Porcul de Mangaliţa, cândva o rasă foarte răspândită în zona Transilvaniei, pare să fie apreciat, din nou, de către fermierii români.
În vreme ce românii au abandonat această rasă după 1989, ungurii au intuit potenţialul acesteia, iar acum sunt printre cei mai mari exportatori din lume de jambon de Mangaliţa, la preţuri de peste 80 de euro pe kilogram. Fermierii români vor acum să recupereze timpul pierdut şi încearcă revitalizarea acestei rase cu ajutorul nou-înfiinţatei Asociaţii a Crescătorilor de Porci Mangaliţa. Deocamdată nu se pune problema exporturilor, fermierii mulţumindu-se să vândă carnea în ţară, prin restaurantele din marile oraşe, dar şi prin târgurile de produse tradiţionale şi lanţurile de retail. Pentru a valorifica mai bine producţia, românii au creat produse tradiţionale proprii cu mărci înregistrate precum ”Cârnaţii de Săpânţa”.
”Românii au renunţat după revoluţie să mai crească porci de Mangaliţa pentru că sunt mai greu de crescut şi, în plus, au cam 60-70% grăsime, spre deosebire de alte rase, unde raportul este inversat – grăsimea ajunge doar la 30-40%. Noi nu am ştiut să profităm de această oportunitate, în vreme ce ungurii, de exemplu, au intuit repede potenţialul rasei şi acum sunt principalii exportatori de jambon în Europa Occidentală, Japonia şi SUA unde vând cu preţuri de la 80 de euro în sus kilogramul. Ei au un adevărat program de creştere a porcului de Mangaliţa, finanţat din fonduri europene. La noi nu face nimeni nimic”, a declarat Ioan Tătăran , preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Porci Mangaliţa.
Asociaţia organizează în fiecare an în luna aprilie la Baia Mare Festivalul Mangaliţa, manifestare organizată pentru promovarea creşterii acestei rase de către micii fermieri.
„Vrem să-i încurajăm pe ţărani să crească rasa Mangaliţa. Am facut analize şi am constatat că procentul de acizi graşi nesaturaţi din acestă carne ajunge la 70%, procent similar cu cel întâlnit în uleiul de măsline sau somon. (…) Profesorul Mencinicopschi a făcut recent un studiu pe acestă carne şi a ajuns la conluzia că este foarte indicată pentru cei care suferă de boli cardiovasculare. Clienţii cărora le furnizăm carne proaspătă sunt, în cea mai mare parte, restarurantele din Bucureşti, Cluj şi Baia Mare. În Capitală vindem carne pentru City Grill, Carul cu Bere şi La Mama. Distribuim, de asemenea, mezeluri din carne de Mangaliţa prin lanţurile de retail şi pieţele din Baia-Mare, Cluj-Napoca, Braşov, Iaşi, Sibiu şi Bucureşti, în special prin Real şi Cora, unde avem standuri, dar şi prin târgurile de produse tradiţionale organizate în oraşele din ţară. Am înregistrat la OSIM brandul ”Cârnaţi de Săpânţa”, făcuţi din carne de Mangaliţa şi din vită brună maramureşană. Practic, încercăm să-i învăţăm pe oameni să-şi pună valoare adăugată la produsele primare. La export nu avem ce vinde deocamdată pentru că efectivele sunt acum de sub 10.000 de capete şi ne-ar fi greu să umplem şi un camion de 20 de tone. În 2-3 ani ne-am propus, însă, să ajungem în ţară la vreo 30.000 de capete”, a spus Tătăran.
Informaţiile publicate de Agrointeligența – AGROINTEL.RO pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în PRIMUL PARAGRAF a sursei cu LINK ACTIV. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor, ca atare vom acționa în consecință.