Deşi consumatorii au devenit mai pretenţioşi şi strânşi la pungă, producătorii de bunuri de larg consum nu se aşteaptă să recupereze până la sfârşitul anului reculul din vânzări.
Salariile mai mici, ratele mai mari şi produsele mai scumpe decât în 2009 au dus, în acest an, la o scădere semnificativă a consumului – cu aproape 15%. Direct afectaţi au fost producătorii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum), unde scăderile aşteptate sunt mari, iar de profit nici nu se mai vorbeşte. Ca să reziste pe piaţă, mulţi dintre jucători au reinventat produse şi promoţii, iar în unele cazuri au scumpit anumite mărfuri. Chiar şi aşa, bilanţul de la finalul anului este aşteptat cu îngrijorare.
De departe, cei mai afectaţi de criza economică, dar şi de măsurile legislative din ultimul an, au fost producătorii de ţigări, care au pierdut din creşterea TVA, a accizelor şi a cursului. Pentru că ţigările au ajuns să se vândă foarte scump (un pachet costă în medie 10 lei), ponderea ţigaretelor în coşul zilnic a crescut la 7,5%, în 2010, faţă de 6% în 2009. „Până în prezent, observăm o scădere cu 30 % a pieţei legale a ţigărilor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut“, spune Gilda Lazăr, director corporate affairs la JTI, menţionând că februarie şi martie 2010 au fost cele mai slabe luni din ultimii cinci ani, iar anul acesta nu se va putea obţine profit.
Nici alcoolul nu le mai prieşte românilor
Dacă luăm în calcul datele de pe primul semestru al anului, când salariile încă nu suferiseră ajustarea de 25%, chiar şi producătorii de bere au şanse mari să termine pe minus anul acesta. În primele şase luni ale lui 2010, Bergenbier, Heineken, Romaqua Group, United Romanian Breweries şi Ursus (membri ai Asociaţiei „Berarii României“) au vândut 7,4 milioane de hectolitri, în scădere cu aproximativ 11% faţă de perioada similară a lui 2009. Criza economică generală a afectat piaţa berii şi a determinat schimbări ale obiceiurilor de consum ale românilor, o parte ieşind mai puţin în oraş şi alegând varianta consumului acasă.
Şi consumatorii constanţi de băuturi alcoolice şi-au reconsiderat poziţia, înclinând frecvent către produse „value for money” (cu un raport bun calitate-preţ). „Românul nu mai este dispus să încerce produse noi decât în condiţii extrem de avantajoase de preţ“, spune Gyuri Eperjessy, director comercial la Alexandrion Grup România. El susţine că, până la sfârşitul acestei perioade de criză, vor supravieţui doar mărcile puternice. Managerul aşteaptă o uşoară creştere a vânzărilor la final de an, cea mai bună perioadă pentru industria băuturilor alcoolice.
Şi băuturile nealcoolice premium, cum sunt sucurile şi ice-tea, consumate cu precădere în afara casei, au cunoscut o evoluţie negativă. Consumatorii s-au orientat către branduri mai accesibile din punctul de vedere al preţului şi chiar către produse marca proprie a retailerilor. Acelaşi fenomen s-a petrecut şi pe piaţa apelor minerale. Dacă în 2009 vânzările de apă minerală îmbuteliată au putut fi estimate la 300 de milioane de euro (cantitativ, aceasta însemnând 1,4 miliarde de litri), este de aşteptat ca 2010 să se încheie cu o scădere de până la 10%. „Începând cu luna martie, am ieftinit produsele cu 10%, pentru a încuraja consumul. Concomitent, am participat la o campanie promoţională, împreună cu Murfatlar, şi băuturile alcoolice Unirea şi Sankt Petersburg“, spune Mădălin Simion, brand manager Biborţeni, menţionând că, pe perioade scurte, au fost derulate şi promoţii de volum de tipul 5+1.
Carnea, pe lista scumpirilor aşteptate
Anul acesta nu este deloc minunat nici pentru producătorii de carne. Estimările de la această oră arată o scădere a vânzărilor de preparate din carne cu 10% până la 18%. Însă producătorii sunt încrezători. „Sper să mă menţin la nivelul anului 2009, când am avut şi profit“, mărturiseşte Sorin Minea, proprietarul Angst. El nu a operat, deocamdată, majorări de preţuri la produse, însă avertizează că putem vedea în toamnă o scumpire, de 7%-10% a cărnii de oaie şi pui, pe fondul scumpirii materiilor prime.
Piaţa lactatelor trece la rându-i printr-o perioadă destul de grea, dar brânza, laptele şi iaurtul rămân produse de bază care se regăsesc în continuare în coşul zilnic al românilor. „În ultima perioadă, consumatorii au devenit mai atenţi la bugetul pe care îl alocă şi caută, mai mult ca oricând, promoţiile“, spune Raul Ciurtin, preşedintele Albalact, una dintre puţinele companii care şi-a bugetat o creştere, de 10%, în 2010: „Este o perioadă dificilă, presiunea pe toate bugetele este mai mare decât în alţi ani, dar acest lucru nu ar trebui să ne oprească să investim“.
2 mld. de euro este valoarea estimată a pieţei preparatelor din carne. Potrivit Asociaţiei Române a Cărnii, piaţa neagră este evaluată la 50% din piaţa legală