Potrivit proiectului de descentralizare realizat de Ministerul Dezvoltarii Regionale şi Administraţiei, Ministerul Transporturilor va pierde administrarea porturilor maritime şi fluviale ale Dunării în favoarea consiliilor judeţene.
În urma descentralizării porturile şi-ar putea schimba administratorii. Astfel, nu mai puţin de 10 consilii judeţene vor prelua administrarea celor aproape 30 de porturi si puncte de lucru de la Dunăre.
Este vorba de porturile din Galaţi, Brăila, Tulcea şi de cele 12 porturi ale Dunării fluviale. Terenurile şi danele trec în domeniul local, în schimb instalaţiile şi clădirile vor fi doar administrate pe plan local.
„Urmează să vedem dacă există o procedură legală pentru a fi date în proprietate. Deci terenul să treacă în proprietatea Consiliului Local, iar instalatiile şi utilajele în administrare“, a explicat vicepremierul Liviu Dragnea.
Autorităţile locale, armatorii şi operatorii din porturile de la Dunăre nu au fost consultaţi cu privire la trecerea porturilor de la Ministerul Transporturilor către autorităţile locale, aşa cum prevede proiectul de descentralizare. Nu există niciun studiu, nicio analiza de impact sau de oportunitate, au recunoscut participanţii la conferinţa "Dunărea-perspective de dezvoltare", care a avut loc ieri la Galaţi.
Chiar daca proiectul de descentralizare e deja în atentţa guvernanţilor, nimeni nu ştie care va fi impactul asupra activităţii porturilor şi nici măsura în care autorităţile locale vor putea susţine financiar aceste porturi.
C.J. Constanţa ar putea administra:
– portul Cernavodă
– portul Hârşova
– punctul de lucru Ostrov Regie
C.J. Tulcea ar putea administra:
– portul Isaccea
– portul Tulcea
– portul Mahmudia
– portul Chilia Veche
– punctul de lucru Gura Arman
– punctul de lucru Turcoaia
C.J. Călăraşi ar putea administra:
– portul Călăraşi
– portul Olteniţa
– punctul de lucru Chiciu