Elevă de 10 la examenul de bacalaureat: „Atenția reprezintă cheia spre un rezultat bun”

Sunt din România şi sunt de 10. Capital continuă campania prin care dorim să-i facem cunoscuți pe absolvenţii de liceu care au luat zece la examenul de Bacalaureat la sesiunea care tocmai s-a încheiat. Astăzi stăm de vorbă cu Mara Mihail, absolventă a Colegiului Național „Vasile Lucaciu”, Baia Mare.

Capital: Ce efort presupune un rezultat de 10 la bac?
Mara Mihail: Ţinta mea nu a fost să iau 10 în bac, ci să iau notele necesare pentru a intra la facultate, deoarece aceasta depindea de obţinerea unor anumite note şi medie. De acolo a venit presiunea şi aş putea spune că lupta mea pe frontul acela s-a desfăşurat. A fost o confruntare cu mine însămi în încercarea de a da randament maxim în cele trei ore cât a durat fiecare probă, mai mult decât cu materia efectivă.

Capital: Ai fost nevoită să renunţi la anumite obiceiuri din viata de zi cu zi pentru a te pregăti pentru examene?
Mara Mihail: Mi-am impus cumva să nu renunţ la lucrurile care îmi plac şi mă fac fericită. Nu consider că o concentrare în totalitate pe bac mi-ar fi garantat obţinerea notelor de care aveam nevoie. Da, am intensificat perioada petrecută învăţând pe ultima sută de metri şi m-am focusat pe pregatirea de bac mai mult decât pe alte aspecte, dar am încercat să nu las examenul să îmi domine existenţa.

Capital: Ce materie te-a pus în dificultate dintre cele de la bac?
 Mara Mihail: Matematica și Informatica au fost materiile pe care s-a axat profilul meu de liceu și reprezintă domeniul pe care îl voi studia la facultate, deci nu au reprezentat o problemă deoarece mă pregăteam cu pasiune pentru cele doua probe. În schimb, pe Română nu m-am focusat decât începând cu clasa a 12-a, când am realizat că nota la această materie va conta într-o anumită măsură. Deci, pot spune că acolo a trebuit depus cel mai mult efort, mai ales că implică mai mult decât o gândire logică, implică multă concentrare în ceea ce privește învățarea comentariilor.

Capital: Ce faci în timpul liber?
 Mara Mihail: Pe parcursul liceului am făcut foarte mult voluntariat și intenționez să continui și pe această parte. M-a dezvoltat atât pe plan personal, cât şi pe plan profesional şi mi-a oferit şansa să mă implic în alte activităţi decât cele din cadrul liceului.

Capital: Ce planuri de viitor ai?
Mara Mihail: Voi urma studiile universitare în domeniul Informaticii, în Marea Britanie. Mai exact, licența o voi face în Computer Science la University of Cambridge.

Capital: Te-ai gandit să faci facultatea in strainatate? Daca ai ales deja o facultate în străinătate, care este şi ce te-a determinat să alegi aceasta universitate?
Mara Mihail: Cum am spus și mai sus, am ales Anglia și University of Cambridge. Mi-am dorit pe tot parcursul liceului să urmez o facultate în străinătate datorită deschiderii către o tehnologie extrem de avansată, un aspect esențial în domeniul pe care îl voi urma, și a dorinţei de a înţelege ce înseamnă traiul într-o ţară străină şi în ce mod te dezvoltă acest aspect. Am ales să aplic la Cambridge pentru experiența universitară pe care o oferă, deși nu credeam că voi fi chemată la interviu și chiar mi se va oferi un loc în acest departament.

Capital: Unde te vezi peste cinci ani? În România sau în străinătate?
Mara Mihail: Sincer, n-aș putea da un răspuns sigur acestei întrebări. Depinde de foarte multe aspecte, de ce se va întâmpla pe plan internațional și de cum va evolua țara noastră. Totuși, posibilitatea de a mă întoarce în România nu este exclusă.

Capital: Ce parere ai despre sistemul de învățământ din România?
Mara Mihail: Consider că sunt mulți studenți cu un potențial extraordinar și ar trebui investit mai mult în conturarea unui sistem educațional modern și care să ofere mai multe posibilități beneficiarului.

Capital: Dacă ar fi să schimbi ceva în sistemul de învățământ, ce ai schimba?
Mara Mihail: Mi-aș dori ca atenția să se focuseze și pe partea practică a materiilor studiate, să nu se predea în continuu doar teorie, cum se obișnuiește în majoritatea unităților de învățământ. De asemenea, lucrările practice ar putea fi implementate de elevi, nu aproape întotdeauna de profesori.

Capital: Care este job-ul pe care ți l-ai dori sa îl ai pe viitor?
Mara Mihail: Evident în domeniul Informaticii, dar consider că mai am multe de descoperit pe această parte și îmi e imposibil să dau un răspuns mai concret de atât. Sunt foarte multe arii de dezvoltare în diversitatea pe care o oferă acest domeniu și abia aștept să le descopăr pentru a vedea ce mă pasionează cel mai mult.

Capital: Ce sfaturi le oferi viitorilor elevi de clasa a 12-a?
Mara Mihail: În primul rând, să se bucure de ultimul an de liceu, pentru că are un farmec aparte, iar bacul nu trebuie să fie centrul vieții lor pe tot parcursul anului. E destul să fii conștient că va urma și această etapă și să lucrezi continuu, dar cu măsura, este suficient timp. Cât despre probele în sine, atenția reprezintă cheia spre un rezultat bun. Și, din punctul meu de vedere, fructificarea întregului timp alocat pentru fiecare probă. Indiferent de cât de repede finalizați subiectele, o verificare în plus poate să ducă de la o notă mare la 10.