Marcel Boloș scrie să sistemul e-TVA va deveni operațional de la 1 august. Potrivit ministrului, acest nou sistem va depista „neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor”.

Marcel Boloș spune să sistemul e-TVA va deveni operațional de la 1 august

Potrivit ministrului, beneficiile acestui nou sistem sunt „evidente” și de „necontestat”.

„e-TVA, operațional de la 1 august. Când am ajuns la MF m-am lovit de una dintre cele mai mari probleme ale administrației fiscale și vamale din România: gestionarea și analiza cantității tot mai mari de date”, a scris Marcel Boloș pe Facebook.

Beneficiul utilizării unor instrumente informatice care să realizeze prelucrarea masivă de date și să depisteze neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor este unul evident și de necontestat, susține ministrul.

„Asta în contextul în care avem un orizont de prognoză de creștere anuală a veniturilor prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale de 1% din PIB. Strângem date din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal, ce facem cu ele? Unul dintre multiplele proiecte unde le vom utiliza este decontul precompletat e-TVA, pentru care Guvernul a aprobat astăzi modul de implementare. Este una dintre cele mai importante declarații fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plată pentru achizițiile făcute din Uniunea Europeană”, a mai scris ministrul.

Boloș spune că reglementarea e-TVA era „un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA”.

Cum va funcționa

Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală. Documentul va fi trimis până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale.

Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală.

Verificarea informațiilor de către contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispoziție prin SPV. După verificarea acestor informații contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecărei luni.

Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative. Acolo unde sunt va trimite notificări.

Nefurnizarea informațiilor cerute va reprezenta un indicator de risc fiscal

Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal. În baza acestuia se poate decide inițierea unui control, a mai spus ministrul.

A fost aprobată și extinderea utilizării sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025.

„O măsură care ne va ajuta tot în această privință, pentru a avea o imagine cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA”, a mai scris Boloș

Ministrul susține că sunt măsuri „firești” prin care se contribuie „inclusiv la crearea un mediu de afaceri mai competitiv și mai corect”.

Obiectivul este să intrăm într-o eră în care companiile care respectă legislația fiscală nu vor mai fi dezavantajate de concurenții care practică evaziunea fiscală, scrie ministrul.