România se plasează pe primul loc la nivel european şi pe locul şase în rândul a 56 de ţări în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a managerilor, dar şi a diferenţei între salariile top managementului şi a funcţiilor administrative, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă Hay Group.

În 2008, România s-a plasat pe locul opt la nivel mondial în ceea ce priveşte puterea de cumpărare managerilor.

„Pentru cel de-al doilea an consecutiv România se afla în primele zece ţări din lume şi pe locul 1 în Europa în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a managerilor, dar şi a diferenţei între salariile top managementului şi a funcţiilor administrative. Această poziţionare nu ne-a surprins şi se explică prin taxa unică de 16%, mult mai mică decât în ţările din Europa de Vest, dar şi de costul vieţii mai scăzut din România comparativ cu a ţărilor din Europa Centrală”, a declarat, joi, într-un comunicat Alina Popescu, reward manager în cadrul Hay Group România.

Autorii studiului au arătat că începând de anul trecut există o tendinţă de promovare a managerilor români, pachetele de salarii şi beneficii oferite fiind cu o medie de 30% mai mici decât bugetul alocat pentru expatriaţi.

România, singura ţară din Europa Centrala şi de Est care apare în top 20

„Deşi s-au făcut eforturi constante în ultimii trei ani de creştere a salariilor muncitorilor şi funcţiilor administrative în România, salariile top managementului sunt de zece ori mai mari decât ale acestora. (…) În ceea ce priveşte puterea de cumpărare a managerilor, România este singura ţară din Europa Centrala şi de Est care apare în top 20”, se precizează în analiză.

Statele vecine ocupă locurile de la coada clasamentului, Bulgaria fiind pe locul 55, penultima poziţie, iar Ungaria, Cehia şi Slovacia se află pe locurile 39, 40 şi, respectiv, 42.

Primele cinci ţări cu cea mai mare putere de cumpărare sunt Qatar, Kuwait, Emiratele Arabe Unite, Oman şi Bahrain, state din Orientul Mijlociu, cu zăcăminte mari de petrol şi fără taxe, devansând astfel state dezvoltate precum Marea Britanie şi SUA.

„Rezultatele ne relevă că în Orientul Mijlociu şi Asia, unde există un deficit de talente pentru poziţiile de senior management, impactul crizei economice asupra salariilor şi bonusurilor top managementului a fost minor. De asemenea, se pastrează o diferenţă foarte mare între salariile la nivel de top şi cele ale funcţiilor administrative şi muncitorilor”, potrivit analizei.

Managerii românii încă nu au resimţit efectele crizei

La rândul său, directorul general Hay Group România, Harry Meintassis, consideră că diferenţa dintre puterea de cumpărare a managerilor din ţările cu o economie în curs de dezvoltare şi cei din ţările cu o economie deja matură va creşte în următorul an.

„Efectele crizei încă nu s-au resimţit îndeajuns de mult în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a managerilor. În ţări unde guvernele au crescut cheltuielile publice pentru a ajuta sectorul privat să «depăşească furtuna» va exista o creştere simţitoare a impozitelor şi a costului vieţii. Abia atunci se va face simţit impactul adevărat asupra veniturilor raportate la cheltuieli, lucru cel mai probabil a se întâmpla în următorii câţiva ani”, a mai spus Meintassis.

Studiul a fost în lunile aprilie-mai, pe un eşantion de 160 de companii din România. La nivel mondial au fost incluse aproximativ 8.000 de organizaţii din 56 de state.

Compania internaţională de consultanţă în management Hay Group are 86 de birouri în 47 de ţări şi peste 2.600 angajaţi, clienţii grupului povenind din sectorul privat şi public, din toate domeniile de activitate.

SURSA: Mediafax