”Consider că impozitul specific, încă de la faza de proiect, are două fațete: poate fi util pentru industria Horeca, mai ales pentru firmele care activează în litera legii, dar poate fi și un handicap pentru firmele și antreprenorii mici”, spune Adrian Oprea Hagiu, manager Le Consul.
Potrivit acestuia, chiar și în forma sa finală, dă naștere la multe dezbateri legate de faptul că avantajează restaurantele mari, în detrimentul celor mici, pentru care povara fiscală este semnificativ mai mare.
Alt aspect important, continuă Adrian Oprea Hagiu, este cel legat de importanța suprafeței declarate, care este de asemenea, ”o armă cu două tăișuri”, putând da naștere la acte de corupție.
”Funcționarii însărcinați cu verificarea acestor suprafețe utile declarate, nu au o evidență clară a lor. În cazul afacerii noastre, un restaurant , există neclaritate în ceea ce privește declararea suprafaței utile, având în vedere faptul că deținem și o terasa neacoperită care, evident, în sezonul rece nu generează venituri”, mai spune Oprea Hagiu.
Cine plătește impozitul specific
Începând cu 1 ianuarie 2017, plătesc impozit specific unei categorii de activităţi, cu scutire la plata impozitului pe profit, operatorii economici ce îşi desfăşoară activitatea corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
5510. „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare“;
5520. „Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată“;
5530. „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere“;
5590. „Alte servicii de cazare“;
5610. „Restaurante“;
5621. „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente“;
5629. „Alte servicii de alimentaţie n.c.a.“;
5630. „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor“.