Premierul Marcel Ciolacu a comentat luni seară rezultatele testelor PISA. Potrivit spuselor sale, că trebuie găsite soluții pentru a putea cere mai mult de la profesori.
Marcel Ciolacu spune că statul român și-a făcut datoria față de profesori
Întrebat despre măsurile care pot fi luate în urma rezultatelor testelor PISA, Ciolacu a declarat că nu crede „în lucrurile şi abordările pauşale – pentru toată lumea să fie la fel”. El a precizat că există profesori care au elevi olimpici, iar alții care au promovat examenul de titularizare cu note de 2 și 3. În acest context, trebuie adus ceva nou în sistem pentru a putea cere mai mult.
Premierul a subliniat că, în opinia sa, „statul român şi-a făcut datoria faţă de profesori”. A fost introdusă o lege nouă și s-au realizat investiții semnificative în infrastructura educațională, a spus Marcel Ciolacu.
El a recunoscut însă că obținerea performanțelor în sistemul educațional va necesita timp, dar a subliniat că este o nouă abordare.
„E adevărat, nu vom avea de a doua zi performanţă, va dura câţiva ani, dar este o nouă abordare şi o abordare serioasă”, a adăugat premierul.
Elevii români s-au încadrat sub nivelul de referinţă de bază (nivel II), care este agreat internaţional, la matematică (49%), la ştiinţe (44%) şi la lectură (42%), potrivit raportului PISA 2022. Cât priveşte ponderea elevilor de încadrare la nivelele de performanţă (5 şi 6) stabilite de PISA, doar 4% dintre elevii români sunt încadraţi la acest nivel la matematică, 2% la lectură şi 1,4% la ştiinţe.
Decalajul socio-economic este un factor important în ceea ce priveşte rezultatele obţinute de elevii români la PISA, 26% din variaţia performanţei elevilor fiind explicabilă prin acest statut.
Ce spunea ministrul Educației despre rezultatele PISA
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, afirma recent că prezenţa la şcoală şi bunăstarea elevilor, dar şi o nouă modalitate de formare a cadrelor didactice şi motivarea lor în carieră sunt lucruri „foarte importante” pentru îmbunătăţirea performanţei elevilor
Din acest motiv oficialul a spus că se va acţiona „cu şi mai multă hotărâre” în implementarea măsurilor din noua lege a învăţământului preuniversitar.
„Vorbim despre o nouă modalitate de formare iniţială a cadrelor didactice şi în motivarea lor în carieră la formarea continuă, mentorat, salarii mai bune, oportunităţi mai bune de interacţiune cu colegii”, a subliniat Deca la dezbaterea „Rezultatele PISA 2022 în contextul reformei naţionale în domeniul educaţiei”.