Deşi producţia autohtonă a înregistrat scăderi dramatice, românii consumă din ce în ce mai mult vin. Conform companiei britanice de cercetare ISWR, românul consumă, în medie pe an, peste 28 de litri de vin, iar în 2010 va bea cu un litru mai mult.

Peste trei ani, în lume se vor consuma aproape 221,2 milioane de hectolitri de vin, cu 4,4% mai mult decât în 2005. În topul celor mai mari consumatori vor interveni schimbări importante. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului International Wine&Spirit Record (ISWR), prezentat de Vinexpo, cel mai mare târg de profil din lume.

În prezent, Franţa suferă de cea mai mare „mahmureală“ de pe glob. Dar în 2010, Hexagonul „se va trezi din beţie“ şi va constata că „marea mahmureală“ se află de fapt în SUA şi Italia. Conform ISWR, în anul 2010, cele două ţări se vor trece în fruntea topului mondial de consum de vin. Americanii vor ajunge să bea 27,3 milioane hectolitri, în timp ce francezii vor pierde câteva pahare. Tot SUA vor deţine primul loc şi la vânzări, cu un nivel estimat la 22,75 miliarde de dolari, în 2010. Americanii fac parte din „lumea nouă“ a producătorilor de vinuri, alături de ţări precum Australia, Noua Zeelandă, Chile sau Africa de Sud. „Condiţii favorabile şi legislaţia flexibilă au făcut ca aceste ţări să devină concurenţi importanţi ai europenilor cu tradiţie“, spune Mihai Patic, director general al Oficiului Naţional al Viei şi Vinului (ONVV). „Vinurile lor sunt apreciate pentru prospeţime şi fructuozitate, dar nu se ridică la nivelul calitativ al produselor europene“ adaugă Patic.

Aceste schimbări la nivel mondial nu vor putea fi trecute cu vederea de către producătorii români. În 2010, românii vor consuma 5,15 milioane de hectolitri de vin faţă de cele 4,98 milioane de hectolitri în 2005, dar vor fi depăşiţi în scurt timp de ruşi şi de chinezi. Din anul 2002, când s-a înregistrat un vârf, exporturile de vinuri româneşti au început să scadă an după an. „Statele Unite reprezintă a patra destinaţie pentru exporturile româneşti de vin, după Republica Moldova, Germania şi Marea Britanie“, a declarat pentru Capital Jean-François Ley, director de Marketing şi Dezvoltare al Vinexpo.

„România se află pe locul opt în lume în ceea ce priveşte consumul de vin normal, dar va fi probabil depăşită de China şi de Rusia până în 2010. Aceasta în condiţiile în care consumul românesc a început să îşi revină, din 2003 încoace, după ce intrase în declin, la începutul anilor ‘90, spune Jean-François Ley.
În ceea ce priveşte producţia de vin, lucrurile vor sta cu totul altfel în top. Franţa, Italia şi Spania vor rămâne primii producători din lume în 2010, însă cele mai mari creşteri faţă de 2005 vor fi înregistrate în Chile (20,6%) şi Africa de Sud (22,13%).

În privinţa producţiei, România nu se află deloc într-un moment de vârf. Anul trecut a fost unul dintre cei mai slabi ani pentru industria autohtonă de profil. „A trebuit să facem faţă ofertei insuficiente, după recolta dezastruoasă din 2005, care a atins aproape 48 % din producţia unui an normal. Pentru prima dată în istorie, în 2006, am înregistrat o balanţă comercială deficitară la vin“, afirmă Basil Zârnoveanu, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri (APEV) şi vicepreşedinte al Organizaţiei Naţionale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV). Oferta limitată şi preţurile mari au dus la pierderea unor contracte de export (în special cu Germania şi Japonia), dar şi la orientarea îmbuteliatorilor şi producătorilor români către surse mai ieftine de aprovizionare. „Fără nicio îndoială vom asista la o prezenţă mult mai puternică a vinurilor importate şi la o creştere a competiţiei, cu o presiune directă asupra preţurilor vinurilor autohtone“, spune Zârnoveanu. La rândul său, Mihai Patic declară: „Producătorii români au început să înţeleagă că este o concurenţă dură, la care câştig va avea cel care va produce eficient şi la trepte de calitate superioară.“ În context internaţional, Patic crede că România are un potenţial la nivelul Franţei în ceea ce priveşte sortimentele, dar că totul depinde de abilităţile manageriale ale producătorilor şi de strategiile de marketing. 

Pe drumul cel bun

«Chiar dacă România nu are încă o imagine de ţară exportatoare de vin, în ultimul deceniu a avut loc o îmbunătăţire continuă a calităţii exporturilor.»

Jean-Francois Ley, director de marketing şi dezvoltare al Vinexpo

23-1265-15conjunctura07.jpg