În 2007, pentru al şaselea an consecutiv, numărul spectatorilor la cinema a continuat să scadă. Nu e foarte grav; scăderi se înregistrează şi pe pieţele vest-europene. Dar potenţialul pieţei atrage deja investitorii.
De ani de zile, pe tonuri sumbre, se vorbeşte despre lipsa apetitului publicului român pentru film. Dar acest lucru e pur şi simplu neadevărat. Românii sunt interesaţi de film şi sunt dispuşi să şi plătească pentru a merge la cinema; ce ne lipseşte sunt sălile – mai precis multiplexurile.
Aparent, nu stăm deloc pe roze. Conform datelor prelucrate de Agenţia Champions, numărul de intrări la cinema a scăzut din nou în 2007, până la 2.257.246 de bilete vândute – faţă de 2.776.516 în 2006, după datele centralizate de Centrul Naţional al Cinematografiei. Numărul real de intrări pe 2007 este mai mare, deoarece Agenţia Champions monitorizează doar premierele. Unele filme, după ce trece perioada de două-trei săptămâni când sunt proiectate în premieră, reintră în circuitul sălilor pentru o a doua perioadă de proiecţie; după estimările specialiştilor, numărul total de intrări ar fi cu circa 15% mai mare decât cel înregistrat pentru premiere, deci ne putem aştepta la aproximativ 2,6 milioane de intrări pe 2007 – oricum mai puţin decât în anul precedent.
Există însă şi motive de optimism: este foarte probabil ca încasările să depăşească nivelul din 2006, de 28,3 milioane de lei. Până la 9 decembrie, box-office-ul total din România atinsese, conform Agenţiei Champions, 28 de milioane. Luând în calcul şi proiecţiile post-premieră, ne putem aştepta astfel la un sezon mai bun decât în 2006.
De trei ori mai puţine cinematografe decât bulgarii
Deficitul de săli de cinema al României e cronic. Conform statisticilor European Cinema Yearbook (ECY), anuar publicat în octombrie 2007 şi care include date referitoare la anul 2006, România are, de departe, cele mai puţine ecrane raportate la numărul de locuitori din Uniunea Europeană: câte un ecran la peste 200.000 de locuitori. A doua clasată, la mare distanţă, este Bulgaria, cu un ecran la numai 62.250 de locuitori, iar în Cehia, raportul este de un ecran la 14.600 de locuitori. Dar iată şi paradoxul: dacă raportăm totalul biletelor vândute la numărul de ecrane, media României este superioară celei a cehilor – 25.700 în cazul nostru, faţă de doar 16.400 pentru vecinii noştri. Pe scurt, nu este adevărat că ne lipseşte apetitul pentru filme; pur şi simplu, nu avem unde să le vedem!
Piaţa românească a exploatării filmelor este complet dezechilibrată: conform ECY, trei oraşe – Bucureşti, Cluj-Napoca şi Oradea – deţin împreună peste 40% din numărul de ecrane de cinema şi o cotă de piaţă de peste 80% în ceea ce priveşte numărul biletelor vândute. Mai puţin de 15% din populaţia României furnizează peste 88% din totalul încasărilor brute din vânzarea biletelor! Pentru comparaţie, primele trei pieţe de cinema din Germania (Berlin, Hamburg şi München) au o cotă de piaţă cumulată de circa 14%, atât ca număr de bilete vândute, cât şi ca pondere din totalul încasărilor.
Proiecte-mamut: megaplexuri cu 15 şi 20 de săli
„Suntem de părere că ar trebui să existe câte un multiplex în fiecare oraş cu o populaţie de peste 150.000 de locuitori“, spune Ioana Pişcociu, specialist PR al Hollywood Multiplex şi CinemaPRO, divizie a grupului MediaPRO. Cum piaţa este atât de puţin dezvoltată, nu e de mirare că developerii de centre comerciale de tip mall au în plan şi construirea de multiplexuri. Oficialii Cushman & Wakefield Activ Consulting afirmă că, dintre cele 20 de centre comerciale pe care compania le închiriază, aproape jumătate au cinematografe, cu un număr de săli între 7 şi 20, cele mai multe având între opt şi zece. Compania israeliană Cinema City, cel mai mare operator de multiplexuri din Europa Centrală şi de Est, a semnat deja contractele de închiriere pentru 20 de multiplexuri din toată ţara. În a doua jumătate a lui 2008, Cinema City va inaugura în Bucureşti două megaplexuri, dintre care unul va avea 15 săli. Al treilea, situat în incinta Cotroceni Plaza, va avea 20 de săli şi va include şi primul cinematograf Imax 3D din România.
Desigur, dezvoltatorii nu sunt atraşi doar de veniturile obţinute din închirierea spaţiilor pentru multiplexuri. „Un multiplex contribuie mult la succesul unui centru comercial, fiind considerat o ancoră de către developer“, spune Cristina Dumitrache, negociator-senior al Cushman & Wakefield. „Multiplexul este un catalizator pe partea de entertainment, împreună cu zona de food court a unui centru comercial de tip mall, completează Costel Alecu, director pentru spaţii industriale şi comerciale al Regatta. „Aici au de câştigat supermarketul, cafenelele şi toate acele unităţi care ţin de divertisment şi relaxare.“
Multiplexurile, o afacere amortizată în zece ani
Însă investiţiile operatorilor de multiplexuri nu vor fi deloc mici. De exemplu, costurile de amenajare a unui multiplex mic, cu patru săli şi 600-700 de locuri, „pot depăşi cu mult un milion de euro“, afirmă Ioana Pişcociu. Valoarea finală a investiţiei „depinde, în primul rând, de intervalul de timp în care se realizează amenajarea, care poate varia între trei şi şase luni“, dar şi de costurile echipamentelor, al mobilierului şi dotărilor. Iar durata medie de amortizare a unei astfel de investiţii, în opinia reprezentantei MediaPRO, „variază între 9 şi 12 ani“. Concluzia e clară: piaţa de cinema ar putea fi salvată de investitorii în imobiliare.
Box-office 2006
România nu are doar cele mai puţine săli de cinema din Europa raportat la dimensiunea populaţiei, ci şi unul dintre cele mai mici volume de încasări brute din regiune, aproape egal cu cel din Slovacia, o ţară cu 5,4 milioane de locuitori.
(mil. euro)
România 8,284
Ungaria 38,076
Polonia 120,81
Cehia 37,559
Bulgaria 6,119
10 MULTIPLEXURI funcţionează în prezent în România
113 ECRANE se află în funcţiune, pe tot teritoriul ţării
49 ECRANE situate în cinematografe multiscreen (2-4 ecrane) sau multiplexuri (peste patru săli). 43,4% din totalul ecranelor se află în multiplexuri, mult peste media Europei Centrale şi de Est.
0,13 FRECVENŢA intrărilor la cinema, ca raport între numărul biletelor vândute şi totalul populaţiei. Este cea mai scăzută din Europa.
2,6 milioane de BILETE de cinema se estimează că vor fi vândute în 2007. Este cel mai scăzut nivel al vânzărilor de după anul 2002.
10,19 PREŢUL mediu al unui bilet de cinema, exprimat în lei. Media preţului biletului pe pieţele Europei de Vest este de 6,91 de euro, cele mai ridicate fiind în Norvegia şi Suedia (8,7 euro).
11.844.273 lei au fost încasările totale din 2006 ale Hollywood Multiplex, cel mai frecventat cinematograf de acest tip din ţară. Hollywood Multiplex şi Movieplex Cinema (amândouă din Bucureşti) au avut în 2006 o cotă de piaţă cumulată de 74%.
173.007 SPECTATORI a avut în 2006 cinematograful Republica (Cluj-Napoca). Are o singură sală, cu 960 de locuri. Este cel mai frecventat cinematograf cu un singur ecran din ţară, urmat de Luceafărul (Bucureşti), cu 81.167 de spectatori.
44,5% Cota de piata, după numărul total de bilete vândute în 2006, a InterComFilm, cel mai mare distribuitor de filme din România. În top urmează Ro-Image 2000 (17,6%), Prooptiki (12,5%), Pro Video (11,6%) şi New Films International (3,6%).