Camioanele care transportă Coca Cola trec granița în Rusia, turiștii se întorc din străinătate încărcați cu cele mai noi modele Zara, iar piețele online locale cumpără stocurile de mobilă IKEA. Este posibil ca mărcile occidentale să fi părăsit țara, dar nu și produsele lor.
Produsele rămân în continuare disponibile
Principala schimbare a vizat rutele de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât și în magazine. Cumpărătorii trebuie doar să știe unde să caute.
În mod esențial, marea majoritate a bunurilor în cauză nu fac obiectul sancțiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale. Iar Moscova este fericită să le lase să intre, indiferent de ruta pe care o iau.
Disponibilitatea continuă a mărcilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în ceea ce privește controlul lanțurilor de aprovizionare atunci când ies de pe o piață.
ZARA și-a închis magazinele
Inditex, proprietarul Zara, și-a închis cele 502 magazine din Rusia după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina, iar apoi le-a vândut grupului Daher Group din Emiratele Arabe Unite.
Acum, importurile la scară mică și vânzătorii online le țin în viață, a arătat o analiză Reuters a șase piețe online importante și conversații cu o duzină de cumpărători și vânzători.
În timp ce majoritatea mărcilor occidentale care au oprit operațiunile din Rusia s-au retras și din Belarus – un aliat fidel al Moscovei – Inditex nu a făcut acest lucru. Compania nu a răspuns atunci când a fost întrebată despre acest lucru.
Rubla puternică de anul trecut și lira turcească slabă au jucat în favoarea consumatorilor ruși.
Dinamica valutară a fost parțial responsabilă pentru o creștere de șapte ori a livrărilor din Turcia pe CDEK Forward, un serviciu de livrare de pe site-urile străine de comerț electronic, a declarat pentru Reuters directorul său de marketing Dinara Ismailova.
„De îndată ce mărcile au spus că pleacă, a început un fel de panică, iar numărul de volume și comenzi a crescut brusc”, a spus Ismailova.
Ocupându-se de livrări mici, private, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat în termeni bănești anul trecut, 80% din aceasta provenind din haine, în timp ce cifra de afaceri cu bunuri s-a triplat.
„Este comparabil cu situația în care ai merge personal la un magazin Zara din New York, ai cumpăra ceva acolo și ai trimite mai departe prietenilor tăi din Moscova”, a spus Ismailova.
Piețe online
Pe măsură ce lanțurile de aprovizionare s-au rupt, Rusia a legalizat așa-numitele importuri paralele, permițând comercianților cu amănuntul să aducă produse din străinătate fără permisiunea proprietarului mărcii comerciale.
Site-urile de comerț electronic vând o gamă largă de bunuri importate, iar vânzătorii anunță adesea că aduc produse din străinătate.
Liderul de piață Wildberries vinde stocuri vechi de la mărcile Inditex și are aproape 17.000 de bunuri în catalogul său Zara. O sursă apropiată de Inditex a declarat că acestea sunt stocuri de lichidare care se aflau în Rusia atunci când și-a suspendat activitățile în această țară.
Coca-Cola a încetat să vândă băuturi în Rusia
Un produs occidental omniprezent pe care Wildberries și colegii săi Ozon și Yandex Market îl vând este Coca-Cola, adesea anunțată ca fiind de import pentru ca cumpărătorii să știe că este cea adevărată.
În timp ce Coca-Cola a încetat să producă și să vândă băuturi în Rusia anul trecut, alții le-au importat, etichetele de pe cutii și sticle arătând că au sosit din Europa, Kazahstan, Uzbekistan și China.
O ciudățenie a acestui aranjament este că prețurile variază. Într-un supermarket din Moscova, trei cutii de Coca-Cola erau la vânzare la trei prețuri diferite, importate din Danemarca, Polonia și, respectiv, Marea Britanie.
Un angajat de rang înalt al unui mare retailer a explicat cum s-au adaptat companiile.
„S-au stabilit rapid contacte și au fost semnate noi contracte cu noi parteneri, au fost lansate noi fluxuri de bani și lanțuri logistice de aprovizionare cu companii turcești, poloneze și kazahe”, a declarat acesta sub rezerva anonimatului.
Coca Cola este acum disponibilă din și mai multe țări.
„Cu toate acestea, ca de obicei, cumpărătorul este cel care plătește mai mult pentru aceste noi neplăceri”, a adăugat angajatul.