Transportul maritim și fluvial prinde viteză în România. Creştere importantă în T1 2024

Tren de marfă

SURSA FOTO: Dreamstime

Creșterea semnificativă a volumului de mărfuri transportate în porturile maritime și pe căile navigabile interioare în primul trimestru al anului 2024. Portul Constanța a dominat activitatea portuară.

În primul trimestru al anului 2024, porturile maritime și căile navigabile interioare din România au înregistrat o creștere semnificativă a volumului de mărfuri transportate.

Conform datelor Institutului Național de Statistică, transportul maritim și fluvial au contribuit semnificativ la dezvoltarea economică a țării.

Volumul de mărfuri în porturile maritime a crescut

În perioada ianuarie-martie 2024, în porturile maritime românești s-au manipulat 16,232 milioane tone de mărfuri, reprezentând o creștere de 16,1% față de aceeași perioadă a anului 2023. Portul Constanța a dominat activitatea portuară, cu o pondere de 97%, urmat de portul Galați cu 2,1%. Transportul de containere a atins 201.000 TEU, un indicator important al intensificării activității comerciale.

Volumul mărfurilor încărcate a crescut cu 24,3%, în timp ce mărfurile descărcate au înregistrat o creștere de 6,7%. În ceea ce privește tipurile de încărcături, predomină mărfurile vrac solid, care reprezintă 57% din totalul mărfurilor manipulate.

Încărcările de mărfuri au fost dominate de produsele agricole, vânătoare și silvicultură, cu o pondere de 66,3%, în timp ce descărcările au fost dominate de cărbune și lignit, țiței și gaze naturale, cu o pondere de 30,8%.

Portul Constanta / SURSA FOTO: Inquam Photos, Daniel Stoenciu

Creșteri și pentru transportul pe căile navigabile interioare

Transportul pe căi navigabile interioare a înregistrat, de asemenea, creșteri notabile. În primul trimestru al anului 2024, s-au transportat 8,030 milioane tone de mărfuri și 6.454 TEU. Comparativ cu primul trimestru al anului 2023, volumul total de mărfuri transportate pe căi navigabile interioare a crescut cu 16,3%.

Porturile principale care au gestionat cele mai mari cantități de mărfuri pe căi navigabile interioare au fost, similar cu transportul maritim, Constanța (67%) și Galați (9,9%). Mărfurile transportate internațional pe căi navigabile interioare au avut ca destinație sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene în proporție de 18,9%, cu Ucraina fiind principala țară de origine și destinație, deținând o pondere de 43,4%.

Produsele agricole, în topul mărfurilor încărcate în portul Constanța

În transportul maritim, tipul de încărcătură dominant a fost vrac solid, care a reprezentat 76,6% din totalul mărfurilor încărcate și 49,2% din totalul mărfurilor descărcate. Produsele agricole și cele din vânătoare și silvicultură au constituit 67,3% din mărfurile încărcate în portul Constanța, iar cărbunele și lignitul, țițeiul și gazele naturale au constituit 31,6% din mărfurile descărcate.

Pe căi navigabile interioare, cele mai transportate mărfuri în regim național au fost produsele agricole, vânătoare și silvicultură, pește și alte produse din pescuit, care au reprezentat 53,1% din total. Aceasta subliniază importanța agriculturii în transportul intern de mărfuri.