Marcel Ciolacu: Scoaterea unor spitale din PNRR a fost o decizie corectă

Potrivit lui Marcel Ciolacu, a existat o discuţie interministerială, iar în funcţie de cât de avansat era proiectul şi în funcție de care erau şansele cele mai scăzute să nu cheltuim bani, spitalele au fost transferate pe BEI, unde există deja un acord şi se aşteaptă lista de priorităţi să treacă prin şedinţa de guvern.

De exemplu, Spitalul de Urgență „Prof. Dr. Dimitrie Gerota” din București nu este o investiţie majoră, de peste 200 de milioane de euro, și nu se va finaliza până în 2026.

„Cele care au rămas pe listă şi s-au discutat de Coaliție şi acolo trebuie un heirup pentru a fi finalizate până în 2026, vorbim şi de construcţie şi de utilare. Prostia unui accident care a fost la un moment dat prim-ministru, asta este cauza. Care sunt efectele, le vedem acum. Nu a fost absolut nimic scos care să nu fie prins în alte programe europene, tot de granturi. PNRR are termen de implementare până în anul 2026. Nu există până acum niciun semn de la Comisie că s-ar prelungi, cum sunt exerciţiile financiare 2 plus 1”, a explicat el.

„E pentru prima oară când avem o analiză, nu venind cu acea soluţie de supracontractare, pentru că nu poţi, la PNRR, e fixă pe fiecare proiect de în parte, şi ne asumăm că nu am fi putut lua acei bani. Eu nu pot să îl cert acum pe ministrul Rafila că a scos anumite spitale care nu aveau nici licitaţie, nici studiu, aveau o schiţă şi o sumă cam atât ar fi trebuit.

Acel spital se va face, trece pe fonduri europene şi împrumut BEI, oricum ne încadrăm după 2026. S-a discutat în coaliţie, a fost o analiză şi a fost o decizie corectă. Pierdeam bani, eu nu pot să îmi asum că pierdem aceşti bani în 2026 indiferent cine va fi premier atunci”, a adăugat Marcel Ciolacu.

România a fost nevoită să reducă 2,1 miliarde de euro din PNRR

La rândul său, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a reamintit că statul român, ci nu Guvernul Ciolacu, a fost nevoit să reducă cu 2,1 miliarde de euro din PNRR. Din 2,1 miliarde de euro, nu s-a pierdut nici măcar un euro pe transporturi şi nici pe celelalte componente, a zis el.

Conform lui, tot ceea ce înseamnă achiziţii care erau cuprinse pe PNRR, pe material rulant, a fost mutat pe Fondul de Modernizare. Acele lucruri vor fi făcute în continuare pe fonduri europene.

„Noi plătim acum factura de a scoate şi a reduce cu 2,1 miliarde de euro din zona de granturi, pentru că a fost, cum spunea domnul prim-ministru, unul deştept care este şi cu gură-mare acuma, numai că Comisia a venit cu calculele, 2,1 miliarde de euro reduse. Toate proiectele au acoperire din fonduri europene, pe alte tipuri de finanţare”, a zis el.