„Acum, după semnarea Acordului Brexit”, Bruxelles-ul publică un ghid al aplicării tratatului, „inclusiv detalii despre modul în care va funcţiona protocolul privind Irlanda de Nord”, a declarat Sabine Weyand, director general în cadrul Comisiei Europene responsabil de Afaceri comerciale, conform cotidianului The Independent.
Cele două hărţi elaborate de Comisia Europeană arată că vor fi controale vamale în ambele sensuri între teritoriul britanic Irlanda de Nord şi restul Marii Britanii. Acordul Brexit prevede un statut special pentru Irlanda de Nord, care va rămâne în uniunea vamală europeană.
În cursul dezbaterilor din Parlamentul britanic, premierul Boris Johnson a susţinut că nu vor exista puncte vamale între Irlanda de Nord şi restul Marii Britanii. Întrebat la sfârşitul anului 2019 de un reporter dacă vor trebui completate documente vamale după Brexit între Irlanda de Nord şi restul Marii Britanii, Boris Johnson a declarat: „Absolut deloc”. Premierul britanic a adăugat că dacă vor apărea astfel de formalităţi, lumea va trebui să i se adreseze lui personal: „Le voi spune să arunce formularele la gunoi”.
Conform hărţilor, dacă sunt transportate produse din Liverpool spre oraşul nord-irlandez Belfast, în Belfast vor fi aplicate „formalităţile UE privind importurile (inclusiv declararea intrării bunurilor şi declaraţia vamală) şi vor fi efectuate controale”.
„Autorităţile relevante” vor fi cele britanice şi europene, iar autorităţile britanice vor fi obligate să aplice „reglementările UE”, în timp ce „instituţiile UE menţin dreptul de supraveghere ca până acum”, reprezentanţii UE având „dreptul de a fi prezenţi la verificări”. De asemenea, în Irlanda de Nord se vor aplica „reglementările UE privind TVA-ul şi accizele”, deşi este un teritoriu britanic.
Today I have signed the Withdrawal Agreement for the UK to leave the EU on January 31st, honouring the democratic mandate of the British people.
This signature heralds a new chapter in our nation’s history. pic.twitter.com/IaGTeeL2is
— Boris Johnson (@BorisJohnson) January 24, 2020
În cazul în care sunt transportate produse din Belfast (Irlanda de Nord) spre Liverpool, sunt necesare „formalităţi UE de export şi declaraţie anticipată”, precum şi „modalităţi de intrare” pe teritoriul britanic, „determinate de Marea Britanie în conformitate cu obligaţiile internaţionale (Organizaţia Mondială a Comerţului, acorduri de liber-schimb), se arată în documente.
Negocierile post-Brexit în luna martie
Marea Britanie se va retrage din Uniunea Europeană pe 31 ianuarie, dar va continua să aplice reglementările Uniunii Europene în perioada de tranziţie post-Brexit, care se încheie pe 31 decembrie 2020. Irlanda de Nord va continua să aibă statut special şi după perioada de tranziţie, rămânând în uniunea vamală UE până când va fi stabilit un alt statut, prin negocierile referitoare la relaţiile post-Brexit. Premierul britanic, Boris Johnson, speră să obţină până la sfârşitul acestui an un acord comercial care să reglementeze relaţiile Marii Britanii cu Uniunea Europeană după Brexit.
Un reprezentant al Comisiei Europene a semnalat că Uniunea Europeană probabil nu va avea timp să finalizeze până la sfârşitul anului negocierile cu Marea Britanie privind relaţiile post-Brexit. Eric Mamer, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, a declarat că negocierile vor putea începe abia în martie, astfel că nu se pot finaliza până la expirarea perioadei de tranziţie post-Brexit, valabilă până pe 31 decembrie 2020.