În termeni de notorietate, Samson Construcţii şi-a pus semătura pe magazinele unor branduri internaţionale precum Burberry, Mango, Karen Millen, Deigual sau multibrandul Sport Couture. În termeni de business, Samson Construcţii este o firmă specializată pe soluţii de design şi amenajări interioare, care caută să-şi crească încasările ajunse la circa 650.000 de euro.
În total, Samson a dezvoltat mai bine de 200 de spaţii “la cheie“, în centre comerciale, cladiri de birouri, dar şi spaţii pietonale. Mai departe, noua zonă de interes pentru Samson e segmentul clădirilor cu destinaţie de recreere tip wellness, gym-uri sau săli de fitness, care s-au dezvoltat foarte mult în ultimii doi-trei ani.
O discuție cu Răzvan Dumitrescu (foto), directorul general al Samson Construcţii, despre cum se reconfigurează businessul de design interior şi amenajări, pe timp de criză.
Capital: Cum aţi defini ultimii ani de criză pentru businessul Samson Construcţii? În ce măsură v-au fost afectate afacerile de contextul economic general?
Răzvan Dumitrescu: La noi, criza a ajuns puţin mai târziu, însă nu am scapat. Contracţia generală din domeniul construcţiilor a determinat investiţii mai mici şi dezvoltări limitate pe segmentul office şi rezidenţial, dar totuşi, pe partea de design interior şi amenajări a existat o cerere. Încasările au început să scadă simţitor din 2011 şi sper să fi atins deja puctul maxim “negativ”. Sper într-o revenire în acest an. Avantajul pe această nişă este că încă există clienţi care doresc să investească în imagine şi trebuie să menţină anumite standarde de finsaje şi calitate. (…) căutăm să ne menţinem cât mai flexibili, atât ca strucutură de lucru, cât şi ca abordare generală în piaţa de amanjări.
Capital: Cum a fost 2012 pentru afacerile Samson? Ce estimări aveţi pentru 2013?
RD.: 2012 a fost un an greu în construcţii şi, implicit, pentru noi. Nu ne aşteptăm la modificări rapide şi preferăm să rămânem moderaţi în bugete sau estimări. Aşa cum evoluează lucrurile, o creştere de 8-10% poate fi sustenabilă… dar nu se ştie nicioadată ce ne mai rezervă viitorul.
Capital: Cine apelează la serviciile firmelor ca cea pe care o conduceţi?
RD.: Firme sau magazine autohtone, corporaţii şi branduri internaţionale care sunt în căutarea externalizării serviciilor tehnice (de la arhitectură/design până la tot pachetul de amenajări interioare – finisaje mobilier, electrice, securitate, sisteme de iluminat sau securitate). Orice proiect, mic sau de anvergură, dus la bun sfârşit şi conform bugetului, este o carte de vizită care te recomandă imediat următorului client (…) Noi avem solicitări şi acest lucru nu poate să fie decât un element încurajator pe o piaţă a construcţiilor şi a amenjărilor interioare care a fost destul de afectată în ultimii ani.
Capital: De la ce preţ/mp începe execuţia unei amenajări de design?
RD.: Costurile în amenajări variază foarte mult, în funcţie de solicitările fiecărui client. Am făcut amenajări de la câteva zeci de euro/mp până la sute de euro/mp. Acest lucru depinde foarte mult de modul în care beneficiarul doreşte să ne implice (climatizare, pardoseli, sisteme de iluminat, sisteme de stingere incendiu sau securitate), precum şi de tipurile de amenajări alese. Noi sfătuim, propunem materiale şi executăm soluţiile alese, însă decizia şi alegerea finală (implicit a costului/mp) o face beneficiarul, în funcţie de bugetul pe care îl are la dispoziţie. Aceştia pot alege soluţile mai economice sau nu.
Capital: E mai ieftin pentru dezvoltator/etailer să apeleze la o firmă specializată în amenajări? De ce?
RD.: Nu ştiu dacă “ieftin” ar trebui neapărat să fie obiectivul, dar ţinem cont şi de acest aspect. Da, putem să eficientizăm invesţiile beneficiarului prin soluţii profesioniste corect implementate. Dacă beneficiarul conştietizează faptul că timpul se traduce în bani şi că tratarea profesionistă, încă din faza de proiect, a problemelor tehnice îi reduce din costurile de reparaţii sau mentenanţă ce pot apărea ulterior, cu siguranţă putem spune că da, îi ajutăm pe clienţii noştri să facă economii considerabile.
Capital: Ce modificări aţi observat/ identificat în comportamentul clientului? A crescut sau nu interesul firmelor pentru soluţii de design şi amenajări interioare?
RD.: Dacă ne referim doar la partea de retail (shops) şi office cred că acest inters a existat întotdeauna. Nu sunt însă multe firme locale care fac acest lucru la nivel profesionist şi reuşesc să se menţină pe piaţă şi să livreze cu adevărat concepte şi proiecte „la cheie”. Nevoia unor astfel de firme dedicate doar amenajărilor interioare a apărut ca un “must have it” odată cu clădirile moderne de birouri şi spaţii comerciale mari tip mall unde dezvoltatorii predau spaţiile “la roşu” sau cu amenjari minimale.
Există două segmente diferite pe care noi le acoperim pe amenajări: partea de magazine (fashion) şi partea de office. La magazinele prestigioase pe care le executam primează, în general, conceptul foarte strict de fashion ale fiecărui brand în parte şi acesta trebuie respectat întocmai, fără prea multe “ajustări” locale; sarcina noastră aici de multe ori este mai mult tehnică (reporting) şi de execuţie efectivă în şantier, pentru a identifica local echivalentul unor soluţii şi materiale echivalente cu cele propuse de brand şi care să fie validate.
Pe partea de office există o paletă mai largă de clienţi (corporaţii mari, multinaţionale etc). În general, mulţi au înteles pe această piaţă că opulenţa nu se traduce întodeauna prin calitate şi durabilitate. Nu am avut solicitări extravagante din partea companiilor autohtone care să nu fie justificate de o gândire tehnică sau organizatorică pe termen scurt şi lung.
Capital: În căutarea creşterilor viitoare, pe ce mizaţi?
RD.: E o provocare şi pentru noi intrarea mai mult în zona rezidenţială a amenajărilor, însă, deocamdată, ne implicăm doar în solicitările de construcţie punctuale, pe care le primim pe acest segment…rămâne de văzut cum vom decide să continuăm şi cum va evolua cererea. Cred că soluţiile integrate moderne de control şi energiile alternative sunt viitorul . Ma refer aici la sistemele de tip “casa inteligentă”, până la diverse tipuri de “green energy”, pe care noi încercăm să le promovăm în aceste tipuri de proiecte, şi care prezină numeroase alternative de economie pentru beneficiari pe termen mediu şi lung.
O altă zonă intersantă unde Samson este deja prezentă este segmentul clădirilor cu destinaţie de recreere tip wellness, gym-uri sau săli de fitness care s-au dezvoltat foarte mult în ultimii doi-trei ani. Clienţii aşteptă de la dezvoltatorii lor amenajări şi echipamente de ultimă generaţie.
Sesizăm o tendinţă accentuată, în ultima perioadă, de reaşezare a chiriaşilor în clădirile de birouri, mişcare generată (în special) de ofertele din ce în ce mai avantajoase ale noilor clădiri de birouri care au apărut în peisajul Capitalei. Vorbim de multinaţionale, dar şi de firme locale de succes, care dacă până acum au dorit vizibilitate şi au plătit chirii de două cifre pe metru pătrat în clădiri exponenţiale, descoperă acum oferte speciale, ce pot include de la costuri mai bune/mp, până la avantaje tentante care se referă la mai multe luni de graţie sau chiar suportarea integrală sau parţială a lucrărilor de fit-out din partea dezvoltatorului. Sunt elemente care determină o agitaţie firească şi benefică, într-o piaţă concurenţială.
Ca tendinţe, cel mai mult se pune accentul pe eficientizarea spaţiului. Identificăm din ce în ce mai mulţi chiraşi care acordă mare atenţie sistemelor de partiţii demontabile sau mobilier care să poată fi reutilizate în cazul relocărilor în alte spaţii.
Capital: Care ar fi ameninţările lui 2013 pentru industria în care activaţi, în general şi pentru Samson Construcţii, în special?
RD.: La nivel macro, instabilitatea politică şi economică, lipsa de decizii clare şi corecte la nivel de impozitare/taxare pot să inhibe apetitul multor investitori de a mai avansa proiecte noi sau de extindere şi acest lucru ne este total defavorabil.