operarii pe piata locala. „Firma mixta este inregistrata de o luna si vom porni la lucru de la 1 mai. In primul an vom opera numai in Belgrad, iar din 2005 vrem sa acoperim toata Serbia, sub marca noastra”, spune Cristian Amza, directorul general al firmei La Fantana. Asocierea vizeaza numai partea de productie, distributia urmand sa fie asigurata exclusiv de compania romaneasca. „In urmatorii doi ani intentionam sa investim trei milioane de euro pe aceasta piata”, a mentionat Amza. Planurile La Fantana merg insa mai departe. Firma se gandeste ca, la orizontul anului 2006, sa stabileasca o platforma de distributie pe relatia Serbia-Croatia.si grupul Mobexpert are ambitii regionale, obiectivul sau fiind de a-si adjudeca statutul de brand cu rezonanta balcanica. Pentru inceput, compania va lua pulsul Sofiei cu un magazin care ar putea fi deschis la sfarsitul lui 2004 sau inceputul anului viitor. „Anul 2005 va fi alocat preponderent dezvoltarii in Sofia, iar spre 2006 ne propunem sa mergem la Belgrad”, afirma Dan Viorel sucu, directorul general al Mobexpert. Numai pentru expansiunea din Bulgaria, compania vrea sa puna la bataie 20 de milioane de euro in urmatorii sase ani, din care cinci milioane de euro sunt prevazute pentru investitia de la Sofia. Fanionul Mobexpert ar putea fi infipt, pana in 2010, si la Chisinau, Kiev si Skopje, conform planurilor de dezvoltare succesiva schitate de reprezentantul companiei.Tot in Bulgaria si Serbia se vor cantona si primele investitii peste granita ale retailerului de electronice si electrocasnice Altex, iar vehiculul expansiunii sale va fi recent lansata marca Media Galaxy. „Este un brand romanesc puternic, cu o valoare internationala, si poate fi suportul pentru dezvoltarea noastra in regiune”, explica Dan Ostahie, presedintele Altex. „Ne gandim sa intram pe pietele bulgara si sarba, eventual in Croatia, in 2005-2006, urmand ca dupa doi-trei ani sa ne extindem si in Republica Moldova si Ucraina”, a continuat Ostahie. Prima investitie a Rompetrol in afara Romaniei a fost realizata in Republica Moldova intr-un depozit de carburanti. „In 2003 am deschis si in Bulgaria un astfel de depozit, acesta devenind in scurt timp furnizorul a 10% din necesarul pietei locale de carburanti angro. In total, investitiile noastre in cele doua tari depasesc zece milioane de dolari”, spune Eric Kish, vicepresedinte pentru dezvoltare al Rompetrol. Extinderea regionala va continua in acest an, cand grupul va incepe construirea unui depozit in Turcia. „Ulterior, probabil din 2005, in jurul depozitelor vrem sa dezvoltam retele de statii de distributie a carburantilor”, a mai spus oficialul Rompetrol.Cea mai impetuoasa dezvoltare in acest sector a fost insa reusita de Petrom. Compania a deschis in anul 2000 prima benzinarie din R. Moldova, unde acum sub emblema sa functioneaza 61 de statii. De asemenea, in Ungaria, Petrom detine un complex de distributie, un centru de servicii si un depozit. Investitiile din cele doua state insumeaza 10,6 milioane dolari si au constat in principal in contributii la capitalul social al ICS Petrom Moldova, respectiv al Petrom Hungaria Kft. In perspectiva, Petrom vrea sa extinda retelele de distributie de pe aceste piete si sa dezvolte o retea similara in Serbia. Expunerea sa peste granita este insa mult mai vasta. Petrom a realizat investitii directe in explorarea si exploatarea zacamintelor de hidrocarburi in Kazahstan (circa 40 de milioane de dolari), India (11,5 milioane) si Tanzania (3,4 milioane). Totodata, compania a acordat imprumuturi pe termen lung, totalizind circa 98 de milioane de dolari, unor societati din Kazahstan, R. Moldova si Serbia, la care detine participatii.Pentru retailerul de incaltaminte Leonardo anul 2000 a insemnat deschiderea primului magazin din Ungaria, unde a investit 3,5 milioane de euro intr-o retea care a ajuns la 12 unitati. Grupul este prezent si in Italia, printr-o subsidiara profilata pe achizitia de marfuri. „Planurile de expansiune pe noi piete sunt abia la inceput, Leonardo avand ca obiectiv dezvoltarea unor retele de magazine cu acoperire nationala in Ungaria, in primul rand, dar si in celelalte tari din Europa Centrala si de Est, afirma Gratian Ivan, directorul comercial al societatii.Tot in 2000 si tot in Ungaria a deschis si producatorul de lenjerie intima Jolidon prima sa reprezentanta straina, iar la finele anului 2003 pe aceasta piata avea deschise trei magazine proprii. Un an mai tarziu, firma a infiintat Jolidon Italia – Milano, urmata in 2003 de Jolidon France – Paris. Cifra de afaceri neta realizata de reprezentantele din strainatate este de circa cinci milioane de euro, in conditiile in care in 2003 acestea au beneficiat de investitii de 450.000 de euro. Ungaria a fost prima piata externa si pentru furnizorul de televiziune prin cablu Romania Cable Systems. In noiembrie 1998, RCS a inceput reconstructia primelor retele de cablu din Budapesta, iar in prezent este al treilea mare operator din tara vecina. Tot aici, firma dezvolta servicii de acces la Internet. Dupa numai un an, compania a achizitionat retele de cablu in Slovacia.
Marci romanesti cu ambitii regionale
1 aprilie 2004, 12:00
Ultima modificare în 1 aprilie 2004, 15:00
operarii pe piata locala. "Firma mixta este inregistrata de o luna si vom porni la lucru de la 1 mai. In primul an vom opera numai in Belgrad, iar din 2005 vrem sa acoperim toata Serbia, sub marca noastra", spune Cristian Amza, directorul general al firmei La Fantana. Asocierea vizeaza numai partea de productie, distributia urmand sa fie asigurata exclusiv de compania romaneasca. "In urmatorii doi ani intentionam sa investim trei milioane de euro pe aceasta piata", a mentionat Amza. Planurile La
Etichete: arhiva,
milion
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook