Diana Șucu vrea ca manelele să fie interzise
Zeci de mii de spectatori au exprimat nemulțumire la concertul extrem de așteptat de pe Arena Națională, unde formația Coldplay susținea un spectacol de amploare.
Momentul controversat a survenit când solistul britanic Chris Martin l-a invitat pe scenă pe un cântăreț de muzică românească de petrecere.
Publicul, care achiziționase bilete în valoare de sute de euro, a reacționat cu huiduieli puternice la interpretarea artistului local.
Scandalul a stârnit reacții divergente în opinia publică. Unii au susținut cântărețul de manele, în timp ce alții au criticat decizia trupei Coldplay de a-l invita pe Babasha să cânte la concertul lor.
Diana Șucu, soția omului de afaceri Dan Șucu, s-a implicat în scandalul recent și a pledat pentru interzicerea manelelor în România.
Ea a cerut declanșarea unei petiții în acest sens, exprimându-și dorința într-un mesaj pe pagina sa personală de Instagram
„Dacă aș primi o petiție în care să scrie: Vrei să se interzică manelele în România? Eu aș spune DA, DA, DA!”, a transmis Diana Șucu.
Declarațiile purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române în scandalul manelelor
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, a comentat în contextul scandalului legat de prezența manelelor la concertul Coldplay.
Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a remarcat că maneaua este văzută ca o formă muzicală adusă din afară, care a suferit o degradare și o etnicizare puternică, bazându-se doar pe deformarea limbii române și pe imaginația exagerată a celor care compun versurile.
El a subliniat că acest gen muzical apare uneori într-un gest de indulgență ideologică, care eșuează constant să reflecte realitatea, apărând la petrecerile lăutărești sofisticate și chiar la evenimente considerate culturale, unde se integrează fără nicio legătură clară cu tema principală a acelui eveniment.
„Maneaua (turcă, „mani” – importată, degradată, puternic etnicizată, a cărei originalitate supurează exclusiv din torturarea limbii române și din imaginarul grotesc al textierilor) e invitată uneori, în accese de milă ideologică care ratează mereu realitatea, direct din rafinata bătătură a petrecerilor lăutărești pe scene înalte, chiar „culturale”, unde se pliază adecvat – ca o nucă pe un perete – la conținutul evenimentului parazitat”, a declarat Vasile Bănescu.
Vasile Bănescu a menționat că societatea prezintă caracteristici de spectacol, cu un nivel cultural care culminează în idolatrizarea entuziastă a divertismentului vulgar și ostil.
El a adăugat că aceeași societate votează cu nonșalanță pentru persoanele dubioase și impostorii, întrucât consideră că este în trend, iar aceștia sunt promovați de o retorică ultranaționalistă și antieuropeană, adică opusă valorilor naționale.
Bănescu a subliniat că acest patriotism este strident și este bine remunerat, fiind afectat de influențe din muzica de manele.
„Ceva caracteristic societății care se dă în spectacol și al cărei nivel cultural culminează în idolatrizarea extatică a divertismentului bășcălios, cu dujmanii nemilos. Aceeași societate votează dezinvolt, pentru că i se pare cool, strâmbii și impostorii loviți de delir ultranaționalist și antieuropean, adică antinațional. Patriotism zgomotos și bine remunerat. Manelizat.”, a mai spus Vasile Bănescu.
Adrian Cioroianu critică evoluția Coldplay către folclorul contemporan
Adrian Cioroianu, fostul Ministru de Externe, a exprimat că în trecut aprecia muzica formației Coldplay (cu aproximativ zece ani în urmă), când aceștia se dedicau muzicii proprii și nu unui folclor contemporan asociat cauzelor populare care atrag like-uri și sponsori. Despre Babasha nu avea cunoștință până dimineața aceasta.
El a menționat că Babasha nu poartă nicio vină în acest caz. Critica sa s-a îndreptat către organizatori (Chris Martin? sau alte persoane responsabile?) care, în opinia sa, au ales să aducă o surpriză uluitoare de tip turbo-folk-balcanic unui public care achiziționase bilete pentru un spectacol de pop-rock britanic, invocând „spargerea barierelor”.
„Dacă înainte îmi plăcea Coldplay (mai acum vreo zece ani, ca să fiu mai precis, pe când ei făceau muzică și nu folclor contemporan dedicat marilor cauze aducătoare de like-uri și sponsori) iar despre Babasha nu știam nimic, iată că de azi dimineață situația s-a schimbat radical.Evident, Babasha nu e vinovat de nimic. (…) Marea plesneală vine de la hăbăucii (Chris Martin? organizatorii?) care s-au uitat la topurile de youtube (făcute de Inteligența Artificială, nu de vreun contabil cu mânecuță) și au tras o uluitoare surpriză turbo-folk-balcanic unui public care cumpărase bilet pentru pop-rock britanic. Asta în numele „spargerii barierelor”!” a scris Adrian Cioroianu.
„Dar poate că unele bariere chiar nu trebuie sparte! Cu astea ce facem? Bunăoară, bariera inerentă între ceea ce vreau eu de la viață și ceea ce vrei să îmi impui tu (din acest motiv a căzut comunismul, by the way!). Eu, unul, cred că în continuare trebuie să fie o barieră între libertate și dictatură, de exemplu. Sau mai bine să-și spargă bariera ilogică din minte cei care tot spun că dacă nu-ți plac manelele atunci ești rasist! Bine zicea Caragiale: nu mă-nnebuni, onorabile! Așa cum am mai scris-o, nu cred că Inteligența Artificială este marea amenințare – ci Prostia Naturală a celor care vor să facă „binele” cu forța”, a concluzionat Cioroianu.