Marcel Ciolacu a explicat că unele prevederi ale hotărârii de guvern nu sunt destul de clare, în timp ce altele trebuie detaliate. În acest context premierul a inițiat, împreună cu Alfred Simonis, proiectul de lege privind amenajarea de trasee turistice pedestre de interes național.
Marcel Ciolacu spune că actuala reglementare nu cuprinde mijloacele juridice necesare
Potrivit expunerii de motive, nu sunt delimitate în mod clar responsabilitățile administratorului de traseu și cele ale autorităților administrațiilor locale.
„Actuala reglementare nu cuprinde mijloacele juridice necesare pentru a asigura amenajarea, administrarea și conservarea traseelor turistice de anvergură ce prezintă un interes național, din moment ce nu sunt delimitate în mod clar responsabilitățile administratorului de traseu și cele ale autorităților administrațiilor locale”, se spune în expunerea de motive a proiectului.
Prevederea esențială vizează posibilitatea amenajării de către operatori privați a unor trasee „de interes național”. Prin acestea, turiștii pot să colinde mergând pe jos porțiuni mari din țară.
Spre deosebire de HG 1252/2022, acestea nu vor mai putea fi desființate de către autoritățile locale, dacă au primit acordul de amenajare de la Ministerul Economiei.
Traseele turistice pedestre trebuie să îndeplinească mai multe condiții
De asemenea, traseele turistice pedestre trebuie să îndeplinească mai multe condiții pentru a intra în categoria celor „de interes național”. În primul rând, trebuie să străbată cel puțin opt județe pe o lungime de cel puțin 500 de kilometri.
De asemenea, cel puțin 70% din traseu trebuie să se afle în mediul rural sau natural al țării. Există și o a treia condiție. Acestea trebuie să unească situri cu importanță culturală și istorică majoră, orașe cu semnificație culturală importantă, peisaje naturale unice și arii protejate.
Traseele pot traversa și suprafețe de teren privat doar dacă proprietarii acestora își dau acordul.
Acestea vor fi administrate de către operatorul privat împreună cu unitatea administrativă pe teritoriul căreia trece.
Amintim că amenajarea unor trasee pedestre care să traverseze România a fost prevăzută în PNRR ca o măsură de stimulare a turismului.
Totuși, acestea nu trebuie să aducă prejudicii mediului înconjurător precum cele provocate de turismul de masă.
În PNRR erau menționate și amenajarea de trasee cicloturistice. Angajamentul trebuia îndeplinit de România încă din primul trimestru, acesta fiind motivul pentru care a fost adoptată HG 1252.