Ciolacu anunță intrarea în linie dreaptă a unui „proiect rutier vital” de peste 1 miliard de euro
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, în ședința de guvern de vineri, că România intră într-o nouă etapă a dezvoltării infrastructurii din domeniul rutier, având ca obiectiv finalizarea marilor șantiere de autostrăzi aflate în execuție și depășirea unui prag istoric: inaugurarea a peste 200 de kilometri de drumuri într-un singur an.
„Înțeleg că în domeniul rutier începem anul în același ritm ca în 2024, cu primele oferte depuse deja pentru proiectul de execuție a Drumului Expres Focșani-Brăila. Este un proiect vital care leagă Autostrada Moldovei de Podul Suspendat peste Dunăre și asigură apoi legătura spre Tulcea și Constanța. Este un proiect de peste un miliard de euro și vrem să finalizăm toate marile șantiere de autostrăzi aflate în execuție și să depășim, în premieră în 2025, peste 200 de kilometri inaugurați într-un singur an”, a declarat premierul.
Ciolacul anunță un proiect de 5,3 miliarde lei pentru Drumul Expres Focșani-Brăila
Drumul rutier Expres Focșani-Brăila, finanțat din fonduri europene, va fi construit pe o distanță de 73 de kilometri și va face legătura între Autostrada Moldovei (A7), Podul Suspendat peste Dunăre, Tulcea și Constanța. Valoarea investiției este estimată la 5,3 miliarde lei, iar realizarea proiectului va dura 42 de luni, din care 6 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
Licitația pentru acest proiect a atras cinci oferte din partea unor asocieri și companii din România, Italia și Bulgaria:
- WEBUILD SPA-MILANO (Italia)
- Asocierea TRACE Group Hold (Bulgaria) – Tancrad – Citadina 98 – Add Global Design – Creative Road Design – Primacons Group – Drum Asfalt – Olroad Construct
- Asocierea SA&PE Construct (România) – Spedition UMB – Tehnostrade SRL – Arcada Company
- Asocierea CONI (România) – Pimk – TQM Management
- Asocierea DANLIN XXL (România) – Intertranscom Impex SRL – Groma Hold LTD
Dotări și caracteristici tehnice
Drumul rutier Expres va avea două benzi pe sens, bandă mediană de 3 metri, acostamente consolidate și parapete de beton tip New Jersey. Pe traseul din județele Vrancea și Brăila sunt prevăzute 57 de structuri (poduri și pasaje) și șase noduri rutiere, printre care:
- Nodul Focșani (intersecție A7)
- Nodul Milcovul (DN 23A)
- Nodul Măicănești (DN 23)
- Nodul Corbu (DN 23)
- Nodul Siliștea (DJ 221C)
- Nodul Brăila (intersecție Drum Expres Buzău-Brăila).
Proiectul include și facilități moderne, precum două parcări de scurtă durată (cu câte 120 de locuri), spații de servicii cu 150 de locuri de parcare, un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC), precum și un Centru de Monitorizare și Informare.
Criterii moderne de evaluare
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat că proiectul va respecta angajamentele naționale privind sustenabilitatea și dezvoltarea socială:
- 6% din evaluare este alocată creșterii incluziunii sociale (angajarea persoanelor din comunități locale, șomeri, persoane cu dizabilități);
- 5% pentru reducerea emisiilor de CO2 prin utilizarea materialelor sustenabile;
- 5% pentru folosirea utilajelor sustenabile (hibrid sau electrice);
- 6% pentru implementarea tehnologiei BIM (Building Information Modelling).
Deși contractul rutier a fost licitat într-un singur lot, antreprenorii vor putea deschide circulația pe segmente funcționale pe măsură ce acestea sunt finalizate, accelerând astfel beneficiile pentru comunitate.