Premierul Marcel Ciolacu a participat la slujba de Crăciun de la Catedrala Patriarhală din București. Împreună cu secretarul de stat pentru culte, Ciprian Olinici, el a ascultat predica Patriarhului Daniel. Ce a transmis preafericitul patriarh?
Marcel Ciolacu, la slujba de Crăciun de la Catedrala Patriarhală din București
Marcel Ciolacu, premierul României, a participat la prima sa slujbă de Crăciun în calitate de șef al guvernului. Evenimentul a avut loc la Catedrala Patriarhală din București, unde liderul PSD a ascultat cu atenție predica Patriarhului Daniel despre semnificația Nașterii Domnului.
Secretarul de stat pentru culte, Ciprian Olinici, l-a însoțit pe premier pe toată durata slujbei.
Gigi Becali, prezent la aceeași slujbă, a atras atenția prin gestul său neobișnuit de a sta în genunchi pe întreaga durată a procesiunii, inclusiv în timpul lecturii Sfintei Evanghelii, deși acest comportament este considerat interzis. Finul lui Gică Hagi a ales să poarte cojocul negru și căciula cu o cruce în frunte.
Patriarhul Daniel a vorbit despre semnificația Crăciunului
Patriarhul Daniel a ținut o predică în timpul Sfintei Liturghii, subliniind semnificația sărbătorii Nașterii Domnului. El a evidențiat că Dumnezeu, prin coborârea Fiului său pe pământ ca prunc, a unit cerul cu pământul și pe Dumnezeu cu oamenii.
Patriarhul României a explicat că Mesia fusese profețit cu secole înainte cu scopul de a pregăti poporul printr-o așteptare activă, marcată de rugăciune, post și speranță. El a spus că cei care au avut dorința să-L vadă pe Mesia au întâmpinat adesea ostilitate și au trebuit să pribegească în locuri retrase precum munții, pustiile și crăpăturile pământului.
Patriarhul a explicat că sărbătoarea de Crăciun aduce în prim-plan trei daruri simbolice: aurul, care reprezintă Dreapta Credință, tămâia, simbol al rugăciunii fierbinți, și smirna, simbol al vieții curate și faptelor bune.
„Aceste trei daruri au, mai întâi, o semnificație duhovnicească, aurul înseamnă Dreapta credință curată – Credința Ortodoxă, fără rătăcire, fără amestec și fără confuzie. Dreapta credință sau Credința Ortodoxă este aurul pe care noi îl aducem lui Hristos când mărturisim Crezul și când mărturisim credința Sfinților Apostoli, Proroci și ale tuturor sfinților din istoria Bisericii.
Tămâia înseamnă rugăciunea fierbinte, dacă ea nu este pusă pe un cărbune incandescent nu miroase, de aceea ea este simbolul rugăciunii fierbinți, când omul se roagă cu credință fierbinte, din toată inima sa.
Smirna înseamnă viață curată și fapte bune, căci doar faptele bune intră în Împărăția lui Dumnezeu, nimic din lucrurile adunate în jurul nostru nu le luăm cu noi în viața veșnică. Numai lumina faptelor bune se imprimă în sufletul omului. Această lumină o va lua omul în Împărăția Cerurilor”, a mai spus patriarhul Daniel.
Învățămintele Crăciunului și importanța smereniei
Patriarhul Daniel a subliniat că Dumnezeu a ales de Crăciun să se arate nu doar ca un om în vârstă de 30 de ani, ci ca un prunc, aducând astfel în prim-plan atât atotputernicia, cât și smerenia.
El a evidențiat că Pruncul Iisus, deși total neputincios, învață oamenii despre iubirea părintească și că fiecare om ar trebui să învețe această iubire în copilărie. Astfel, nașterea Pruncului sfințește nu doar umanitatea, ci și lumea înconjurătoare.
„Ceea ce a dorit să arate Dumnezeu este că El nu este numai atotputernic, ci și atotsmerit, smerenia lui se vede prin faptul că a fost copil. Un copil nu poate să facă nimic pentru sine, dacă nu este iubit și ajutat piere, el are nevoie de iubirea părinților ca să se îmbrace, să se hrănească și să fie purtat. Deci atotputernicul este total neputincios în Pruncul Iisus, dar dacă nu ar fi fost și copil, Pruncul Iisus nu putea vorbi mai târziu despre iubirea părintească a lui Dumnezeu față de lume, căci în copilărie învață copilul ce este iubirea părintească. Cine nu a fost copil, nu este om deplin, pentru că nu a învățat iubirea părintească de la părinți.
Prin nașterea din Fecioară, Hristos sfințește umanitatea din interiorul ei, prin nașterea Pruncului în peșteră se sfințește pământul, prin culcarea Pruncului în ieslea animalelor se sfințește regnul vegetal și animal. Prin Botezul lui în apele Iordanului se sfințește firea apelor, iar prin răstignirea pe Cruce se sfințește aerul și lemnul, după cum ne arată cărțile liturgice”, a punctat Patriarhul Daniel.