Bayer este o companie care ocupă poziția de lider pe piața globală, având rezultate uimitoare de-a lungul timpului. În 2022, business-ul a ajuns la o cifră de afaceri de peste 1,3 miliarde de lei. Iar aceste reușite sunt atribuite și departamentului financiar, condus de Maria Luisa Manca.
Având în vedere aceste rezultate, în cadrul Top Capital Manageri de Succes 2024 a fost inclusă și doamna Maria Luisa Manca, CFO Bayer România.
Care este cel mai important proiect implementat în 2023 de către departamentul pe care îl coordonați?
În cadrul Bayer SRL, a fost derulată o serie largă de proiecte axate pe îndeplinirea misiunii noastre globale „Sănătate pentru toți, nimeni fără hrană!” prin inovație, digitalizare și sustenabilitate. În cadrul departamentului financiar, principala noastră preocupare a fost transformarea și simplificarea proceselor contabile, fiscale și de control, asigurând în același timp livrarea în timp util și eficientizarea activităților, în scopul susținerii organizației.
Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
Transformarea proceselor financiare la nivel global prin intermediul transferului cu succes al activităților din cadrul piețelor locale către Centrele Globale de Excelență (Global Business Services). Acest proces complex în cadrul organizației noastre a determinat creșterea gradului de eficiență și consolidarea echipelor noastre de experți. De asemenea, un succes demn de menționat a fost în domeniul alocării încasărilor de la clienți. Unde am implementat o soluție digitală la nivel mondial. Obținând un grad de automatizare semnificativ. Aceasta ne-a permis să armonizăm procesele în cadrul organizației, să reducem complexitatea și volumul de muncă și să ne concentrăm pe dezvoltarea personalului către domenii mai complexe.
Care sunt proiectele prevăzute pentru 2024?
În calitate de director financiar, supervizez o echipă multifuncțională talentată. Care acoperă domeniile financiar, organizare de evenimente și management administrativ.
Anul 2024 se anunță a fi unul provocator. Avem obiective ambițioase, concentrate în principal pe inovare, simplificarea proceselor prin digitalizare și automatizare, și de asemenea un angajament puternic de a ne atinge obiectivele de sustenabilitate.
Printre proiectele importante se numără capitalizarea beneficiilor inteligenței artificiale în activitățile noastre de zi cu zi. Oferind oportunități de creștere pentru toți angajații noștri în noul mediu de lucru hibrid.
Salutăm și adoptăm noua eră digitală. Echipele noastre concentrându-se în prima parte a anului pe implementarea proiectului e-factura și a platformelor de e-transport. Noile cerințe legale sunt pe deplin aliniate cu strategia noastră internă de simplificare a proceselor și reducere a consumului de hârtie.
Un alt punct de interes este legat de crearea unui cadru solid de raportare ESG (Environmental, Social and Governance) în anticiparea implementării complete pentru anul următor.
Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în ultimul an?
Lumea afacerilor s-a schimbat dramatic în ultimii ani. Iar acum trăim într-o societate în care schimbarea poate fi rapidă, constantă și imprevizibilă. Cele mai mari provocări întâmpinate în ultimul an sunt legate de susținerea creșterii afacerii pe plan local. Având în vedere mediul dificil afectat de mai mulți factori externi, printre care condițiile pieței și lichiditatea.
Pe piața din România, Bayer este prezent prin intermediul a trei divizii. Care au în comun un puternic accent pe inovație, sustenabilitate și orientare către clienți, consumatori și pacienți. Cele trei divizii (Crop Science, Pharmaceuticals și Consumer Health) sunt diferite în ceea ce privește condițiile pieței, complexitatea și dimensiunea. Fiecare confruntându-se cu provocări diferite. În calitate de director financiar, navigarea în timpuri incerte și volatile necesită o abordare strategică și proactivă în dezvoltarea afacerii și gestionarea riscurilor. O colaborare puternică și înțelegerea afacerii reprezintă pentru noi cheia pentru a sprijini organizația să navigheze și să depășească volatilitatea pieței și a mediului.
Ce provocări ați avut în relația cu administrația locală sau centrală
Consider că o comunicare puternică și un dialog constant cu administrația centrală sunt extrem de importante pentru afacerea noastră. Cu scopul de a menține în permanență un nivel ridicat de transparență. Dar și de a oferi cea mai bună calitate a produselor și suport pentru clienții și pacienții noștri.
În ultimii ani, am fost încântată să constat că administrația centrală din România se concentrează din ce în ce mai mult pe digitalizare, alinierea la inițiativele UE și adoptarea principiilor ESG (Environmental, Social and Governance).
Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Lucrez pentru Bayer din 2007. De-a lungul carierei mele, am avut privilegiul de a face parte din diferite organizații, funcții și țări. Am apreciat foarte mult procesul de învățare continuă și posibilitatea de a lucra cu colegi diferiți și în culturi diferite. Ceea ce a îmbogățit experiența mea personală și profesională.
Pe baza experienței mele personale, le-aș recomanda tinerilor următoarele: fiți autentici, rămâneți curioși, acceptați noi provocări ! Este important să învățați cât mai mult posibil în diferite domenii/funcții ale companiei, ieșiți din zona de confort, experimentați și îmbrățișați alte țări și culturi !
Este foarte important să vă definiți obiectivele și aspirațiile profesionale proprii. Să construiți o bază solidă și să întreprindeți pași proactivi pentru a le urmări. Ceea ce cu siguranță poate ajută la dezvoltare și creștere este construirea unui rețele solide și a unor relații puternice interumane. De asemenea este important să fiți mereu la curent cu tendințele din industrie și informați despre evoluțiile din domeniu, schimbările de pe piață și oportunitățile emergente.
Un alt sfat important este: fiți deschiși la feedback, învățați din greșeli și provocări, și folosiți-le ca oportunități pentru creștere și îmbunătățire.
Rețeta succesului nu ar fi completă fără cele mai importante ingrediente: reziliența și loialitatea față de propriile valori. Nu renunțați niciodată, visați măreț!
Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
În domeniul financiar sunt așteptate mai multe schimbări importante, care vor da formă industriei în următorii 10 ani. Unele tendințe și evoluții cheie pe care le prevăd includ:
- Transformarea digitală și inteligența artificială: industria financiară va suferi o transformare digitală semnificativă, cu adoptarea sporită a tehnologiilor digitale precum blockchain, inteligența artificială și cloud computing pentru optimizarea proceselor, îmbunătățirea eficienței și îmbunătățirea experienței clienților. Utilizarea inteligenței artificiale va deveni tot mai răspândită în finanțe. Permitând o luare mai bună a deciziilor, gestionarea riscurilor, detectarea fraudelor și servicii personalizate pentru clienți.
- Schimbări reglementare: se așteaptă o evoluție în acest domeniu cu accent pe sporirea transparenței, protecția consumatorilor și securitatea cibernetică. Pe măsură ce tranzacțiile financiare devin din ce în ce mai digitale, amenințările la adresa securității cibernetice și preocupările privind confidențialitatea datelor vor deveni mai importante. Va trebui să investim în măsuri solide de securitate cibernetică pentru a proteja datele clienților și a preveni atacurile cibernetice.
- Surse de finanțare sustenabilă : se va pune un accent mai mare pe sursele de finanțare sustenabile și investițiile în ESG (Environmental, Social and Governance). Determinat de creșterea conștientizării schimbărilor climatice, responsabilității sociale și practicilor de investiții etice.
În ansamblu, domeniul financiar este pregătit pentru o transformare semnificativă în următorul deceniu. Determinată de inovația tehnologică, schimbările reglementare și finanțele durabile. Adaptarea la aceste schimbări și valorificarea tehnologiilor emergente va fi crucială. Mai ales pentru instituțiile financiare. În scopul de a rămâne competitive și a răspunde nevoilor în continuă evoluție ale clienților.
Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
Banii pot avea semnificații diferite pentru diverse persoane. Pentru mine, semnificația lor s-a schimbat de-a lungul anilor.
Cred că valoarea banilor se extinde dincolo de bunurile materiale și a bogăției financiare, fiind un mijloc de a avea acces la îngrijire medicală de calitate și de a putea avea grijă de cei dragi. Banii oferă sprijin pentru a face față unor situații de urgență neașteptate și pentru a ajuta oamenii aflați în nevoie.
În timp ce banii pot oferi un anumit confort financiar, cred că sursa principală de fericire și bucurie provine din valorile noastre, sensul scopului, familia și relațiile de prietenie semnificative.
Ce părere aveți despre micromanagement? Care sunt avantajele și dezavantajele lui?
Există diferite stiluri de conducere, iar micromanagementul este un stil de management caracterizat de control excesiv, supraveghere atentă și implicare în detalii minuțioase ale sarcinilor și activităților echipelor.
Deși ar putea părea că există avantaje în ceea ce privește asigurarea finalizării sarcinilor prin micromanagement, cred că acest lucru are mai multe dezavantaje.
Micromanagementul poate duce la demotivare, frustrare și lipsă de implicare din partea propriilor echipe. Care se vor simți restricționate, subevaluate și lipsite de autonomie. Supravegherea și controlul constant pot inhiba creativitatea, inovația și gândirea independentă, limitând potențialul pentru noi idei și soluții.
În cele din urmă, acest lucru are un impact asupra productivității și poate duce la ineficiență, întârzieri și blocaje pe măsură ce angajații devin excesiv de dependenți de lider pentru luarea deciziilor și aprobării.
O conducere eficientă presupune găsirea unui echilibru între oferirea de îndrumare și sprijin, acordând în același timp angajaților autonomia și libertatea de a-și asuma responsabilitatea pentru munca lor și de a contribui eficient la organizație. Încrederea, delegarea angajaților în luarea de deciziilor, rezolvarea problemelor și colaborarea pot duce la un mediu de lucru mai pozitiv și mai productiv, fiind esențiale pentru dezvoltarea oamenilor și păstrarea talentelor în cadrul companiei.