Lansarea unui brand propriu de electronice şi electrocasnice s-a dovedit a fi o alegere inspirată pentru cei mai mulţi jucători, în anumite cazuri mărcile proprii reprezentând chiar şi 15% din afaceri.
Westwood, Myria, Serioux, Wink sau Heinner sunt denumiri ale unor produse care se regăsesc pe rafturile magazinelor de electronice şi electrocasnice de la noi, dar puţini ştiu că acestea sunt mărcile proprii ale unor firme precum Domo, Altex, eMAG sau Network One Distribution. Retailerii electro-IT din ţara noastră au lansat produse sub marcă proprie după ce au constatat că preţul este cel care dictează pentru majoritatea românilor, dar şi din nevoia de a le oferi utilizatorilor produse mai ieftine, capabile să genereze venituri mai mari. Primele mărci proprii au apărut pentru computere, pentru ca apoi să se extindă la electronice, electrocasnice, tablete şi telefoane. Altex, liderul pieţei locale electro-IT, a lansat propriul brand Myria în urmă cu opt ani.
„Myria a fost lansat în 2007, urmare a unei investiții în una dintre cele mai moderne linii de asamblare computere din România. Myria era la acea dată prima linie de PC cu software original Microsoft preinstalat. Gama de produse a ținut pasul cu evoluția tehnologiei prin introducerea tabletelor PC, a perifericelor, sistemelor de sunet, accesoriilor de gaming, etc. Din 2011, sub brandul Myria au intrat și produse pentru bucătărie, de îngrijire personală, confort și climatizare sau filtre pentru apă“, au declarat reprezentanţii companiei. Anul trecut, Altex a extins gama de produse Myria prin introducerea categoriei „brown goods“ – radio mp3 auto, boombox, sisteme de sunet și accesorii, căști, radio cu ceas, etc. „Pentru 2015 estimăm o creștere în zona de IT&C , în special pe categoriile smartphone, phablet și accesorii“, au adăugat oficialii Altex.
Unul dintre cele mai bine poziţionate branduri pe piaţa locală este Heinner, care aparţine liderului pieţei de distribuţie electro-IT, Network One Distribution. Lansat în 2010, brandul include un portofoliu de aproximativ 100 de produse, de la frigidere, mașini de spălat și aparate de aer condiționat la produse pentru bucătărie, becuri LED și produse pentru bricolaj.
În acest an, țintim o cotă de piață de până la 10%, pe fondul diversificării categoriilor de produse și al consolidării brandului pe piața românească“, spune Oana Barbu, director comercial Network One Distribution. Heinner a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro, înregistrând un avans de 40%, de două ori mai bun decât dinamica generală estimată a pieței.
Network One Distribution estimează că piața de electrocasnice continuă anul acesta trendul crescător, ajungând la 600 de milioane de euro. Categoria de produse MDA (Major Domestic Appliances) are o pondere de 75% în piața totală, în timp ce segmentul SDA (Small Domestic Appliances) contribuie cu 25% la vânzările totale înregistrate în România.
Deşi mărcile proprii nu sunt văzute cu ochi buni de consumatorii din ţara noastră, majoritatea produselor beneficiază de garanţie de până la cinci ani. Cei de la Heinner au un serviciu care include diagnosticarea și repararea electrocasnicelor mari la domiciliul clienților și garanția „Pick-up and return“ pentru cele mici, care implică preluarea și returnarea oricărui produs.
Network One Distribution mai are în portofoliu mărcile Serioux şi Horizon. Dacă sub prima marcă sunt comercializate printre altele tablete, telefoane inteligente, camere de supraveghere, memorii externe, accesorii PC, baterii externe şi rame foto, marca Horizon a fost la un moment dat locul cinci în piaţa de monitoare, iar acum vinde televizoare de ultimă generaţie şi tablete.
În total, brandurile proprii Serioux, Horizon şi Heinner aduc aproximativ 15% din veniturile Network One Distribution. Compania a avut în 2013 afaceri de 200 de milioane de euro.
Wink și Star-Light, mărcile eMAG
eMAG, cel mai mare magazin online din regiune, a lansat recent două branduri proprii de electronice și electrocasnice: Wink și Star-Light. Sub brandul Wink, eMAG comercializează deja tablete, urmând ca în primul semestru din acest an să lanseze şapte modele de smartphone-uri, noi tablete și device-uri din categoria „purtabile“. Retailerul online estimează un volum al vânzărilor de 20.000 de tablete și 20.000 de smartphone-uri Wink în primul an de la lansare. Sub brandul Star-Light, eMAG a lansat produse din gama de electronice și electrocasnice. În portofoliul de produse disponibile la vânzare, se află deja electrocasnicele mici, urmând completarea gamei de electrocasnice și electronice în primele luni ale anului 2015. La începutul acestui an, a adaugat în portofoliu trei modele de televizoare, urmând ca în următoarele luni să fie lansate sub umbrela aceluiași brand noi modele de televizoare, echipamente audio, precum și electrocasnice mari. „Prin produsele comercializate sub brandul Wink dorim ca beneficiile tehnologiei actuale să devină accesibile unui public cât mai mare. Wink este un brand cool, tineresc, care se adresează clienților pasionați de mobilitate, conectivitate, dar care acordă o importanță sporită investiției în achiziția produsului“, spune George Costache, director comercial al Diviziei Mărci Proprii eMAG.
Domo, numărul trei în piaţa telecom, comercializează produsele proprii sub marca Westwood. Printre acestea se numără electrocasnice mici, aparate de aer condiţionat, saltele, fotolii masaj şi purificatoare de aer.
Smartphone-uri sub brand propriu
Şi operatorii telecom prezenţi în ţara noastră, Orange, Vodafone şi Telekom, comercializează telefoane şi tablete sub brand propriu. Conform unui studiu GfK, piaţa telecom a avut în ultimul trimestru al anului o creştere de 19%, față de trimestrul patru din 2013, adică 201 milioane euro. Performanța a fost în continuare dată de segmentul de smartphone-uri, în special de cele din categoria de preț mic-mediu. În România, Orange a înregistrat o creştere a vânzărilor de smartphone-uri de 110% de la un an la altul, iar popularitatea modelelor proprii a avut un impact semnificativ. La nivel global, cota de piaţă a smartphone-urilor Orange a crescut cu aproape 40% în fiecare an, iar smartphone-urile din gama proprie se află printre mărcile cu cea mai rapidă creştere a vânzărilor în toate regiunile în care compania este prezentă. Telekom România, numărul trei pe piaţa locală, a lansat anul trecut primul smartphone sub brandul T, Speedsurfer, iar Vodafone are în ofertă mai multe modele de telefoane sub propriul brand.
Piața de electro-IT din România a încheiat ultimul trimestru cu o valoare a vânzărilor de 723 milioane euro, o creștere de aproape 14%, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2013. Performanța din trimestrul patru a asigurat încheierea anului cu rezultate foarte bune, cu o valoare mai mare de două miliarde euro pentru 2014. Activitățile promoționale ale retailerilor, în special cele din perioada Black Friday și a sărbătorilor de iarnă, împreună cu creșterea încrederii cumpărătorilor în economie și în situația financiară a familiei explică majorarea de aproape 14% în 2014, comparativ cu 2013.
Pentru brandurile proprii am urmărit în primul rând extinderea gamei de produse şi adăugarea unor servicii cu valoare adăugată pentru client, precum pick-up and return sau garanţia extinsă la 3 ani. Această strategie a dus la creşterea vânzărilor pe toate categoriile de produse în 2014. Oana Barbu, Chief Comercial Officer, Network One Distribution.