Mall-urile şi-au încetinit ritmul de apariţie. După avalanşa de centre comerciale din 2007-2008, astăzi dintr-un total de peste 1,68 mil. mp de mall-uri programate, doar 22% sunt în construcţie. Procentul este în creştere comparativ cu 2010, când din totalul centrelor aflate în diferite stadii de planificare, doar 17% erau în construcţie, potrivit unui raport CB Richard Ellis.
În prezent, sunt 367.000 metri pătraţi de spaţii comerciale în construcţie la nivel naţional, care vor fi livrate în perioada 2011-2013. Noile livrări vor creşte stocul la aproape 2,6 milioane metri pătraţi de spaţii moderne, o proporţie de 120 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
În acest an vor fi inaugurate mall-urile Maritimo din Constanţa, extinderea Băneasa Shopping City din Bucureşti, European Retail Park din Botoşani şi Galleria Arad.
Primul semestru al acestui an a fost cel mai slab din ultimii opt ani în privinţa livrărilor. În această perioadă s-au livrat doar 37.000 metri pătraţi de spaţii noi şi nu a avut loc nicio inaugurare. Acesta este cel mai scăzut nivel din 2003, când doar 28.000 mp de spaţii noi au fost deschise. În prezent, stocul de spaţii comerciale moderne a ajuns la 2.230.000 metri pătraţi.
Diferenţe între mall-uri
Diferenţa între centrele comerciale de top şi cele secundare s-a mărit. Astfel, pentru anumite centre comerciale dominante se înregistrează o cerere în expansiune, ceea ce duce la o uşoară creştere a chiriei de bază, în timp ce, pentru spaţiile secundare, chiria de bază s-a stabilizat şi în unele cazuri s-a transformat în chirie procentuală.
Comercianţi precum H&M, Inditex, C&A, Decathlon şi recent Subway, au anunţat şi au implementat proiecte de expansiune ambiţioase. Din categoria comercianţilor naţionali, Dedeman(bricolaj) îşi continuă expansiunea cu 3 magazine deschise până în prezent şi alte 4 -5 magazine ce vor fi inaugurate până la sfârşitul anului.
Chiria „prime“ pentru spaţiile stradale (70 euro/mp/lună) şi centrele comerciale (50 euro/mp/lună) a fost stabilă în ultimele semestre.