Marcel Boloș, despre numărul funcționarilor publici
El consideră că există situaţii „ridicole” în ceea ce privește numărul angajaţilor din sectorul public și a dat exemplul liderului liberal Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, care a reușit să reducă numărul angajaţilor „fără să aibă o prevedere legală expresă pe această temă”.
Marcel Boloș, Ministrul Finanțelor Publice, a fost întrebat într-un interviu la Digi 24 dacă consideră că există prea mulți funcționari publici în România. El a răspuns afirmativ, criticând anumite situații ridicole legate de activitățile desfășurate de acești funcționari. Boloș a subliniat că liderii instituțiilor publice pot îmbunătăți performanța chiar și în lipsa unor reglementări stricte.
Un exemplu dat de ministru a fost Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, care a reușit să reducă numărul angajaților din instituția sa de la 189 la sub 85, fără a avea o lege expresă care să-i impună această măsură. Această inițiativă a fost prezentată ca un model de eficientizare a aparatului public, sugerând că astfel de decizii ar trebui adoptate mai des la nivelul instituțiilor de stat pentru a reduce birocrația și cheltuielile nejustificate.
”De multe ori este vizibil din ceea ce daţi şi dumneavoastră la tv, anumite situaţii care sunt ridicole în ceea ce priveşte tot felul de activităţi desfăşurate de funcţionari publici. Şi aici fiecare conducător de instituţie publică, chiar în lipsa unor reglementări legale foarte stricte, poate să facă performanţă. Uitaţi-vă, nu vreau să-l ridic în slăvi pe domnul Bolojan, dar dumnealui, fără să aibă o prevedere legală expresă pe această temă, dumnealui a redus de la 189 de angajaţi din Consiliul Judeţean Bihor, astăzi nu ştiu dacă mai sunt 85”.
Fiecare șef de institituție trebuie să facă propria evaluare
Marcel Boloș a subliniat în continuarea discuției că fiecare conducător de instituție publică ar trebui să facă o evaluare proprie a resurselor pe care le gestionează. El a insistat pe ideea că aceste evaluări ar trebui să fie făcute la toate nivelurile, inclusiv la nivel central, pentru a identifica modalități de eficientizare a activităților din sectorul public.
Boloș a criticat abordarea de a aștepta mereu directive de la stat pentru fiecare decizie, considerând că liderii trebuie să fie proactivi în luarea unor măsuri de eficientizare. El a spus că nu este sustenabil ca statul să dicteze toate acțiunile, cum ar fi direcțiile de lucru sau ce trebuie eliminat sau menținut în activitate, subliniind că o astfel de abordare nu ar funcționa pe termen lung.
”Eu spun că fiecare conducător de instituţie trebuie să îşi facă propria evaluare la resursele pe care le gestionează (…) Trebuie să existe astfel de situaţii şi la nivel central, în care conducătorul de instituţie decide eficientizarea activităţii. Almiteri tot timpul să stai ca statul să spună du-te în stânga, fără lucrul X, fă lucrul Z, nu, nu cred că merge”, a mai declarat Boloş.