a creșterii se va întâmpla, probabil, cândva în al doilea semestru al anului și asta pentru că în prima parte a anului vom avea nevoie de stabilizarea mediului economic și ajustarea la toate măsurile implementate și actiunile din 2010. Bineînteles mai sunt și alte condiții necesare pentru ca acest lucru să se întâmple, condiții care țin de aplicarea măsurilor economice, evoluția cursului de schimb și chiar, de ce nu, latența anotimpului friguros,” a adăugat Dinu Malacopol, CEO al DCS.
Potrivit lui Malacopol, strategia câștigătoare a ultimilor ani pe piața de telecomunicații a fost cea a consolidărilor și parteneriatelor, pentru că, prin scăderea costurilor fixe pe client și oferirea a cât mai multe servicii, operatorii de telecom au putut concura eficient. Prin urmare, CEO-ul DCS se așteaptă ca această tendință să continue și în intervalul 2011-2012, cu magnitudini diferențiate.
“Nu exclud nici situația unor surprize de proporții în ceea ce privește consolidările dar mă aștept ca majoritatea integrărilor să se încadreze într-un spectru mediu,” a declarat Dinu Malacopol, CEO al DCS.
În ceea ce privește marjele de profit ale companiilor telecom în 2011, Malacopol consideră că cel mai probabil vor fi în linie cu cele din 2010, mai puțin în rarele situații în care, prin mișcări strategice, companiile reușesc să își reducă semnificativ costurile fixe.
CEO-ul DCS nu exclude varianta ca prețurile pe piața de telecomunicații să se mai poată reduce, dar asta mai ales în funcție de evoluția tehnologiei și reducerea costurilor de oferire a acestor servicii.
“Este greu sa vorbești pe piața din România despre achiziția și retenția clienților fără să faci referire la prețul cerut pentru pachetele de servicii. Prin urmare, cu siguranță că o componentă importantă a atragerii și menținerii clienților va fi relaționată la bani însă, în ceea ce privește grupul DCS prefer să discutăm de conceptele de ‘valoare’ și de ‘pachete integrate’, concepte care asigură o abordare ‘win-win’ a clientului. Noi ne-am dorit intotdeauna să ne diferențiem și să ne distanțăm de un simplu război al prețurilor în primul rând prin serviciile pe care le-am oferit, dar și prin tratamentul acordat clienților noștri. Asta pe lângă faptul că oferim toate serviciile și pachetele de produs la prețuri accesibile clienților noștri,” a adăugat Dinu Malacopol, CEO al DCS.