Aproape 10.000 de spoturi publicitare in valoarea bruta de 22,1 milioane dolari au fost difuzate in editiile emisiunilor "Chestiunea zilei" si "Vineri seara ne distram cu Florin Calinescu". De la 1 ianuarie 1999 si pana in mai 2001, talk-show-ul "Chestiunea zilei" a contribuit cu 16,1% la audienta medie a programelor Pro TV. La randul sau, emisiunea "Vineri seara ne distram ", in zilele cand a fost difuzata, a pus umarul la audienta intregului post cu 27,1 procente. Aceste cifre (furnizate de A
Aproape 10.000 de spoturi publicitare in valoarea bruta de 22,1 milioane dolari au fost difuzate in editiile emisiunilor „Chestiunea zilei” si „Vineri seara ne distram cu Florin Calinescu”. De la 1 ianuarie 1999 si pana in mai 2001, talk-show-ul „Chestiunea zilei” a contribuit cu 16,1% la audienta medie a programelor Pro TV. La randul sau, emisiunea „Vineri seara ne distram
”, in zilele cand a fost difuzata, a pus umarul la audienta intregului post cu 27,1 procente. Aceste cifre (furnizate de AGB Data Research) sunt departe de a arata uriasul efort depus de Calinescu pe parcursul celor aproape sase ani petrecuti in slujba Pro TV-ului. Florin Calinescu a fost prima veritabila vedeta de televiziune produsa si adaptata dupa o reteta americana de televiziune pe piata romaneasca. Despartirea sa de Pro TV confirma ca „perioada feudala”, in care vedetele tremurau legate cu „laturi” de mosie (televiziune), s-a incheiat.
Motivele plecarii lui Florin Calinescu de la Media Pro sunt greu de stabilit, mai ales ca zvonurile nu sunt confirmate. (El a promis o conferinta de presa lamuritoare.) Plecarea s-ar fi datorat faptului ca Adrian Sarbu, patronul Media Pro, nu i-ar fi platit emisiunile „Vineri seara ne distram…”, program produs de firma lui Calinescu pentru Pro TV. Cert este faptul ca Florin Calinescu si-a facut datoria cu varf si indesat fata de televiziunea lui Sarbu. El a fost principala locomotiva care a atras audienta, notorietatea si popularitatea postului. Nu-i mai putin adevarat ca si sistemul Pro TV (intelegand prin aceasta organizarea, sumele investite si echipele de profesionisti din spatele vedetei), construit ca o veritabila uzina producatoare de rating-uri, a avut meritul ca locomotiva Calinescu sa circule fara oprire mai bine de cinci ani.
Tele 7abc va castiga din experienta lui Calinescu
Este greu de crezut ca plecarea lui Calinescu din Pro TV va zdruncina audienta si notorietatea postului. Sistemul de care vorbeam pare bine asezat pe piata romaneasca TV, in ciuda dificultatilor financiare sau a unor ciudate compromisuri (vezi noua emisiune a lui Adrian Paunescu). Pro TV a stiut mereu sa inventeze (vedete si emisiuni, mai bune sau mai proaste), in timp ce altii (concurenta) l-au imitat. Calinescu este, intr-adevar, o pierdere, dar nu in masura sa conduca la o fracturare a sistemului creat in Pro TV.
Interesant va fi de vazut de acum inainte daca Florin Calinescu va reusi sa organizeze un mediu performant la Tele 7abc. Fara bani si profesionisti, fara un sistem bine pus la punct, Calinescu va putea sa apara si in pijamale sub sigla Tele 7abc, ca postul nu va deveni niciodata competitiv. In cel mai bun caz, cota sa de piata se va dubla (in prezent fiind sub 3% in orasele cu peste 200.000 de locuitori). Oricum, castigul lui Tele 7abc este apreciabil. Managementul postului are acum o vedeta cu o bogata experienta, cu fantezie si imaginatie, exigenta si severa mai ales cu munca sa. Cu aceste atribute, marca Florin Calinescu valoreaza in acest moment, dupa evaluarea noastra, 1,5 milioane de dolari pe urmatorii cinci ani.
Talk-show-ul „Chestiunea zilei” luat la bani marunti
(indicii de audienta masurati in intervalul 1.01.1999 – 31.05.2001)
AMR – 8,9%; ratingul reprezinta numarul mediu de telespectatori pe minut, exprimat in procente, raportat la totalul populatiei cu televizor.
SHR – 30,3%; cota de piata reprezinta nr. mediu de telespectatori pe minut, exprimat in procente, raportat la nr. total de telespectatori care se uitau in acele momente la TV (sau cati telespectatori au fost „atrasi” de „Chestiunea zilei” in raport cu toti telespectatorii emisiunilor difuzate pe acelati interval orar de posturile concurente).
RCH – 26%; reach reprezinta numarul de telespectatori diferiti „atinsi”, in medie, de fiecare emisiune, raportat la totalul populatiei cu televizor.
ESH% – 7,9%; cota de emisie arata, in procente, cat a ocupat emisiunea, in medie, in zilele in care a fost difuzata, din timpul de emisie al statiei.
RSH% – 16,1% („reception share”) arata cat la suta din audienta medie a programelor difuzate pe Pro TV, in perioada amintita, i se datoreaza emisiunii „Chestiunea zilei”.
Alfa IDX – 203; raportul dintre ratingul mediu al emisiunii si ratingul mediu al programelor Pro TV din zilele perioadei amintite. Daca raportul e mai mare decat 100, atunci audienta emisiunii a fost mai mare decat audienta medie a Pro TV, calculata ca valoare medie pe durata zilelor in care a fost difuzata emisiunea.
Beta IDX – 104; raportul dintre RSH-ul emisiunii si RSH-ul concurentei (in acelasi interval orar). Concurenta este tratata ca „un singur program”. Daca e mai mare decat 100, atunci programul a fost mai bun decat al concurentei.
Masurare electronica (peoplemeter) in orase cu peste 200.000 de locuitori, inclusiv Bucurestiul.
Universul: 4.900.205 indivizi, cu varsta de peste 6 ani
Sursa: AGB Data Research
Volumul brut* de publicitate difuzat In emisiunile
lui Florin Calinescu
Emisiune Nr. spoturi Volum brut (USD)
Chestiunea zilei 7.712 15.083.383
Vineri seara ne distram… 2.235 6.999.988
* Volum calculat pe baza tarifelor-lista de publicitate, in intervalul ianuarie 1999 – august 2001
Sursa: AGB Data Research