Lucrul în companiile românești, o combinație între metoda biciului și instruire

Mediul de muncă din România suferă mult din lipsa instruirii angajaților, care este deghizată deseori în team-building-uri și training-uri inutile, au spus experții în training și consultanță într-o conferință ținută în avanpremiera forumului Business Edu, care se desfășoară între 11 și 13 octombrie.

Aflat la ediția a VIII-a, Forumul de concentrează în acest an pe importanța învățării in dezvoltarea profesională și organizațională. De ce ar fi nevoie de implementarea acestor concepte de învățare la locul de muncă în România? Directorul Lean Coaching România, Eugen Dragomir, consideră că la această oră, instruirea în companiile românești este "o aruncare în apă rece". Potrivit acestuia, instruirea angajaților nu este o prioritate acum pentru manageri, cu realizarea profitului și îndeplirea anumitor așteptări. Cei care ar trebui să realizeze acest process de instruire sunt chiar lucrătorii departamentelor de resurse umane, care la momentul acesta, sunt doar "cei cu cărțile de muncă și concediile, nicidecum parte a strategiei de business", spune Andreea Elefteriu, coach, trainer și consultant în dezvoltare organizațională.
"O mare problemă este că de obicei, în companii, oamenii nu șțiu ce se așteaptă de la ei sau mai rău, nu sunt deloc potriviți cu fișa postului, pe care de cele mai multe ori nici nu o cunosc", spune Eugen Dragomir. Potrivit acestuia, aici ar trebui să intervină managerii de linie, care în loc să fie vătafi, ar trebui înarmați cu competențe care să îi ajute în lucrul cu oamenii.
Cei doi experți în dezvoltare organizațională consideră că lucrurile au început să se miște și în acest sens, al instruirii la locul de muncă în serviciile bancare, energie și utilități. "Astăzi avem o combinație între metoda cu biciul și instruirea”, spune Andreea Elefteriu. Înainte de criză, trainigurile și teambulding-urile erau metode de instruire care făceau o mare risipă de resurse, pentru că de regulă, erau doar bifate, nu făcute cu seriozitate,  mai adaugă aceasta.
"Vremea aceasta a risipei a trecut", spune Andreea Elefteriu. Companiile sunt mai zgârcite acum, pentru că nu mai au ce să risipească și vor să scoată randament maxim din banii cheltuiți pentru instruire. Totuși, în 90% dintre companiile din România, HR-ul nu este partener de business.
Potrivit celor doi specialiști, în România, criza a contribuit la creșterea nivelului de investiții în dezvoltare personală din propriul buzunar. De asemenea, tăierile de personal s-au făcut haotic, fără o evaluare prealabilă a riscurilor sau a necesității lor.