anul acesta au fost propuse doua variante pentru stergerea datoriilor la bugetele statului. De ambele urmau sa beneficieze doar societati si companii din sectorul de stat. Nici unul dintre cele doua proiecte de acte normative nu a ajuns sa fie adoptat. Primul a fost abandonat din luna iulie, iar cel de-al doilea, desi urma sa fie discutat in prima sedinta de Guvern din septembrie, nu a mai ajuns pe masa Executivului. „Nu putem face aceasta stergere de datorii oricum. Trebuie sa mai discutam cu Uniunea Europeana si sa vedem ce formule au gasit si alte tari care deruleaza programe de preaderare”, ne-a declarat Gheorghe Gherghina, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice (MFP). Potrivit afirmatiilor sale, planurile de „curatare” a companiilor de stat de datorii nu au fost definitiv abandonate, ci amanate.
Problema Guvernului, in momentul de fata, este ca pana in momentul integrarii in Uniunea Europeana nu poate face decat o singura „aministie fiscala”. Modul in care aceasta va fi pusa in aplicare este foarte important. Daca li s-ar amana anul acesta datoriile, iar in perioada urmatoare problemele de plata s-ar relua, companiile beneficiare nu ar mai putea avea a doua sansa cativa ani de acum inainte. De altfel, multe dintre ele au obtinut si in trecut reesalonari, dar nu au reusit sa respecte conditiile din conventiile incheiate cu statul. Neplatindu-si obligatiile curente, acestea au pierdut dreptul la astfel de facilitati in viitor. Aministia fiscala ar reprezenta o noua si ultima sansa, in conditiile in care vechile conventii de reesalonare, chiar incalcate, ar fi fost anulate.
Nici una dintre cele doua variante propuse pana acum de autoritatile romane, pentru stergerea datoriilor la diferitele bugete ale statului, nu i-a convins pe reprezentantii Uniunii Europene ca ar fi potrivita. Momentan, statul a trebuit sa-si limiteze „ajutorul” la companiile subordonate Ministerului Economiei si Comertului si Ministerului Transporturilor, dar nu la toate, ci doar la cele beneficiare de subventii. Masurile sunt luate cu ocazia primei rectificari bugetare din acest an. Din domeniul mineritului, beneficiari vor fi Compania Nationala a Huilei (CNH), Minvest Deva si Remin Baia Mare, iar din transporturi – CFR Calatori si CFR Infrastructura. „In ordonanta de rectificare bugetara, in completarea subventiilor pentru aceste companii am prevazut si diminuarea obligatiilor catre stat. Celor carora le vom diminua datoriile le vom reduce, in schimb, din subventie. Sumele pentru fiecare companie in parte vor fi aprobate ulterior, prin hotarare de Guvern”, spune Gheorghe Gherghina.
Celelalte societati de stat cu datorii la buget mai au de asteptat pana cand autoritatile vor gasi o formula pentru scoaterea din blocajul financiar si care sa atraga mai putine critici. Prima varianta a „amnistiei fiscale”, abandonata in iulie, prevedea un mega-lant de compensare exclusiv intre companiile de stat, in urma caruia ar fi urmat sa dispara datorii de circa 74.000 miliarde de lei. Solutia ar fi lasat nerezolvat blocajul dintre firmele de stat si cele private si avea sanse mici sa elimine definitiv posibilitarea reacumularii de datorii, chiar daca existau, la fel ca si in cazul reesalonarilor, conditionalitati legate de plata la zi a obligatiilor curente.
Rectificarea bugetului, inca o sansa pentru companii
Tot societatilor de stat le era destinata, in exclusivitate, si a doua varianta de stergere a datoriilor, al carei proiect trebuia sa fie discutat in prima sedinta a Guvernului, in septembrie. Cu aceleasi conditionalitati legate de plata la zi a obligatiilor curente, proiectul prevedea amanarea pana in momentul privatizarii sau, dupa caz, pana in 2006, a datoriilor acumulate pana in luna august 2003 la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale si bugetul asigurarilor de sanatate. Cea mai controversata inlesnire era insa amanarea, tot cu posibilitate de stergere, a datoriilor acumulate pentru sumele retinute angajatilor dar nevirate bugetului (o astfel de fapta este considerata infractiune). Lista companiilor beneficiare urma sa fie aprobata ulterior, prin hotarare de Guvern. Facilitati cu totul speciale, si anume stergerea directa a datoriilor la stat, erau destinate companiilor subordonate Ministerului Economiei si Comertului si Ministerului Transporturilor. Acestea din urma sunt, de altfel, singurele masuri la pe care Guvernul nu le-a amanat, ci le-a inclus intr-un alt act normativ: Ordonanta de rectificare a bugetului de stat.