Ministrul Finanțelor a anunțat pe rețelele sociale că și-au asumat „reducerea fenomenelor de evaziune și fraudă fiscală, creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, dar și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri”.
„Singura noastră șansă reală în acest proces este să ținem pasul ritmului inovării și tehnologizării.
Dovada că ne ținem de cuvânt sunt progresele zilnice pe care le înregistrăm cu fiecare proiect: e-factura, SAF-T, e-sigiliu sau e-transport”, a scris acesta pe Facebook.
Marcel Boloș a precizat că a ținut o conferință la Ministerul Finanțelor. În cadrul acesteia, a adus la cunoștință noutățile aduse de la 1 ianuarie Sistemului naţional RO e-Transport.
„Transportatorii trebuie să știe că am extins obligația de notificare pentru toate bunurile (nu numai cele cu risc fiscal) în cazul tuturor operațiunilor (achiziții intracomunitare, livrări intracomunitare etc.)”, a continuat el.
Toate mărfurile trebuie declarate la punctele vamale
Astfel, spune oficialul, toate mărfurile care tranzitează punctele de trecere a frontierei sunt declarate la punctele vamale. Aceste declaraţii sunt preluate în Spaţiul Privat Virtual, după care îşi urmează cursul de verificare a riscului de fraudă fiscală.
Marcel Boloș a adăugat că datele referitoare la expeditor şi beneficiar, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate sunt foarte utile pentru a lupta cu evazioniștii care deturnează bunurile și ajung să le vândă la negru.
Ministrul a transmis și că informațiile obținute prin camerele de luat vederi amplasate în punctele de trecere a frontierei vor fi asociate cu notificările din sistem și cu alte date aflate la dispoziția ANAF sau transmise de alte instituții.
„Astfel, ne vor ajuta să îmbunătățim analizele de risc și să combatem mult mai ușor fraudele”, a conchis acesta.
Declarațiile sunt obligatorii
Amintim că luni, Marcel Boloș a explicat că toate bunurile care traversează punctele de trecere a frontierei sunt supuse declarațiilor la punctele vamale. Aceste informații sunt ulterior preluate în Spațiul Virtual, unde se desfășoară procesul de verificare a riscului de fraudă fiscală.
“Noi discutăm de o extensie a sistemului care funcţionează în momentul de faţă. Anul trecut, până la sfârşitul anului sunt 19 milioane de declaraţii de e-Transport care au fost preluate. În acest an se extinde pentru toate bunurile, asta este noutatea cea mai mare pentru noi.
Toate bunurile care tranzitează punctele de trecere a frontierei sunt declarate la punctele vamale. Aceste declaraţii sunt preluate în Spaţiul Privat Virtual, după care, atenţie, îşi urmează cursul de verificare a riscului de fraudă fiscală.
Acele TIR-uri care au marcat semnul roşu, echipele antifraudă nu mai merg la voia întâmplării şi nu ştiu care TIR să-l oprească sau care să nu-l oprească, nu, cele care trec frontiera şi sunt marcate cu roşu, pe acelea echipele Anti-Fraudă au obligaţia ca să le verifice şi să consemneze ce s-a întâmplat, de ce nu este declarat bunul”, a declarat el.
Ministrul Finanțelor a subliniat că, pe baza declarației de transport, se va realiza monitorizarea traseabilității acestor bunuri.
Oficialul a spus că de la începutul anului, au fost primite 152.000 astfel de declarații. Marcel Boloș a precizat și că această declarație este obligatorie. Mai multe puteți afla aici.