Marcă de bere veche de mai bine de un secol, pusă din nou pe piaţă

Martens Galaţi, producător cu o cotă de sub 1% din piaţa berii, a decis să rişte totul într-o perioadă de criză şi să mizeze pe inovaţie. Într-un anumit fel spus inovaţie, în condiţiile în care producătorul vrea să readucă pe piaţă o bere cu o vechime de mai bine de un secol. Criza a lovit în plin piaţa berii în 2009. De prin lunile mai-iunie, vânzările de bere au tot scăzut, lovind fără discriminare atât în micii producători, cât şi în multinaţionale.

Martens Galaţi, producător cu o cotă de sub 1% din piaţa berii, a decis să rişte totul într-o perioadă de criză şi să mizeze pe inovaţie. Într-un anumit fel spus inovaţie, în condiţiile în care producătorul vrea să readucă pe piaţă o bere cu o vechime de mai bine de un secol.

Criza a lovit în plin piaţa berii în 2009. De prin lunile mai-iunie, vânzările de bere au tot scăzut, lovind fără discriminare atât în micii producători, cât şi în multinaţionale. Ce e drept, primii au avut mai mult de suferit, neavând puterea financiară a celor din urmă.

Micii producători de bere nu s-au lăsat dezarmaţi şi au început să pună la cale strategii de supravieţuire pe o piaţă foarte competitivă, unde multinaţionalele fac legea. Producătorul de bere Martens din Galaţi a decis să mizeze atât pe cartea calităţii, cât şi pe cea a tradiţiei, dintr-un foc.

Compania a decis astfel să lanseze o bere premium, care vrea să respecte, cât mai mult posibil posibil, reţeta unui sortiment care se producea în Galaţi în secolul al XIX-lea.

Pilsen de salon produs la fabrica Ploll

Martens este în prezent în faza de testare cu un nou sortiment de bere, numit  Ploll – saloon pils. Povestea berii Ploll a început în anul 1888 atunci când Amelia Ploll, succesoarea lui Josef Ploll anunţa în presa vremii lansarea unui nou sortiment de bere.

Amelia Ploll a moştenit fabrica de bere de la Josef Ploll, care a cumpărat-o care la rândul său în 1870 de la Marcu Shein. Fabrica  lui Shein,  a cărei existenţă este consemnată încă din 1842, este de altfel una dintre cele mai vechi din vechiul regat al României.

“Sub-semnata aduc la cunoştinţa onor public ca de astădi pun în consumaţiune bere PILSEN de salon şi bere Granat de primă calitate lucrată după sistemul fabricei din Bohemia. Succesoră JOZEF PLOLL – AMELIA PLOLL” spune anunţul din presa vremii, care se regăseşte acum pe eticheta a sticlelor de bere Ploll.

Anunţul arată că berea a fost lansată în perioada în care berea de tip „pilsener”, în prezent una dintre cele mai băute beri de pe mapamond, începea să se răspândească în lume, culoarea transparentă fiind printre caracteristicile cele mai cunoscute ale sale.

Reţeta respectă carcteristicile berii produse în secolul XIX

Cei de la Martens au încercat, în măsura în care a fost posibil, să păstreze caracteristicile berii Pilsen de salon produsă în Galaţi la sfârşitul secolului al XIX-lea, consultând arhivele fabricii.

„Am găsit în documentele de arhivă ce tip de malţ şi de hamei foloseau, de unde proveneau. Totodată, ştim şi ce echipamente au folosit, astfel că ne-am putut da seama, în funcţie de acestea, care era procesul de fabricaţie. Ce nu cunoaştem este sursa drojdiei,  pentru că aceasta nu apare în documente”, a explicat, pentru capital.ro, directorul general al Martens Galaţi, Vasile Joantă.

Martens a poziţionat Berea Ploll în zona de preţ dintre mainstream şi premium. Sortimentul este disponibil la sticlă de unică folosinţă de 0,5 litri şi este în prezent în faza de testare atât în restuurante şi baruri, dar şi în supermarketuri.

Directorul Martens spune că mai sunt de făcut câteva ajustări, urmând ca Berea să fie pusă în curând în comercializare.

Vânzările Martens aproape s-au înjumătăţit în 2009

Fabrica Martens datează din 1974, iar pachetul majoritar al companiei a fost cumpărat în 1998 de firma belgiană Brouwerij Martens.

În prezent compania se află într-o situaţie destul de dificilă. Potrivit celor mai recente date, veniturile companiei Martens, care este listată la Bursa de Valori Bucureşti, au scăzut în primele nouă luni din 2009 cu 44%, la 17,5 milioane de lei. Totodată, compania a  înregistrat pierderi de peste 6 milioane de lei în intervalul ianuarie – septembrie 2009.

Cu toate acestea, conducerea Martens speră la un an 2010 mai bun şi speră ca lansarea mărcii Ploll, alături de cea a berii albe cu specific bavarez Klausweiss să relanseze producţia companiei.