Marcel Ciolacu: Motorul economiei României stă în industria auto. Trebuie să redimensionăm ‘Rabla’

Marcel-Ciolacu

SURSA FOTO: Dreamstime

Motorul economiei României stă în industria auto, care generează peste 13% din PIB-ul țării, a reamintit tuturor premierul României, Marcel Ciolacu, care a făcut, totodată, noi precizări despre bugetul pentru anul 2025 și despre impozitarea muncii.

Industria auto, motorul economiei României

Premierul României, Marcel Ciolacu, a subliniat că industria auto reprezintă motorul economiei României, contribuind cu peste 13% la PIB-ul țării. În mod specific, fabrica Dacia contribuie cu 2,1% la PIB. El a menționat că aproximativ 230.000 de români lucrează în acest sector, considerat cel mai inovator la nivel european. În contextul competiției intense din Europa, venind atât din partea produselor chineze, cât și a celor electrice din Statele Unite, Ciolacu a subliniat că este necesară o nouă abordare pentru această ramură industrială esențială.

Premierul a adăugat că se va acorda sprijin acestui sector economic printr-o redimensionare a Programului de stimulare a înnoirii parcului auto național, cunoscut ca „Rabla”. Ciolacu a precizat că administrația va rămâne fermă în a cumpăra în special de la producătorii autohtoni, care vor avea prioritate în cadrul licitațiilor publice, limitând astfel sumele cheltuite pentru a sprijini industria locală.

Totodată, el a anunțat că bugetul de anul viitor va include o reducere de 5% a impozitării muncii pentru veniturile mici și medii, ceea ce ar trebui să atenueze tensiunile dintre sindicate și patronate și să reducă presiunea asupra companiilor, facilitând creșterea salariilor. Ciolacu a subliniat importanța elaborării unui plan concret pentru industria auto, anticipând posibile probleme și luând măsuri preventive în acest sens.

„Motorul economiei României stă în industria auto. Industria auto (…) generează un venit de peste 13% din PIB-ul României. Fabrica Dacia generează un venit de 2,1% din PIB-ul României. (…) Sunt 230.000 de români care lucrează în această industrie. Este industria cea mai inovatoare la nivel european şi acum există o concurenţă majoră în Europa, şi a produselor din China şi a produselor electrice din Statele Unite şi este normal să căutăm o abordare nouă pentru cea mai importantă ramură industrială din România.

Acest sector economic va fi susţinut inclusiv printr-o redimensionare a Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional. Normal că trebuie să redimensionăm ‘Rabla’, sistemul de schimbare a parcurilor auto. Eu voi rămâne consecvent, în administraţie, în primul şi în primul rând (…) trebuie să cumpărăm, şi am limitat sumele, astfel încât să ne încadrăm în producătorii autohtoni (…) care au prioritate la orice licitaţie (…).

Şi vom veni în bugetul pe anul viitor cu acea reducere de 5% la impozitarea muncii în zona cu venituri mici spre medii, care va reduce şi din discuţiile dintre sindicate şi patronate, dar va reduce mult din tot efortul patronatelor de a susţine, astfel încât oamenii să aibă venituri mai mari. Pentru industria auto trebuie să avem un plan şi este bine că construim acest plan în acest moment, anticipând eventuale probleme”, a spus premierul României, Marcel Ciolacu, sâmbătă, într-o conferință de presă.

Parteneriat între statul român și Dacia

Premierul României s-a întâlnit cu sindicatul de la Uzinele Dacia și au ajuns la un acord privind necesitatea unui parteneriat între stat, sindicate și patronate, pentru a sprijini dezvoltarea comună. Împreună vor căuta soluții pentru a reduce în mod echitabil costul muncii și pentru a oferi măsuri de sprijin marilor companii din industrie, astfel încât acestea să se poată concentra pe noi investiții, protejând în același timp forța de muncă calificată.

Cel mai important sprijin pe care statul îl poate oferi acestui sector este finalizarea autostrăzilor și drumurilor expres. Pentru uzina Dacia, el a subliniat importanța autostrăzii Pitești-Sibiu, a drumului expres Pitești-Craiova și a autostrăzii de centură a Bucureștiului, pe care le consideră vitale.

Este nevoie de stabilitate și predictibilitate, iar orice modificare fiscală ar trebui realizată doar după un consens cu sindicatele și patronatele. În plus, a oferit o garanție că taxele nu vor crește în 2025, considerând aceasta o asigurare a faptului că România urmează o cale sigură de dezvoltare.

„M-am întâlnit azi cu sindicatul de la Uzinele Dacia, unul dintre cele mai importante din România, şi am căzut de acord că trebuie să existe un parteneriat între stat, sindicate şi patronate, care să ne ajute pe toţi să ne dezvoltăm! Vom căuta, împreună, soluţii pentru a reduce în mod echitabil costul muncii şi măsuri de sprijin pentru marile companii din această industrie astfel încât acestea să se poată concentra pe noi investiţii, protejând forţa de muncă extrem de calificată de care dispun.

Sunt convins că cel mai important sprijin pe care statul îl poate acorda acestui sector în reprezintă finalizarea autostrăzilor şi drumurilor expres. Pentru uzina Dacia autostrada Piteşti-Sibiu, drumul expres Piteşti-Craiova şi autostrada de centură a Bucureştiului sunt vitale.

Evident, mai trebuie stabilitate şi predictibilitate, iar orice modificare fiscală trebuie făcută doar după un consens cu sindicatele şi patronatele. Faptul că nu vom creşte taxele în 2025 reprezintă o garanţie că mergem, împreună, pe calea sigură pentru dezvoltarea României”, a explicat șeful Executivului.

În bugetul de anul viitor, va fi inclusă o reducere de 5% a impozitării muncii pentru veniturile mici și medii

Marcel Ciolacu, a anunțat totodată că, în bugetul de anul viitor, va fi inclusă o reducere de 5% a impozitării muncii pentru veniturile mici și medii. El a menționat că a discutat deja această măsură atât cu ministrul Muncii, cât și cu liderii de sindicat. Potrivit lui, reducerea ar urma să atenueze tensiunile dintre sindicate și patronate și să diminueze semnificativ efortul financiar al angajatorilor, facilitând astfel creșterea veniturilor angajaților.

Totuși, el nu a specificat însă dacă această măsură va fi aplicată doar pentru sectorul auto sau pentru toate sectoarele economiei.

„Vom veni, aşa cum am vorbit şi cu doamna ministru (al Muncii – n.r.) şi cu liderii de sindicat, vom veni, în bugetul pe anul viitor, cu acea reducere de cinci la sută la impozitarea muncii în zona cu venituri mici spre medii, lucru care va reduce din tensi… şi din discuţiile dintre sindicate şi patronate, dar va reduce mult din tot efortul patronatelor de a susţine astfel încât oamenii să aibă venituri mai mari”, a spus premierul României, Marcel Ciolacu.