optiuni consta in faptul ca la un contract de franciza, proprietarul numeste singur conducerea hotelului, in timp ce la un contract de management, operatorul hotelului aduce si personalul de conducere, iar proprietarul nu poate interveni cu nimic in politica operatorului. Cea mai importanta pentru proprietar este insa diferenta de costuri: un contract de management este mult mai costisitor decat o franciza, intrucat taxele aferente se raporteaza in primul caz la intreaga cifra de afaceri, iar in al doilea, doar la veniturile obtinute din exploatarea camerelor. In plus, in timp ce contractul de franciza se semneaza pe perioade scurte, cel de management leaga proprietarul de operatorul hotelier pentru 10 sau chiar 20 de ani. Iar conditiile de reziliere prevad, de obicei, penalitati pentru proprietar. In acest context, pe piata romaneasca o franciza este mult mai rentabila decat un contract de management, cu conditia ca personalul sa fi lucrat deja intr-un lant international.La nivel mondial, Best Western este cel mai mare lant hotelier care opereaza in franciza, avand peste 4.000 de hoteluri in 84 de tari. In acest moment, grupul hotelier Best Western opereaza in Romania sapte hoteluri: Parc din Bucuresti, Savoy din Mamaia, Balvanyos (situat in apropierea lacului Sf. Ana), Central din Arad, Bucovina-Gura Humorului, Topaz din Cluj si Ambassador din Timisoara. Nu exista conditii stricte de afiliere, Best Western incurajand personalitatea si respectand independenta fiecarui hotel. Trebuie parcurse trei etape. Primul pas este vizionarea hotelului, urmeaza trecerea in revista a caracteristicilor proprietatii in raport cu criteriile Best Western, ultima etapa fiind negocierea conditiilor financiare. Contractul de franciza se semneaza pe doi ani, iar dupa aceea poate fi reinnoit. Cat despre taxe, exista trei tipuri: taxa de afiliere (se achita o singura data, la inceput) si variaza intre 12.000 si 18.000 euro, taxa pe camera, intre 12-18 euro/camera/luna, taxa de marketing, care se ridica la 4.500 euro/an. „Hotelurile din reteaua Best Western au realizat anul trecut o crestere medie cu 10% a gradului de ocupare si a incasarilor totale, cele sapte hoteluri din Romania inregistrand o cifra de afaceri de aproape 12 milioane euro”, spune Malin Malineanu, coordonatorul retelei in Romania. In acest an, inca doua hoteluri isi vor schimba sigla cu cea a Best Western, urmand ca, in 2010, numarul hotelurilor afiliate sa atinga 20-30. In cazul hotelurilor Ibis, proprietatea lantului Continental, Radu Enache a optat pentru varianta de contract de management. Hotelul Ibis din Bucuresti, in care lantul Continental a investit 14 milioane de dolari, este si cel mai profitabil din intregul lant, avand anul trecut o cifra de afaceri de 5,8 milioane euro si un profit operational de aproape doua milioane de euro. Pentru operarea lui, compania a incheiat un contract de management pe zece ani cu lantul Accor, contract care va expira in anul 2011. „La privatizarea hotelului, una din conditiile puse de fostul FPS a fost operarea sa de catre un lant international. In plus, aceeasi conditie a fost pusa de banca de la care am obtinut creditul necesar pentru renovarea hotelului. Am avut de ales intre Holiday Inn si Accor si am optat pentru Accor. Am negociat cu ei un buget de venituri si cheltuieli si am reusit sa-i convingem ca din conducere sa faca parte un singur expat, cea ce face ca in cazul nostru contractul de management sa fie mai avantajos decat franciza”, precizeaza Radu Enache, actionarul majoritar al lantului. Ca dovada a profitabilitatii aduse de un nume sonor, gradul de ocupare al hotelului Ibis a fost anul trecut de aproape 70%, mai mare decat media pe lant. Ca urmare, Radu Enache a decis sa investeasca 15 milioane euro in doua noi hoteluri Ibis. Cel dintai se va deschide la mijlocul lui aprilie la Constanta si va avea 154 camere. „Estimam, pentru acest an, un grad de ocupare de 52% si o cifra de afaceri de 1,5 milioane euro, la un tarif de 59 euro pe camera in sezon de varf”, spune Calin Ile, directorul hotelului. Al doilea Ibis va fi inaugurat in aceasta primavara in Capitala si va avea 160 de camere, iar in toamna, va incepe constructia unui Ibis la Timisoara. In viitorul apropiat, toate hotelurile Continental vor deveni Ibis, conform parteneriatului incheiat cu lantul Accor.
Ce presupune franciza
· Avantaje: pastrarea independentei hotelului, includerea in sistemul centralizat de rezervari, participarea comuna la targurile internationale, cataloage de prezentare comune, strategii de marketing comune, furnizori comuni. Ceea ce inseamna, automat, costuri mai mici pentru hoteluri. In plus, taxele de afiliere sunt mici in comparatie cu taxele aferente unui contract de management.
· La un contract de franciza, proprietarul numeste singur conducerea hotelului. Taxele aferente se raporteaza doar la veniturile obtinute din exploatarea camerelor.
· Dezavantaje: strategia de marketing si publicitate poate fi uneori nepotrivita pentru piata romaneasca. Accesul la sistemul de rezervari global al lantului poate fi suplinit prin inscrierea in sistemele de rezervari independente.
Contract de management
· Avantaje: includerea in sistemul centralizat de rezervari, cataloage comune, personal strain care beneficiaza de numeroase traininguri in marile lanturi hoteliere, ceea ce poate atrage dupa sine preferinta anumitor companii straine pentru anumite hoteluri.
· La un contract de management, operatorul hotelului aduce si personalul de conducere (managerul hotelului, directorul de marketing, directorul de vanzari, directorul pe restaurante), iar proprietarul nu poate interveni cu nimic in politica operatorului.
· Dezavantaje: costurile mari, atat cele legate de taxele contractuale, cat mai ales cele legate de salariile personalului strain, salarii care sunt de obicei de patru-cinci ori mai mari decat cele ale angajatilor romani si ajung sa reprezinte cheltuieli foarte importante. Taxele aferente se raporteaza, in primul caz, la intreaga cifra de afaceri.