O practică mai veche în Occident prinde contur și la noi: proprietarii de restaurante de top din București pregătesc reduceri importante la preparatele pe care le servesc clienților.
Câți dintre români au mâncat cel puțin o dată într-un restaurant de top? „Un număr extrem de redus“, este răspunsul unanim al jucătorilor din industrie. Potrivit lor, aproximativ 40% dintre români iau masa în oraș mai rar de o dată pe lună. „Așa că, am luat o idee din Vest, am lucrat-o frumos și am adus-o în București. Este vorba despre Săptămâna Restaurantelor (n.r. – 16-23 mai)“, spun reprezentanții Asociaţiei România Culinară. Pe înțelesul tuturor, există această săptămână în care câteva zeci de restaurante vor reduce cu până la 50% prețurile pentru mâncărurile pe care le servesc. Iar estimările privind creșterea încasărilor se apropie de 30%.
„Prin Săptămâna Restaurantelor, dorim să oferim unui public mai mare acces la localuri de top. Iar evenimentul este mai mult decât atât: pur și simplu, vrem să creăm în România – deocamdată în București -, un eveniment care să însemne celebrarea ieșitului în oraș, celebrarea industriei culinare românești“, spune Cristi Roman, manager de proiect Săptămâna Restaurantelor. Acesta locuiește de șase ani în Dublin, unde, în perioada Săptămânii Restaurantelor, localurile din program sunt rezervate 100% tot timpul, ceea ce nu se întâmplă în restul anului. Practic, uneori încasările pot crește cu 50% în această săptămână, în comparație cu una obișnuită. Iar exemplele pot continua, cu orașe precum Londra sau New York, unde se practică de peste zece ani. Cât de receptiv va fi publicul din România la o asemenea inițiativă rămâne de văzut. Până atunci, proprietarii de restaurante calculează și pun în balanță costurile pe care le au versus încasările care ar putea să se rotunjească în perioada respectivă.
„Și noi, ca organizatori, suntem curioși să vedem la final aceste cifre. Deja, concret este faptul că, la doar câteva zile după ce a devenit activ un sistem online pentru rezervări, publicul s-a arătat foarte interesat. Asta în paralel cu rezervările pe care restaurantele le primesc direct, nu prin sistemul nostru. Estimăm creșteri de cel puțin 25%. Paradoxal, chiar dacă evenimentul are ca subiect principal «reducerea», încasările vor fi mai mari datorită numărului sporit de clienți ce vor intra în restaurantele din program și vor cheltui suplimentar pe băuturi sau alte servicii“, mai spune Cristi Roman. Iar estimarea privind numărul localurilor participate se oprește la 40 (n.r. – la închiderea ediției, încă se mai făceau înscrieri în program).
Potrivit lui Roman, nu se înscriu doar restaurante de lux, ci și pizzerii, trattorii, localuri vegetariene. Unele restaurante vor oferi și reduceri la băuturi, tot la nivelul clasic de minus 25%, care este, se pare, și oferta favorită a majorității restaurantelor pentru acest eveniment.
Miza – dublarea clienților
Oricum ar fi, este clar că numărul înregistrat față de o săptămână obișnuită va crește cu 25%-30% sau poate chiar mai mult. „Sperăm să se dubleze numărul musafirilor: cei care vin ocazional la noi, cei care vin mai rar și cei care și-ar dori să ne viziteze, dar nu o fac din motive financiare. Având în vedere că la noi în restaurant raportul pe vânzări între mâncare și băutură este spre 80% în favoarea bucătăriei, ne așteptăm ca Săptămâna Restaurantelor să-i aducă și pe cei care, în mod fals, cred că practicăm prețuri inaccesibile“, spune Anne Marie Pârlog, care deține Morgan La Dud împreună cu soțul său, Radu Pârlog. Aceasta explică faptul că, deși mai este timp de gândire în ceea ce privește ofertele, deocamdată, au luat în calcul o reducere de 25% la tot meniul de mâncare și de 40% la produsele cele mai scumpe.
„Însă nu înainte de a face niște calcule relative la valoarea cheltuielilor, cel puțin cu materia primă. Deoarece produsele cu materia primă scumpă nu acoperă în totalitate cheltuielile nici acum. Fiind singurul restaurant de Foie Gras, avem și un meniu de 23 feluri de Foie Gras. Probabil, vom avea reduceri și oferte substanțiale și aici. Prețurile, în Săptămâna Restaurantelor, vor fi între 8 lei și 90 lei. Limita superioară implică, de exemplu, mușchi de vită cu Foie Gras“, detaliază Anne Marie Pârlog.
Grosso modo, reprezentanții restaurantelor spun că „focusul principal“ nu este creșterea încasărilor în această perioadă, ci mai degrabă promovarea gastronomiei de calitate. „Sperăm să ne treacă pragul cât mai mulți oaspeți în această săptămână. Promoția ofertată de Retsina se concentrează asupra meniului fix format din trei feluri – supă, fel de bază și desert -, la care prețul inițial de 140 lei a fost diminuat cu 50%, astfel încât va costa 70 de lei de persoană“, punctează și Laurențiu Mâță-Tănase, marketing & PR – Osho&Retsina. Altfel, acesta spune că restaurantele de lux au în oferta lor generală și meniuri de tip „Business“ sau „Lunch“, unde prețul este mult mai mic. De exemplu, la Osho Steak un astfel de prânz costă 23 de lei, de luni până vineri. Și nu este un exemplu singular. O trecere rapidă prin meniurile restaurantelor de top scoate la iveală mai multe astfel de meniuri.
Având în vedere că la noi în restaurant raportul pe vânzări între mâncare și băutură este spre 80% în favoarea bucătăriei, ne așteptăm ca Săptămâna Restaurantelor să-i aducă și pe cei care, în mod fals, cred că practicăm prețuri inaccesibile.
Anne Marie Pârlog, acționar Morgan La Dud
Cele mai bune restaurante din lume
- Revista britanică „Restaurant“ a publicat clasamentul celor mai bune 50 de restaurante din lume (sursa: www.theworlds50best.com)
- Noma din Copenhaga, restaurant patronat de René Redzepi, a fost declarat „cel mai bun restaurant din lume“, o recompensă care îi fusese deja decernată trei ani la rând – 2010, 2011 şi 2012. Astfel, danezii şi-au recuperat titlul pe care îl pierduseră în 2013, în favoarea restaurantului spaniol „El Celler de Can Roca“.
- El Celler de Can Roca, restaurantul spaniol din oraşul Girona, deţinut de cei trei fraţi Roca, notat cu trei stele în ghidul Michelin, a obţinut elogii mondiale pentru combinaţiile sale de preparate catalane şi tehnici de vârf, dar şi pentru pasiunea sa pentru ospitalitate.
- Osteria Francescana, din Modena, Italia, restaurantul aflându-se pentru al doilea an consecutiv în topul celor mai bune din lume; i-au urmat „Eleven Madison Park“ din New York și „Dinner by Heston Blumenthal“ din Londra.