Capital: La început de mandat, care sunt prioritățile ?
Maria Grapini: La cerința mediului de afaceri, am pus pe lista priorităților legea IMM-urilor, cea a turismului și a cooperației. Fac referire la o modificare a ordonanței privind partea fiscală, creșterea vitezei cu care sunt plătite obligațiile la stat, tichetele de vacanță și, în partea a doua a anului, o să discutăm și legea falimentului, a insolvenței, astfel încât să avem, în sfârșit, posibilitatea de a pune într-un act legislativ scurtarea timpului de judecare a dosarelor comerciale.
Capital: Forfetarul va afecta și companiile cinstite care, în mod justificat, din cauza crizei, sunt pe pierdere. Nu considerați că se pleacă de la prezumția de vinovăție?
Maria Grapini: Forfetarul duce la o etică în afaceri, și de acest lucru s-au convins și reprezentanții IMM-urilor. Încerc să găsesc o modalitate de impozitare care să netezească drumul întreprinzătorilor. Pentru aceste afaceri foarte mici, ar fi bine să fie o sumă fixă pe care să o plătească, dar să dispară toate impozitele. Eu vin din mediul de afaceri și, până să fiu aleasă în Parlament, am fost administrator la companiile la care am acțiuni. În momentul în care faci investiții și ai efectele crizei după aceea, apar anumite cheltuieli neprevăzute în timpul unui an fiscal, cum ar fi majorarea costurilor la utilități. Te pot duce la o pierdere, dar nu la o pierdere din exploatare. Eu întotdeauna am fost cu profit din exploatare, dar am ieșit cu pierderi per total pentru că am avut pierderi financiare. De ce? Pentru că, apărând costuri induse de cei care stabileau legile în timpul exercițiului financiar, obligat mă duceam să iau credite și am făcut un cost care nu era bugetat. Adică un cost suplimentar, ce nu era în costul de exploatare, precum cheltuiala cu dobânda. Dar o firmă sănătoasă trebuie să aibă profit din exploatare. Dacă merge pe pierdere ani de zile din exploatare, ceva nu e în regulă. Ori nu știe să facă afaceri, ori nu este corectă.
Capital: Se va aplica unitar sau vor fi diferențe în funcție de domeniu?
Maria Grapini: Se va aplica la servicii, nu la producție, pentru că asta a fost una dintre greșelile fatale ale acelui impozit minim a lui Pogea. A fost pus peste tot același plafon fie că producea țesături, mașini sau pantofi, că era în industria turismului sau era un coafor. Toată lumea plătea în funcție de cifra de afaceri. Aceasta nu este relevantă, pentru că este deformată de cei care fac evaziune. Noi vrem să-l legăm de capacitatea de a produce venit. Nu pot să pun pentru saloane de înfrumusețare aceeași sumă de plătit ca pentru un hotel. Am scos numărul hotelurilor și clasificările lor, istoricul, gradul de încărcare, fluxul de turiști, se va face diferența între acestea și pensiuni, dar și între servicii. Un indicator relevant de care vrem să ținem cont este capacitatea medie, dar nu pe țară, ci în funcție de amplasament, de cât de dezvoltată este infrastructura într-o zonă. Cel mai greu lucru este să stabilim limitatorii relevanți. Sper să avem înțelegere la cei din Guvern și să plecăm de la niște sume mai mici, care să dea curaj și încredere, oamenii să lucreze curat, să se dezvolte.
Capital: Cum se va aplica la un restaurant? Vom avea taxa pe scaun?
Maria Grapini: La restaurante, baruri, cofetării, ţinem cont de capacitatea de primire a clientului. Nu este legat neapărat de numărul de mese, vom merge și pe zonă, pentru că este important și acest aspect. Restaurante cu zece mese pot fi mai profitabile decât cele întinse pe un hectar. Facem medie ponderată.
Capital: Ce prag ați luat în calcul dacă forfetarul nu se va aplica de la zero cifră de afaceri?
Maria Grapini: Nu am ajuns la o cifră anume încă. Acestea se stabilesc după ce ai toți indicatorii relevanți de care să ții seamă. Dar sigur nu va fi de la zero, pentru că ne complicăm. Dacă are 2.000 de euro pe an, ce poți să-i faci? Îl lași să se dezvolte.
Capital: Nu va crea haos să-l introduceți la mijlocul anului, așa cum s-a întâmplat cu precedentul?
Maria Grapini: Nu mai comparați cu fostul impozit. Eu mă bucur că au înțeles-o întreprinzătorii. Ce m-aș fi bucurat eu, ca întreprinzător, să vină ceva mai bun în ultimul trimestru al anului! Pe primul semestru, toată lumea va plăti impozitul în vigoare, iar pe semestrul doi, și numai pe acela, are jumătate din cât contăm noi că va plăti. În prima parte, dacă a avut zero profit, va plăti zero impozit.
Capital: Cum vedeți reorganizarea fondulurilor de garantare și contragarantare? Ce va face această reorganizare astfel încât să limiteze riscurile de fraudă pentru IMM-uri?
Maria Grapini: Avem un proiect de organizare pe principiul dualist, adică cel care este acum președinte și ocupă și funcția de director va ocupa doar una dintre acestea. Este mai bine așa, pentru că este mai mult control. Statul își propune consiliul de administrație – care oricum mie mi se pare că e mare și am propus să fie format din cinci oameni -, iar consiliul, cu un președinte, va decide ce face partea executivă condusă de un director general. Este viziunea mea și sper să treacă proiectul. Fondul de garantare trebuie să facă politica statului, să accorde sau să suplinească ceea ce băncile acum nu pot să accepte în relația cu IMM-urile, adică să acorde acel credit de care are nevoie investitorul pentru a se dezvolta.
Capital: Descentralizarea în turism. Ce se transferă către regiune?
Maria Grapini: Vreau opt-zece reprezentanțe regionale, care să se ocupe de promovare şi de identificarea potenţialului turistic al zonelor, și nu birouri de control. Până acum existau astfel de birouri în care 22 de oameni plasați în diferite zone nu făceau decât să controleze dacă unitățile turistice întrunesc sau nu condițiile pe care și le apreciaseră ei. Eu vreau să schimb și această procedură de autoevaluare a lor, pentru că birourile făceau exclusiv control. Biroul de control trebuie să fie unic, la centru, ca să aplice aceleași reguli pe toată țara.
Capital: Asociațiile din turism cer TVA de 9%, tichete de vacanță și neimpozitarea profitului reinvestit. Luați în calcul aceste măsuri?
Maria Grapini: Modificare pe TVA nu putem face anul acesta. Tichetele de vacanță pot fi o pârghie care nu apasă pe buget, de aceea le-am luat în calcul. Neimpozitarea profitului reinvestit există în programul de guvernare, avem și o discuție cu Finanțele privind și neimpozitarea dividendelor care se reinvestesc. Vom vedea care variantă va fi aleasă.