In anii 30, pe Calea Victoriei din Bucuresti puteau fi gasite toate marcile care faceau furori la Paris. Transformata complet dupa spiritul vremii de catre comunisti, celebra artera comerciala a inceput sa renasca in ultimii trei ani. Fifth Avenue din New York, Oxford Street din Londra sau Champs Ellyse din Paris sunt cele mai celebre artere comerciale din lume. Aici se lanseaza colectiile de lux, aici se da tonul in lumea modei. Pe aceste bulevarde poti cumpara produse de la 1.000 la 1.000.000 de dolari. In Bucuresti nu exista inca o strada sau un bulevard dedicat exclusiv comertului cu produse de lux. Poate si pentru ca marile case nu sunt inca prezente in Romania, iar persoanele potente financiar sunt aici doar de ordinul sutelor. In plus, turismul lipseste cu desavarsire.
Chiriile astronomice, lipsa unor repere de atractie si disiparea spatiilor comerciale pe toata lungimea arterei sunt doar cateva motive care determina ca transformarea acesteia intr-un mare bulevard comercial sa ramana deocamdata doar o chestiune aspirationala. „Am decis sa deschidem magazinul pe Calea Victoriei pentru simplul motiv ca vedem o dezvoltare importanta a acestei zone”, spune reprezentantul uneia dintre firmele care au deschis de curand magazin aici.
Chiar raportul dintre chirie si volumul de vanzari nu justifica, de cele mai multe ori, o investitie pe aceasta artera, insa beneficiile de imagine sunt determinante pentru comercianti, in special pentru casele de moda. Potrivit unui studiu al companiei imobiliare Eurisko, un metru patrat de pamant pe Calea Victoriei se vinde cu 400-700 de dolari, iar chiria pentru aceeasi suprafata in cazul magazinelor variaza de la 50 la 120 dolari, in functie de pozitionare si suprafata inchiriata. Acest lucru a condus la afisarea unor preturi echivalente sau chiar mai mari decat cele ale produselor din Paris sau Londra.
O rochie de firma costa 5.000 USD
Acum, pe Calea Victoriei regasim marci de esenta italiana, cum ar fi Bigotti, Pal Zileri, GB Pedrini, Hugo Boss, Ermenegildo Zegna, Cesare Paciotti sau Fabi. Steillman, Escada Betty Barcley, Pierre Cardin, If Ganas, United Colors of Benetton, Sisley sau Stefanel sunt celelalte marci importante care vand pe bulevardul din centrul Bucurestiului. Multe dintre companiile prezente in zona au mai multe francize si, in consecinta, detin mai multe locatii. Alsa Boutique, spre exemplu, are un magazin in care vinde produsele Max Mara, unul pentru pantofi Sergio Rossi, Givenchy si Luciano Padovana si altul pentru marcile barbatesti Zegna si Pal Zileri. Magazinul de ceasuri al firmei Helvetansa se gaseste tot pe Calea Victoriei, in aripa dinspre Senat a Bibliotecii Universitare, unde sunt vandute marci precum Longines, Rado, Baume et Mercier sau Vacheron Constantin.
Preturile acestora variaza intre cateva mii si cateva zeci de mii de dolari, cel mai scump ceas vandut aici valorand peste 20.000 de dolari. O rochie de mireasa Escada costa 195 milioane lei, iar pantofii de dama Sergio Rossi cu sidef, de la Alsa Boutique, pot fi cumparati cu 15,85 milioane lei. Costumele Zegna pot ajunge si la 1.600 de dolari, in vreme ce unul de la Hugo Boss costa 21,6 milioane lei. Camasile barbatesti Artigiani, create de Bigotti pe sistemele „croit dupa masura” sau „ready to weare” (gata de purtare) costa intre 1,8 si 2,2 milioane lei.