Majoritatea marilor lanturi de hoteluri opteaza pentru operarea hotelurilor prin contracte de management, iar posibilitatile de franciza in Romania sunt reduse: numai Best Western si Howard Johnson ofera aceasta oportunitate.
In Romania functioneaza deja patru hoteluri sub marca Best Western: Balvanyos, Parc Bucuresti, Savoy Mamaia si Central Arad. „Suntem in negocieri cu inca 7 hoteluri din tara pentru afiliere, care ar trebui sa intre in lantul nostru pana la sfarsitul lui 2002”, spune Malin Malineanu, development coordinator la compania Concept Consult&Prospect, care de patru ani detine drepturile de reprezentare si este responsabila cu dezvoltarea lantului Best Western in Romania. La nivel mondial, Best Western inseamna 4.100 de hoteluri in 84 de tari.
Nu exista conditii stricte de afiliere. Acceptul Best Western depinde de orasul in care se afla hotelul, amplasamentul sau, numarul de camere, clasificare, potential si posibilitatea de a face investitii. „Hotelul trebuie sa aiba cel putin 30 de camere, pentru ca taxele de franciza sa nu fie impovaratoare. Am primit solicitari din partea multor hoteluri mici, dar deocamdata ele nu pot intra in lant”, precizeaza Malin Malineanu. Orasele mari au prioritate, vizate fiind mai ales Timisoara si Iasi. Trebuie precizat ca nu pot intra in lant hoteluri clasificate sub categoria trei stele.
Best Western are deja patru unitati
Contractul de franciza se semneaza pe doi ani, iar dupa aceea poate fi reinnoit. Cat despre taxele care se platesc, ele se impart in patru categorii: taxa de afiliere (se achita o singura data, la inceput) variaza intre 12.000-15.000 USD, taxa pe camere, 12-15 USD/camera/luna, taxa de marketing 3.500 USD/an si o taxa de 10% de rezervare prin sistemul centralizat al lantului.
Avantajele apartenentei la Best Western sunt pastrarea independentei hotelului, includerea in sistemul centralizat de rezervari, participarea la targuri, cataloage comune de prezentare. Un exemplu in acest sens este hotelul Parc, care inainte de intrarea in lant avea un grad de ocupare de 35%, la un tarif mediu de 30 USD de camera pe noapte. In urma investitiilor facute, tariful camerei a crescut la 80 USD, iar gradul de ocupare s-a dublat.
Lantul Continental nu ofera decat posibilitatea de afiliere prin contract de operare. Acesta presupune plata a doua taxe si operarea hotelului de catre angajati care provin din lantul Continental. „Pentru noi aceasta este cea mai mare problema. Gasim foarte greu oameni dispusi sa se mute dintr-un oras in altul pentru o anumita perioada, mai ales cand este vorba sa plece din Bucuresti in provincie”, explica Radu Enache, vicepresedintele Continental. Primul contract de management a fost incheiat anul trecut cu un hotel din Galati, care apartine santierului naval si care va fi dat in functiune in 2002. Pentru acest hotel, Continental a oferit asistenta tehnica inca de la inceputul constructiei, implicandu-se in dimensionarea suprafetei totale, a numarului de camere, a raportului dintre spatiile publice si cele operative. De asemenea, pentru ca hotelul trebuie sa pastreze culorile si ambientul general al lantului, compania a avut un cuvant de spus in alegerea mobilierului, a dotarilor si echipamentelor.
„Nu exista conditii foarte clare pe care hotelul trebuie sa le indeplineasca, dar preferam hoteluri situate in zone centrale din orasele principale din tara. Trebuie sa aiba 5-60 de camere si neaparat un serviciu de spalatorie in hotel sau macar in aproprierea lui, pentru ca intr-un hotel in care sejurul mediu este de 1,5 zile, se spala zilnic 3,5 kg de rufe pentru fiecare camera”, explica Radu Enache. Numarul de camere este o conditie pentru ca hotelul sa fie profitabil, avand in vedere ca numai cheltuielile de intretinere reprezinta 3-5% din venituri.
Contractul se incheie de obicei pe o perioada de 10 ani, iar taxele sunt de doua tipuri: un procent de 2-5% din cifra de afaceri si un procent de 8-12% din profitul operational. Lantul detine 11 hoteluri in principalele orase din tara, care insumeaza 1.300 de camere. Cel mai recent inaugurat este hotelul Ibis din Bucuresti, in care s-au investit 14 milioane de dolari si pentru care compania Continental a incheiat un contract de operare pe zece ani cu lantul Accor. Prin adjudecarea unei selectii de oferte de la FPS, Continental a devenit proprietarul a 67% din capitalul social al societatii Continental Nord SA. „Una din conditiile impuse de FPS a fost operarea hotelului de catre un lant international. Am avut de ales intre Holiday Inn si Accor si in final am optat pentru Accor. Am negociat cu ei un buget de venituri si cheltuieli in care trebuie sa ne incadram si am reusit sa obtinem ca din conducere sa faca parte un singur expatriat”, afirma Radu Enache. In prezent, compania negociaza pentru hotelul Continental din Bucuresti afilierea prin contract de operare la unul din marile lanturi europene. Contractul va fi incheiat pana la sfarsitul anului, sanse destul de mari avand lantul Kempinski, care detine hoteluri de 5 stele lux in Europa.
Howard Johnson nu a deschis nici o locatie
Desi Howard Johnson este prezent in Romania din 1998 si ofera franciza, nici un hotel nu s-a deschis inca sub aceasta marca. Conform contractului incheiat cu lantul international, Howard Johnson Romania trebuie sa dezvolte 800 de camere la standardele lantului pana la sfarsitul lui 2004. Surse din industria hoteliera afirma insa ca initial contractul prevedea dezvoltarea a 1.200 de camere pana la sfarsitul anului 2002, francizorii pentru Romania fiind Computerland si Alltrom. Corina Matea, director de franciza la Howard Johnson Romania, spune insa ca francizorul pentru Romania este Niralu Franchising&Consulting si ca prevederile initiale ale contractului nu au fost modificate niciodata. Nicolae Badea, presedintele Computerland si unul din actionarii hotelului Dorobanti, precum si ai lanturilor Pizza Hut si KFC, precizeaza: „in cazul in care contractul nu va fi respectat, termenul se poate prelungi cu usurinta. Daca demonstrezi ca situatia economica din Romania nu a permis dezvoltarea lantului, ca nu exista cerere sau ca ratingul Romaniei este scazut scapi de penalizari. In plus, daca te-ai angajat ca dezvolti 800 de camere si n-ai realizat decat 200, platesti lantului taxa pentru cele 800 de camere din profitul pe care-l obti pentru cele 200. Alte penalizari nu sunt”. Prima unitate de cazare anuntata a intra in lantul Howard Johnson a fost hotelul Dorobanti din Bucuresti, iar mai nou hotelurile Turist (Bucuresti) si Paltinis (Sinaia). „Hotelul Dorobanti a fost inchis in toamna anului trecut si va fi redeschis cam la jumatatea lui 2002”, explica Corina Matea. Toate cele trei hoteluri apartin societatii Baneasa Investment SA. Hotelurile care doresc sa obtina franciza Howard Johnson trebuie sa aiba minimum 45 de camere, sa semneze un contract pe maximum zece ani si sa achite o taxa initiala (variaza in functie de numarul de camere) si o taxa pe venitul din camerele inchiriate. Aceasta este structurata astfel: taxa de apartenenta la lant, taxa de marketing si taxa de rezervare.
Marcile de renume cresc afacerile hotelurilor
1 noiembrie 2001, 12:00
Ultima modificare în 1 noiembrie 2001, 14:00
Majoritatea marilor lanturi de hoteluri opteaza pentru operarea hotelurilor prin contracte de management, iar posibilitatile de franciza in Romania sunt reduse: numai Best Western si Howard Johnson ofera aceasta oportunitate. In Romania functioneaza deja patru hoteluri sub marca Best Western: Balvanyos, Parc Bucuresti, Savoy Mamaia si Central Arad. "Suntem in negocieri cu inca 7 hoteluri din tara pentru afiliere, care ar trebui sa intre in lantul nostru pana la sfarsitul lui 2002", spune Malin M
Etichete: arhiva,
best,
Best Western,
camere,
continental,
howard,
Howard Johnson,
johnson,
lantul,
român,
west
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook