Potrivit lui Heinzeman, japonezii sunt dispuși la un schimb cu Tarom, mai exact, vor prelua avioanele vechi pentru care vor oferi la schimb unele noi, produse de Mitsubishi și neoperate, încă, de niciun alt operator aerian. Practic, Tarom va fi prima companie care le va utiliza. La pachet cu avioanele se va oferi trainingul piloților și asigurarea licenței pentru aceste aeronave, service-ul și mentenanța lor. Ar fi de menționat faptul că Tarom are aproape toate aeronavele în proprietate, iar contractul cu Mitsubishi sau oricare alt producător va presupune un leasing operațional.
”Intenţionăm să încheiem un contract cu un mare producător, de la Airbus la Boeing, Embraer sau Mitsubishi pentru înlocuirea flotei actuale. Urmărim o standardizare a flotei, printr-un contract de leasing operaţional. De exemplu, Mitsubishi are un nou tip de avion şi compania ar fi dispusă să încheie un astfel de contract cu ei. Sper ca în 2014 să luăm o decizie din opţiunile pe care le avem și să semnăm contractul”, a explicat Heinzmann.

Noile avioane ale producătorul japonez sunt configurate cu puțin peste 100 de locuri, ceea ce face imposibilă operarea curselor long courier cu ele. Practic, cu noile aeronave se urmărește păstrarea, mai mult sau mai puțin, a actualelor rute ale Tarom, excluzându-se pentru moment zboruri de lungă durată.


În afara alianței


Tot în planul de management al noului director este inclusă și posibilitatea ca Tarom să renunțe la apartența la alianța Sky Team (în care a intrat în 2010), lucru care ar costa compania 3,5 milioane de euro, dar și programul IATA. Potrivit lui Heinzemann, contractele cu Sky Team și cu IATA sunt destul de costisitoare pentru operatorul național care este pus în situația de a fi redresat. ”Costurile sunt foarte mari. Să ne uităm la Wizz Air și Ryanair care nu sunt în alianțe și le merge bine”, spune managerul.
Se poartă negocieri cu mai mulți furnizori și parteneri, astfel încât, renegocierea unor contracte mari să fie cât mai avantajoasă pentru Tarom. ”Acum renegociem cele 30 – 40 de contracte ale companiei, de la cele cu OMV şi BP, la contractele cu Alpha Rocas, pentru catering, şi Globe Ground pentru servicii la sol, la contractele pentru sistemul de ticketing, care este extrem de costisitor. Cred că prin renegociere vom face economii de câteva milioane de euro”, a spus Heinzemann.
Tot ca o măsură de redresare, noua conducere ia în calcul externalizarea unor servicii, inclusiv al serviciului tehnic care ar putea fi un centru de cost separat de companie. ”Centrul tehnic este mină de aur pentru Tarom. Luăm în calcul să fie un centru independent de companie, astfel încât Tarom să facă lucrări de mentenanță pentru alte companii”, a explicat managerul.  
Primii pași
Până la adoptarea și implementarea noilor măsuri, primele schimbări la Tarom vizează rutele. Din luna martie, odată cu orarul de vară, se introduce o cursă directă București-Praga, operată în code share cu CSA. De asemenea, vor fi introduse, printre altele, curse de la Iași la Londra și Paris, iar Aman și Beirut vor fi operate direct, fără escală. De asemenea, capacitatea pentru Amsterdam va crește, iar cursa c[tre Lyon va fi scoasă din orarul de zbor. Heinzemann este pentru intensificarea curselor și utilizarea mult mai eficientă a aeronavelor, lucru pe care mizează în noul plan de management. ”Aeronavele trebuie să zboare mai mult. Productivitatea este mică, iar veniturile pe fiecare aeronavă sunt prea mici”, subliniază directorul Tarom.
Acesta a mai menționat că vor mai fi închise birourile din câteva capitale europene, dar și că situația companiei este complicată. Managerul face referire la birocrația care i-a creat destule probleme. ”Dacă vom continua să lucrăm sub legea română privind achiziţiile publice este posibil ca într-o lună să avem mari probleme în desfăşurarea activităţii. Plafonul pentru care trebuie organizată licitaţie, de peste 15.000 de euro, este absurd în aviaţie. Gândiţi-vă că se strică motorul la o cursă, cum putem funcţiona dacă suntem obligaţi să facem licitaţie. Sper că împreună cu Comisia Europeană să rezolvăm această problemă”, conchide acesta.
Întrebat de Capital dacă consideră că va rămâne în funcție până la finalul mandatului, Heinzemann a spus că dacă planul său de management nu va fi aprobat la finalul săptămânii viitoare, probabil va pleca din companie. ”Îmi doresc să redresez Tarom și să fiu până la final ca să facem o treabă bună”.