Indiferent de sumele care fac obiectul unei tranzacţii, de domeniul în care se desfăşoară sau de vizibilitatea companiilor în piaţa respectivă, este clar că avem de-a face cu un proces lung, delicat şi complex.
Tranzacţiile sunt gândite, uneori, ani de zile, iar până la finalizarea lor se pun în mişcare resurse uriaşe, atât financiare, cât şi umane. Anul trecut, valoarea pieţei de M&A s-a ridicat la 3,4-4 miliarde de euro, având loc peste 85 de tranzacţii de peste 5 milioane de euro. Cele mai mari tranzacţii s-au înregistrat, conform unui clasament realizat de Deloitte, în FMCG (856 mil. euro), în sectorul de petrol şi gaze (595 mil. euro) şi retail (533 mil. euro).
Premiul I la această categorie a fost obținut Akiyoshi Koji, Preşedinte Asahi Group Holdings, grup care a preluat activele SABMiller din Europa de Est.
Deşi preşedintele Asahi, Akiyoshi Koji, a declarat în luna mai, anul trecut, că grupul nu va licita pentru activele est-europene ale SABMiller, ulterior japonezii şi-au schimbat decizia. Astfel, în 2016, producătorul japonez de bere Asahi Group Holdings a anunţat achiziţionarea activelor SABMiller din cinci ţări din Europa de Est – România, Cehia, Slovacia, Polonia şi Ungaria – de la Anheuser-Busch InBev (AB InBev), printr-o tranzacţie de 7,3 mld. euro, care ar urma să se finalizeze la jumătatea lui 2017. Grupul este prezent pe piaţa românească prin intermediul Ursus Breweries, controlând şi Bere Azuga. Portofoliul Ursus Breweries cuprinde mai multe mărci româneşti, cum sunt Ursus, Timişoreana, Ciucaş, Stejar, Azuga, dar şi branduri internaţionale ca Redd‘s, Peroni Nastro Azzurro, Grolsch şi Pilsner Urquell.
Trofeul a fost înmânat de Augistin Jianu, ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale.
„Venim dintr-o industrie care mobilizează în total o contribuţie economică de pe urma căreia trăiesc 85.000 de familii din România, din care 10.000 numai în agricultură. 97% din berea produsă în România se consumă local. Fuziunea dintre Ursus Breweries şi Asahi este o îngemănare de culturi şi suntem norocoşi că a mai venit încă un investitor japonez de calibru în România“, a declarat Robert Uzună, director Corporate Affairs în cadrul Ursus Breweries, cel care a ridicat premiul acordat de Capital.
Potrivit lui Robert Uzună, Asahi Group este un investitor care împărtășește valorile industriei românești în ceea ce privește fabricarea berii. „Asahi este un investitor care împărtășește valorile noastre în termeni de tradiție, în fabricarea berii, vorbim de branduri cu o vechime de peste 500 de ani împreună. }n 2018, Timișoreana va sărbători 300 de ani de vechime, iar Asahi vine cu un brand cu o vechime de 160 de ani. Vorbim de o fuziune care vine pe o concentrare pe calitate, tipic japonează, și nu în ultimul rând discutăm de un focus pe perfomanță, din nou o chestiune e foarte cunoscută în ceea ce-i privește pe japonezi”, a spus Robert Uzună.
„Suntem foarte bucuroși că avem posibilitatea ca prin această fuziune pentru industria românească din FMGC să întărimaceastă amprentă locală pe care industria berii o are și să întârim și mai mult faptul că ne poziționăm în continuare ca un parterner real al statului român, pentru că suntem un adevărat colector de taxe, și un partener de nădejde atât pentru stat cât și pentru comunitățile din care facem parte”, a adăugat directorul Corporate Affairs din cadrul Ursus Breweries.
Locul II i-a revenit lui Mohammad Murad, proprietarul Lanţului Phoenicia, cel mai mare investitor în turismul de pe litoral.
Mohammad Murad, a anunţat, în vara anului trecut, o tranzacţie importantă: Lanţul Phoenicia, deţinut de antreprenor, cumpăra complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere, din staţiunea Olimp, de la omul de afaceri Josef Goschy. Valoarea tranzacţiei a fost de aproximativ 10 milioane de euro, iar Murad spunea că va mai investi alte 15 milioane de euro pentru a-i reda complexului strălucirea de altădată, reclasificându-l la patru stele. Iar intenţia este să-l relanseze în vara anului viitor. De asemenea, pentru că este vorba despre un nume sonor în turismul românesc, brandul va fi păstrat sub forma „Amfiteatru-Panoramic-Belvedere by Phoenicia“. În afară de hoteluri, Mohammad Murad mai deţine în România şi lanţul de restaurante Spring Time, fabrica de conserve Mandy, recent fiind achiziționat și hotelul Lido din Capitală, pe care dorește să-l repună în circuitul turistic.
Premiul III a fost câștigat de Mihai Marcu, preşedinte şi CEO MedLife.
Anul trecut, compania a fost listată la Bursa de Valori Bucureşti şi a deschis noi spitale, clinici şi puncte de recoltare. În plus, a achiziţionat alţi jucători din domeniu. De pildă, în 2016, MedLife a cumpărat 100% din acţiunile Prima Medical, 60% din acţiunile Stem Cells Bank, 100% din acţiunile Diamed Center, 60% din acţiunile Dent Estet şi 90% din acţiunile CM Panduri. Compania este prezentă pe piaţa din România din 1996 şi este controlată de familia Marcu, care deţine 51% din acţiuni. Anul trecut, cifra de afaceri a Medlife a crescut cu 28,6%, la 503 milioane de lei, însă a trecut pe pierderi de 1,66 milioane de lei.