Francezii petrec mai mult timp pentru a mânca, bea, dormi şi face cumpărături decât oricare alt popor, susţine cel mai recent raport al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, preluat de cotidianul britanic The Independent în ediţia de luni.
Sondajul Society as a Glance, realizat anual de OECD, examinează o serie de indicatori, cum ar fi caracteristicile de familie, rata ocupării forţei de muncă, sărăcia şi inegalitatea, încrederea şi toleranţa, pentru a evalua progresul social în fiecare din cele 34 de ţări membre ale organizaţiei.
În acest an, cel mai important atu al Franţei s-a dovedit a fi capacitatea cetăţenilor săi de a se bucura la maximum de plăcerile vieţii, în ceea ce priveşte mâncatul, dormitul şi shoppingul, părând să confirme toate clişeele care indicau Franţa drept o ţară de ”bons viveurs”.
Francezii ştiu cu siguranţă cum să se relaxeze. Cu o medie de 8,5 ore de somn pe noapte, ei conduc detaşat la acest capitol în topul celor 34 de ţări luate în calcul.
De asemenea, potrivit sondajului, francezii petrec în medie peste două ore pe zi la masă, ceea ce sugerează că deşi lanţurile fast-food s-au răspândit în întreaga ţară, mâncarea bună şi socializatul la masă rămân la fel de importante ca oricând – o idee care susţine protejarea de către UNESCO a ritualului gastronomic francez.
Prin contrast, SUA şi Canada petrec aproape jumătate din timpul alocat de francezi mâncatului şi băutului, chiar dacă nivelurile lor de obezitate sunt cu mult mai ridicate.
Pe de altă parte, în pofida perioadei de timp mari de care se bucură la masă, francezii alocă în medie 48 de minute pe zi gătitului, ceea ce îi situează sub media de 52 de minute pe zi a sondajului – o mărturie, probabil, a importanţei socializării în timpul mesei, mai degrabă decât a concentrării exclusiv pe alimente.
În cele din urmă, cumpărăturile s-au dovedit o altă activitate preferată de francezi, care conduc încă o dată în clasamentul ţărilor OECD în ceea ce priveşte timpul consacrat acestei activităţi.
Cu toate acestea, francezii s-au dovedit mai puţin indulgenţi faţă de alţii decât sunt faţă de ei înşişi. În clasamentul generozităţii, francezii s-au situat cu mult sub media de 39% a celor care au făcut un act caritabil în ultima lună, cu doar 31% dintre cei intervievaţi recunoscând că s-au dovedit generoşi în respectivul interval de timp.
SURSA: Agerpres