România educată nu se poate realiza în câțiva ani
România educată nu se poate realiza în câțiva ani. Premierul Marcel Ciolacu a abordat subiectul sistemului de învățământ din România în cadrul Galei anuale de premiere a olimpicilor internaționali. El a subliniat nevoia unui efort pe termen lung pentru îmbunătățirea calității educației.
Acesta a recunoscut că, de-a lungul a 30 de ani, sistemul a suferit modificări frecvente. Rezultatele nu au fost întotdeauna pozitive, ceea ce a dus la diminuarea calității învățământului.
În ciuda acestor provocări, premierul a evidențiat realizările remarcabile ale tinerilor olimpici români, subliniind că aceștia reprezintă vârful excelenței în educație și demonstrează că performanța este posibilă cu seriozitate și determinare.
Marcel Ciolacu a adus un omagiu părinților și profesorilor. Acesta a evidențiat rolul crucial al acestora în încurajarea dorinței de a învăța și de a performa.
„Mai ales, după ce, timp de 30 de ani, fiecare ministru a vrut să-și impună propria viziune și să schimbe sistemul din temelii. Modificările făcute, de multe ori chiar în fiecare an, fără o analiză serioasă și fără a avea răbdarea de a vedea care sunt efectele ultimei schimbări făcute, au avut doar efectul contrar, de diminuare a calității învățământului național. Acum, ne trebuie timp, ambiție și multă perseverență pentru a putea schimba lucrurile în bine. Ne trebuie însă și mai multe resurse. Mă refer la resursele financiare – pe care ne străduim să le asigurăm, în mod sustenabil, corelându-le cu creșterea productivității muncii, cu mărirea capacităților proprii de producție și a valorii adăugate pe care putem să o producem. Pe scurt, corelându-le cu dezvoltarea României”, menționează Marcel Ciolacu.
Importanța resurselor financiare pentru sectorul educațional
Cu privire la situația actuală, premierul a recunoscut că, deși îmbunătățiri sunt necesare, există motive de optimism, iar tinerii au oportunitatea de a începe viața de adult cu un capital de încredere semnificativ. Totuși, el a subliniat că transformarea unui sistem de învățământ necesita:
- timp
- ambiție
- perseverență
Marcel Ciolacu a evidențiat importanța resurselor financiare și umane pentru sectorul educațional, precizând că în 2024 se va aloca cea mai mare sumă bugetară din istorie pentru Educație, reprezentând aproximativ 4,1% din PIB.
Acesta a subliniat necesitatea asigurării resurselor adecvate pentru unitățile de învățământ, inclusiv materiale didactice moderne, laboratoare bine echipate și tehnologie de ultimă generație, precum și construcția de noi școli.
„Aproximativ 4,1 din PIB! În primul rând, pentru asigurarea resurselor adecvate unităților de învățământ, incluzând nu doar materiale didactice moderne, laboratoare bine echipate sau tehnologie de ultimă generație, ci și reabilitări și construcții de noi școli. Și aici fondurile din PNRR au un rol esențial. Însă, pe lângă resursele financiare, este necesar să avem o cu totul altă abordare în ceea ce privește resursele umane. Așadar, pe lângă baza materială, este nevoie de mai multă atenție în ceea ce privește evaluarea și stimularea performanței cadrelor didactice. Realitatea ne arată clar că este nevoie de criterii de performanță în sistemul de învățământ! Un profesor implicat, responsabil, trebuie să fie plătit mai mult pentru munca depusă. De aceea, am și rugat-o și pe doamna ministru Deca să discute cu profesioniștii din minister și să găsească soluții în acest sens”, adaugă șeful Executivului.
Mai multă atenție evaluării și stimulării performanței
Premierul a adăugat că este esențial să se acorde mai multă atenție evaluării și stimulării performanței cadrelor didactice. Criteriile de performanță ar trebui să fie introduse în sistemul de învățământ.
Acesta a evidențiat, de asemenea, importanța programelor de dezvoltare a învățământului tehnologic dual și implicarea mediului privat în formarea viitorilor salariați.
În încheiere, premierul a felicitat olimpicii și mentori implicați, subliniind că succesele acestora reprezintă victorii pentru întreaga țară și că tinerii români pot concura cu succes la nivel internațional prin dedicare și muncă asiduă.
„Trebuie să creăm un mediu în care fiecare tânăr să aibă oportunitatea să exceleze și să contribuie la dezvoltarea societății noastre. Cu fiecare elev care atinge excelența în domeniul ales, ne construim un viitor mai bun, mai prosper. Închei, felicitând încă o dată fiecare olimpic și mentor implicat! Succesele voastre reprezintă victorii ale acestei țări! Prin munca voastră, ați demonstrat lumii întregi că tinerii români pot concura cu brio la cel mai înalt nivel internațional”, încheie premierul Ciolacu.