„Am avut o analiză mai cuprinzătoare pentru situaţia fondurilor europene, atât din perspectiva PNRR pentru care bugetul alocat este de 29,2 miliarde euro. De asemenea, tot o analiză mai detaliată pentru ceea ce înseamnă lansarea viitorului buget şi a primelor apeluri de proiecte pentru investiţii în politica de coeziune pentru perioada de programare 2021 – 2027, unde bugetul alocat României este de 46 miliarde euro.
Până la 16 mai, mai avem de rezolvat operaţionalizarea sistemului informatic de gestionare a acestor fonduri. 9,2 miliarde euro are sectorul de transport sau dezvoltarea regională unde sunt 11 miliarde euro. Deci sunt bugete de investiţii şi programe operaţionale pentru care pregătirea operaţionalizării lor este o prioritate la nivel guvernamentale şi încheierea primelor contracte în acest an este o prioritate pentru că începând cu 2025 şi acolo va acţiona riscul de pierdere a banilor şi trebuie să ne pregătim din timp”, a declarat Marcel Boloș.
Comisia Europeană a cerut clarificări în legătură cu decarbonizarea
Ministrul a spus, de asemenea, că cei de la Comisia Europeană au cerut clarificări în ceea ce privește decarbonizarea şi măsurile pentru aplicarea legii decarbonizării, iar Guvernul a adoptat o hotărâre în acest sens, fiind ultima pe această linie de măsuri privind subiectul, astfel încât să poată fi validat jalonul din PNRR.
„În privinţa PNRR, există cererea de plată numărul 2, iar pe ea în PNRR, România are 51 jaloane şi ţinte şi Comisia Europeană a solicitat o serie de clarificări privind problema decarbonizării şi a modalităţii în care e pusă în aplicare legea decarbonizării. Astăzi, Guvernul a adoptat o hotărâre de Guvern, ultima pe această linie a măsurilor privind decarbonizarea, încât să putem valida jalonul şi să avem o reformă strategică privind decarbonizarea, alături de reforma pensiilor şi reforma corporaţiilor de stat, a guvernanţei corporatiste care e considerat un jalon strategic în ceea ce înseamnă PNRR. Aşadar, în privinţa decarbonizării Guvernul a luat măsurile pentru a validat jalonul de către Comisia Europeană.
Cel de-al doilea set de măsuri a fost cel privind avertizorii de integritate. De asemenea, tot pentru ceea ce înseamnă cererea de plată numărul 2 avem completare pentru alte jaloane care ţin de domeniul energiei, dar şi legate de Ministerul Dezvoltării cu componenta de infrastructură cu risc seismic pentru care suntem pregătiţi să oferim ultimele informaţii şi documente în vederea validării şi acestor jaloane. Termenul de completare este sfârşitul lunii martie, dar cu aceste măsuri adoptate de Guvern şi din dispoziţia premierului, luni vom avea toate informaţiile, documentele necesare pregătite. Pe măsură ce vom avea discuţiile cu Comisia Europeană, le vom trimite pentru a duce la bun sfârşit şi a obţine avizul pentru cele 3,2 miliarde euro şi ar urma să încasăm suma de 2,8 miliarde euro, iar România să primească fondurile care i se cuvin”, a explicat acesta.
Termenul jaloanelor pentru cererea de plată nr. 3 este luna iunie
Cât despre cererea de plată nr. 3 din PNRR, Marcel Boloș a spus că termenul îndeplinirii jaloanelor este luna iunie a acestui an, iar Executivul trebuie să aibă o maximă prudenţă pentru ca aceste ţinte să fie îndeplinite.
„A fost discutată şi problematica cererii de plată numărul 3. Premierul a fost de acord ca după închiderea cererii de plată numărul 2, pentru cererea de plată numărul 3 să pregătim documentele pentru jaloanele care sunt considerate mai uşoare, urmând ca celelalte jaloane, în procesul de discuţii informale cu Comisia Europeană, să avem acest dialog permanent şi binevenit pentru clarificarea anumitor situaţii pe care le avem şi desigur aici problema scoaterii din funcţiune a grupurilor energetice de la Rovinari şi Turceni şi a trecerii lor în conservare e un jalon important pentru cererea de plată numărul 3.
Un alt jalon e guvernanţa corporaţiilor de stat şi legislaţia nouă, reforma pensiilor speciale e tot parte din cererea de plată numărul 3 şi aici mai avem problema consiilor de adminsitraţie pentru companiile de stat aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Ministerul Energiei. Toate jaloanele sunt monitorizate de către Comisia Europeană şi trebuie să avem maximă prudenţă pentru procesul de validare a acestor şi apoi obţinerea avizului favorabil pentru cerrea de plată numărul 3. Aceasta are termenul luna iunie 2023 şi e o muncă pe care împreună cu colegii din MIPE, dar şi din ministerele de linie, de reformă şi investiţii încercăm să le ducem la bun sfârşit”, a precizat ministrul.