A fost una dintre cele mai apreciate actrițe ale cinematografiei românești. După succesul fulminant din anii '70, marea actriță a părăsit filmul și s-a dedicat teatrului, mutându-se ulterior în Ungaria.
Maria Clara Sebok, cunoscută și sub numele de Klára Sebők, s-a născut pe 15 august 1942, în localitatea Vlăhița din județul Harghita. Actriță română de origine maghiară, ea a cucerit publicul românesc prin frumusețea și talentul său, apărând în numeroase filme alături de actori de renume.
Cu toate acestea, în 1980, la doar 38 de ani, s-a retras din cinematografie, alegând să se dedice exclusiv scenei teatrale, pentru ca, opt ani mai târziu, să se mute în Ungaria.
Debutul și cariera în cinematografie ca actriță
Maria Clara Sebok a absolvit Institutul de Teatru „Szentgyörgyi István” din Târgu Mureș în 1967, după care a fost repartizată la Teatrul Maghiar de Stat din Satu Mare, iar ulterior la cel din Cluj.
Prima sa apariție cinematografică a fost în „Cartierul veseliei” (1965), un film regizat de Manole Marcus, unde a jucat alături de actori cunoscuți precum Tanți Cocea, Toma Caragiu, Olga Tudorache și Ilarion Ciobanu.
Cu toate acestea, cel mai mare succes al său a venit în 1971, odată cu rolul său din „Mihai Viteazul”, una dintre cele mai emblematice pelicule din istoria cinematografiei românești.
În acest film, ea a interpretat rolul arhiducesei Maria Cristina de Graz, soția principelui Sigismund Báthory, interpretat de Ion Besoiu. Această performanță i-a adus recunoașterea pe care o merita și a propulsat-o în lumina reflectoarelor.
Roluri memorabile în filme iconice
După succesul din „Mihai Viteazul”, Sebok a apărut în alte producții importante ale vremii, cum ar fi „Atunci i-am condamnat pe toți la moarte” (1972), „Conspirația” (1973), „Departe de Tipperary” (1973), „Capcana” (1974), „Agentul straniu” (1974), „Bietul Ioanide” (1980) și „Al treilea salt mortal” (1980). În unele dintre aceste filme, a jucat roluri complexe și emoționante, care i-au pus în valoare abilitățile actoricești.
În seria de filme care au continuat povestea comisarului Roman, interpretat de Ilarion Ciobanu, Maria Clara Sebok a jucat rolul Iulianei Varga, iubita unui comandant legionar. Alături de Victor Rebengiuc, a creat momente memorabile pe marele ecran, conturând un personaj feminin puternic și fascinant.
Filmele respective au fost lansate în perioada de ascensiune a comisarului Miclovan, rol interpretat de Sergiu Nicolaescu, devenit ulterior comisarul Moldovan.
Retragerea din cinematografie și mutarea în Ungaria
În ciuda succesului său în cinematografie, Clara Sebok s-a retras în 1980, preferând să rămână fidelă teatrului. Aceasta a continuat să joace pe scenele din România până în 1988, când s-a mutat în Ungaria alături de soțul său, actorul Sándor Héjja, care avea și el o carieră artistică la Cluj.
După mutarea lor, ea a semnat un contract cu Teatrul Național din Pécs, unde și-a continuat cariera pe scena maghiară.
Din păcate, soțul său a murit în 1992, dar Maria Clara Sebok a rămas în Ungaria și a continuat să fie activă în teatru. Un prieten al actriței a publicat, în 2023, un mesaj pe rețelele sociale în care a menționat detalii despre activitatea ei din ultimele decenii.
Activitatea actriței după mutarea în Ungaria
„Klára Sebők, actriță, laureată a Premiului Aase, actriță de film, soția lui Sándor Héjja. A fost membră a Ansamblului de dansuri populare secuiești din Târgu Mureș.
După absolvirea Institutului de Artă Dramatică Szentgyörgyi István din Târgu Mureș, s-a angajat în 1967 la teatrul din Cluj, iar în 1988 s-a mutat în Ungaria împreună cu soțul ei, Sándor Héjja, și a semnat un contract cu Teatrul Național din Pécs.
Este o actriță extrem de versatilă. Numărul spectacolelor sale înregistrate în baza de date a teatrelor este de 46. Ea poate fi văzută și în trei înregistrări de teatru pentru televiziune”, se scria în acea postare.
De asemenea, se menționa că Sebok a jucat și în cinci filme și seriale de televiziune ungurești. Imaginea actuală publicată alături de aceste detalii demonstrează că, deși s-a retras din cinematografia românească în plină glorie, Maria Clara Sebok rămâne o figură respectată și activă în mediul teatral.