Va spune ceva sintagma “metale comune si articole din acestea”? E un capitol din nomenclatorul Institutului National de Statistica, la care se parea ca exporturile romanesti catre China vor atinge in urmatorii ani valori impresionante, dupa cum arata evolutia de pana acum a comertului cu acest tip de produse.

In 2001, Romania exportase in China metale comune in valoare de 21 de milioane de euro, pentru ca un an mai tarziu volumul exporturilor sa creasca la aproape 137 de milioane de euro, iar in 2003 la 178 de milioane. Numai ca, in 2004, la acelasi capitol, exporturile romanesti abia au depasit valoarea de 80 de milioane de euro, iar in primele opt luni din anul in curs, s-a exportat in valoare de doar circa 52 de milioane de euro.


Nici la celelalte patru categorii importante de produse exportate (aparate si echipamente electrice, produse din lemn si pluta, produse ale industriei chimice si materiale plastice, cauciuc si articole din acestea), lucrurile nu stau mult mai bine. Oricum, valoarea insumata a exporturilor in China a celor cinci tipuri de produse a scazut de la 248,4 milioane de euro in 2003, la 157,8 milioane de euro in 2004, iar in primele opt luni ale acestui an, valoarea exporturilor a fost de doar 122 de milioane de euro.


Este clar insa ca produsele care au tras puternic in jos exporturile catre China au fost metalele.
“Exporturile per total au fost scazute din cauza diminuarii livrarilor de tabla”, explica cumva situatia Mihai Lazar, director general la Grivco SA, companie care a exportat in fiecare din ultimii doi ani in China produse chimice in valoare de circa cinci milioane de euro.


Iuliu Winkler, ministru delegat pentru comert, confirma ca principalele categorii de produse exportate pe piata chineza sunt reprezentate de echipamente energetice, produse metalurgice, produse lemnoase si produse chimice. Politica de vanzari ale produselor metalurgice pe pietele internationale, adauga el, este realizata de marii producatori, in cazul Romaniei fiind vorba de grupul Mittal Steel.


Reprezentanti grupului anglo-indian nu au putut fi contactati pana la ora inchiderii editiei, ca sa ne lamureasca de ce au decis ca din 2004 sa-si diminueze volumul exporturilor din Romania catre China. Sa fie legat de recenta achizitie a unui pachet de 36,67% din actiunile unui combinat siderurgic in statul asiatic?


“Reducerea exporturilor de produse metalurgice pe piata chineza a insemnat o redirijare a acestora spre India, ca urmare a politicii producatorului roman. La 31 august 2005, exporturile romanesti pe piata indiana au crescut, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, de la 94,7 milioane de dolari la 218,5 milioane”, ne-a declarat Iuliu Winkler. Astfel de fluctuatii, crede el, nu trebuie sa surprinda, ele fiind “firesti in comertul international, avand in vedere actuala etapa de globalizare a economiei mondiale”. Asa sa stea oare lucrurile, dincolo de declaratia neutra a ministrului?
Constantin Dumitru, presedintele Confederatiei Patronatelor din Industrie, crede ca lucrurile sunt mult mai complexe. Pe de o parte, cantitatile de metal pe care le inghite dezvoltarea exploziva a economiei chineze au facut ca aceasta tara sa caute dezvoltarea unei productii proprii. “China a ajuns, in momentul actual, al treilea mare producator mondial de otel, dupa Statele Unite si Rusia”, spune Dumitru.


Romania are insa alte sectoare care ar putea ridica exporturile catre China: sectorul de livrari tehnologice pentru diferite industrii si sectorul produselor alimentare. Marea problema este ca, in cazul comertului cu China, e nevoie de acorduri guvernamentale, contractele dintre companii nu sunt suficiente.


“Au mai ajuns prin China Iliescu si Nastase, dar acele deplasari au fost in scop politic, si nu economic. Nu trebuie pierduta piata chineza”, afirma presedintele confederatiei patronale din industrie.


Viorel Pana, presedintele Grupului de Afaceri Romania-China, crede, la randul sau, ca Romania incepe sa piarda piata chineza tocmai pentru ca nu exista nici o strategie nationala de export.
De partea cealalta a baricadei, daca noi neglijam o piata de peste un miliard de oameni, cum este cea chineza, chinezii nu-si permit sa piarda o piata cu o populatie de 22 de milioane de oameni, cum este cea romaneasca. Astfel ca volumul exporturilor din China catre Romania este estimat sa atinga in acest an peste 1,2 miliarde de dolari, de patru ori mai mult decat cu doar trei ani in urma.



Evolutia importurilor de marfuri chinezesti In Romania comparativ cu unele tari din regiune

2002
2003
2004 (11 luni)
2005*
Romania
400,4
688,0
950,7
1200,0
Ungaria
3298,1
2400,0
Polonia
1620,0
1670,0
Cehia
1874,3
1611,4
1240,0




Nota: Cifrele sunt exprimate in milioane dolari SUA


*Estimare


Sursa: Ins, dce

Principalele grupe de marfuri importate din China in ultimii ani



-masini, aparate si echipamente electrice 50,1%

-imbracaminte si alte produse textile 11,3%

-incaltaminte 5%

-produse metalurgice 7%

-produse chimice 4%

-mobila si jucarii 5%

Sursa: Ins, dce