Românii care au intrat pe piața muncii în țară și s-au angajat apoi în străinătate trebuie să știe că anii lucrați cu contract de muncă se adaugă la vechime la pensia din România.
Stabilirea pensiei după reglementările și legile în vigoare se face fie când individul ajunge la vârsta de pensionare, fie când a adunat numărul de ani de vechime necesară. La anii de lucru din România se adaugă și perioadele de la diverse locuri de muncă în străinătate, singura condiție care trebuie îndeplinită este dovadă unor acte de angajare.
Cei care vor să-și cumuleze anii de muncă trebuie să depună o cerere la noi în țară, la casa de pensii de pe raza domiciliului stipulat în cartea de identitate, la care să anexeze documente care să dovedează munca în străinătate. Odată primit dosarul, autoritățile din România au datoria să calculeze pensia inclusiv pentru perioada lucrată peste hotare.
În țara noastră, legea pensiilor a stabilit ca vârstă standard la care românii să se pensioneze 65 de ani pentru bărbați și 63 pentru femei, cele din urmă putând solicita sa rămână în câmpul muncii până la 65.
Cât despre stagiul de cotizare, minimul este de 15 ani, atât pentru femei, cât si pentru bărbați, iar stagiul complet de cotizare pentru ambele sexe este de 35 de ani. Concret, pentru a primi o pensie minimă trebuie să fi lucrat cel puțin 15 ani, iar pentru un calcul complet al venitului care ți se cuvinte, sunt necesari 35 de ani de muncă. Din nou, cei 35 de ani pot fi suma anilor lucrați în România, la care se adaugă cei munciți în străinătate, cu contract de muncă.
Un român poate ieși la pensie dacă a îndeplinit limita de vârstă sau anticipat dacă are suficientă vechime în câmpul muncii. Pe lângă o cerere de pensionare, solicitanții mai au nevoie de o serie de documente la dosar, făcute publice de Casa Natională de Pensii:
- formularul de cerere E 202;
- formularul E 207;
- declaraţie pe propria răspundere;
- copie după actul de identitate românesc (dacă deţin dublă cetăţenie sau dacă au menţinut cetăţenia română);
- carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- livretul militar original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- diploma de studii originală sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate sau adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora şi forma de învăţământ;
- adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă.
Pentru cei care doresc să muncească în străinătate trebuie știut că legislația din România permite cumularea anilor de pensie doar dacă au un contract de muncă valabil, care poate fi dovedit cu acte, scrie gazetaromaneasca.com.